Müstakil Sanayici ve İşadamları Derneği (MÜSİAD) Araştırmalar ve Yayın Komisyonu tarafından hazırlanan Çerçeve Dergisi'nin yeni sayısındaki bir araştırmada, "Günümüzde bireyin aldığı görevlerde başarılı olabilmesi için tek bir beceriden çok, farklı beceriler gerektirmektedir. Özellikle gençler iş dünyasına yeteri kadar hazırlıklı gelmemekte ve Kariyer Becerileri, Teknoloji Becerileri ile Sorunları Çözme ve Yenilikçilik konusunda ciddi sıkıntılar yaşamaktalar" görüşüne yer verildi.
BİLGİ TOPLUMUNA GEÇİŞ
Dergide, 'Sanayi toplumundan da bilgi toplumuna geçişi gerçekleştiren insanlık, yeni bir dönemin eşiğinde' vurgusu yapılırken, "Hayat boyu öğrenme ve öğrenmeyi öğrenmiş, bilgiyi hayatın her alanında etkili olarak kullanabilen, kullandığı bilgilerden de yeni bilgiler üretip ortaya koyduğu buluş ve icatlarını insanlığın hizmetine sunabilen; özgüveni olan, inisiyatif sahibi, eleştirel düşünme ve sorun çözme istek ve iradesi olan, küresel duyarlılığı yüksek, birlikte yaşama arzusu olan bireyler iş dünyasında başarılı olabilecektir" denildi.
iş dünyasında başarılı olmak için gerekenler şu başlıklar altında toplandı.
ESNEKLİK VE UYUM YETENEĞİ
Yüklenmek zorunda kaldığımız sorumlulukları hakkıyla yerine getirmek için, sürekli olarak kendimizi yeniden gözden geçirme ve yeniden oluşturmak zorundayız. Belirsizlikleri tolere edebilme ve hızlı değişim münasebetiyle önceliklerin değişmesi de, bu beceriyi gerekli kılar. Esnek olmak, her kalıba girerek yozlaşmak değil, katılaşmış olan işe yaramayan kalıplarımızdan ve alışkanlıklarımızdan kurtulmak ve işe yarar kalıpların öğrenilmesi demektir. Bu durum bize hayat boyu öğrenmeyi zorunlu kılmaktadır.
İNİSİYATİF ALMA VE KENDİNİ YÖNLENDİRME
Bireyin kendisinin farkında olması, ihtiyaçlarını belirleyebilmesi ve bunları gidermek için harekete geçmesi, önemli bir farklılık oluşturacaktır. Böyle bir birey, gözetime gerek kalmaksızın önceliklerini belirleyebilen ve onları gerçekleştirebilen bireydir. Yöneticilerin en çok şikayet ettikleri konulardan biri sanırım çalışanların "el arabası" özelliği göstermeleri, yani başka birisi olmadan işe yaramamalarıdır.
SOSYAL VE KÜLTÜRLERARASI İLETİŞİM
Küreselleşme ve dünyaya açılma farklı dil, kültür, inanç ve ırka mensup bireylerle karşılaşma ve hatta birlikte çalışmayı da beraberinde getiriyor. Bu farklılıkları bir çatışma aracı olarak görmeyip, hatta farklı bakış açılarını bir zenginlik olarak değerlendirmek, yaptığımız işi daha iyi yapmamızı sağlayacaktır.
PROFESYONELLİK VE İŞ AHLAKI
Profesyonellik, kısaca yaptığımızın işin hakkını vererek yapmayı ifade eder. Diğer bir deyişle, bireyin sahip olduğu yetkinlikleri en iyi kullanarak işini en iyi yapma olarak tanımlanabilir. Profesyonellik, aynı zamanda kişisel çıkarlar yerine toplumun faydasına olacak şekilde davranmaktır.
