Kuzeydoğu Anadolu Kalkınma Ajansı (KUDAKA) koordinasyonunda Technopolis Group Türkiye’nin danışmanlığında yürütülen ‘İnovasyona Dayalı Bölgesel Turizm Stratejisi’ projesi kapsamında, bölgenin turizm endüstrisinin gelişimi açısından güçlü ve zayıf yönleri ile karşı karşıya olduğu fırsat ve tehditleri belirlendi.
ERZURUM’UN TURİZM VİZYONU
İnovasyona Dayalı Bölgesel Turizm Stratejisi projesi kapsamında Erzurum, Erzincan ve Bayburt’ta kamu, özel sektör, üniversite ve sivil toplum kuruluşlarının temsilcilerinin katıldığı ‘Güçlü ve Zayıf Yönler ile Tehditler ve Fırsatlar ve Politik, Ekonomik, Sosyal, Teknolojik, Çevresel ve Hukuki Boyutlar Çalıştayı’ hakkında bilgi veren Technopolis Group Türkiye yetkilileri, illerin turizm açısından karşı karşıya oldukları fırsat ve tehditlerin tespit edildiğini bildirdi.
Bu kapsamda, illerdeki turizm sektörünün gelişimi için fırsat niteliğindeki, politik, ekonomik, sosyal, teknolojik, çevresel ve hukuki faktörler ile turizm sektörünün gelişimi için tehdit niteliğindeki, politik, ekonomik, sosyal, teknolojik, çevresel ve hukuki faktörler ayrı ayrı değerlendirildiğini kaydeden yetkililer, kış sporlarına yönelik modern tesislerin varlığı, kış, sağlık, doğa ve su sporları, yayla ve dağ gibi turizm alternatiflerinin çeşitliliği, coğrafi konum ve ulaşım kolaylığı, tarihi, kültürel, doğal zenginlikler, terör ve güvenlik sorununun olmaması, Erzurum'un ülke çapında bilinirliğinin yüksek olması ve Dadaşlık kültürünün yöreye kattığı değerlerin turizm değerleri bakımından güçlü yanları temsil ettiğini söyledi. Yetkililer, buna karşın bakım, onarım ve restorasyon dahil tarihi ve kültürel yapıların korunmasındaki yetersizliklerin, doğal zenginliklerin korunmasındaki yetersizliklerin, çevre ve kent estetiğine yönelik sorunların turizm değerlerini ön plana çıkmasını engellemesinin, kaybolan kültürel ve sosyal değerlere sahip çıkılmamasının ve ortak vizyon yetersizliğinin turizm değerlerindeki eksiklikler olduğunu ifade etti.
FIRSATLAR
Technopolis Group Türkiye yetkilileri, bölgede turizmin gelişmesi konusundaki olumlu ve olumsuz durumlarla ilgili alt başlıkları, şöyle sıraladı:
“İnsan Kaynağı ve Toplumsal Sermaye’de misafirperver, hoşgörülü, güvenilir ve başarıya aç toplum yapısı, turizmin bölgede çıkış noktası olmasına duyulan güven,
toplum içinde turizm aktivitesine ilgi duyan insan kitlesi, genç ve dinamik bir nüfusun varlığı, Erzurumluluk ve Dadaşlık kültürü, yöresel mutfak ve el sanatlarında yetişmiş insan gücü turizmi olumlu etkilerken, turizm bilincinin yeterince yerleşmemiş olması, yetişmiş, nitelikli insan gücünün azlığı, girişimcilik kültürünün zayıf olması, çevre bilincinin ve duyarlılığının yeterince gelişmemiş olması, bölge dışına göçün engellenememesi, kapalı toplum yapısı, yabancı dil eksikliği, kamuya bağımlılık ve bunun toplum kültürünün bir parçası haline gelmiş olması, turizm girişimcileri arasındaki ilişkilerin zayıf ve kopuk olması, ortak kültür ve ortaklık kültürü azlığı turizmi olumsuz etkiliyor.
DIŞ HAT UÇUŞLARI YETERSİZ
Üniversite, yüksekokul ve lise gibi turizm eğitim kurumlarının varlığı, ulaşım kolaylığı