ELEŞTİREL DÜŞÜNCE VE SORUN ÇÖZME
Sorun çözmeyi bir gelişme ve öğrenme vesilesi olarak kabul etmek önemlidir. Hayatta karşılaştığımız karar verme durumlarının doğru kavranılması, gelişmelerin arkasındaki eğilimlerin anlaşılması, hayatımızı etkileyen sistemler arasındaki ilişkilerin farkına varılması, bunlarla ilgili bilgilerin toplanılması, analiz edilmesi ve kavramsal olarak bir model haline getirilmesi ve bu modeli uygulayarak sonuca ulaşılması, sahip olunması gereken kritik becerilerdir.
YENİLİKÇİLİK
Yenilikçiliğin özünde bireyin statükoya teslim olmayıp, zihinsel kalıpları kırarak, önyargılardan kurtularak bütün konulara yeni bir gözle bakabilmesi yatmaktadır. Karşılaşılan konulara karşı sürekli farklı bir gözle bakabilmek ve kolay cevapların ötesine geçerek katma değer üretmeye çalışmak bireyler arasındaki farklılığı oluşturacaktır. Yenilikçilik aynı zamanda hata yapma riskini göze almak ve hata yapılmışsa bundan ders çıkararak yeniden denemeye devam edebilmektir.
İLETİŞİM VE İŞBİRLİĞİ
Küreselleşme ile birlikte ortaya çıkan küresel duyarlılığın en olumlu etkilerinden birisi, dünya üzerinde hepimizin birbirimize bir şekilde bağlı olduğumuz gerçeğidir. Yüksek duygusal zekaya sahip çalışanların var olduğu kurumlarda, ilişkilerin ve iletişimin daha etkin hale getirilebildiği, takım ruhunun oluşturularak performansın artırılabildiği, daha mutlu ve huzurlu bir çalışma ortamının oluşturulabildiği ve bunların sonucunda da kazanç elde edilebildiği görülmektedir. İşbirliği ve iş paylaşımı ortak amaçlar için başkaları ile birlikte çalışmayı gerektirir. Birlikte çalışabilme becerileri, diğerlerine saygıyı, güven duymayı, onların duygularını anlamayı, etkili dinlemeyi, kendimizi doğru ifade edebilmeyi, şeffaf olmayı, karşımızdakine karşı hesap verebilmeyi, iş üzerinde paylaşılmış sorumluluk üstlenmeyi içerir.
BİLGİ OKURYAZARLIĞI
Bilgi okuryazarlığı, bireyin ihtiyaç duyduğu bilgi ihtiyacını tanımlama, ihtiyaç duyulan bilgiyi bulma, değerlendirme, etkin şekilde kullanma ve iletme becerisidir. Bilgi okuryazarlığı olmayan bireyler bağımsız öğrenmeyi gerçekleştiremezler ve dolayısıyla hayat boyu öğrenmeyi gerçekleştiremezler. Bağımsız öğrenme, bireyin öğrendiklerini güncellemesini, öğrenme ihtiyaçları için kendi kendini harekete geçirebilmesini ve öğrenme sürecini yönetebilmesini kapsar.
MEDYA OKURYAZARLIĞI
Bireylerin genelde bilgi edinmede ve gelişmelerden haberdar olmada medyanın önemi büyüktür. Medya okuryazarlığı, medyada yer alan mesajların nasıl ve hangi maksatla kurgulandığını, medyanın içinde yaşadığımız toplumu ve çeşitli grupları nasıl ve neden belli yönleriyle yansıttığının farkında olmayı ifade eder. Varolan gerçeklik ve medyada sunulan gerçeklik arasındaki fark, hepimizi ürkütecek boyutlardadır. Bu fark, mesajları bireylerin farklı yorumlamalarından kaynaklanabildiği gibi değerlerin farklılığından da kaynaklanabilir.
BİLGİ TEKNOLOJİLERİNE YATKINLIK
Bilgi toplumunda işlevsel bir rol üstlenebilmek için bilgiye erişim, bilgiyi yönetme ve paylaşmada dijital teknolojiyi, iletişim araçlarını veya ağlarını etkili bir biçimde kullanmak önemlidir.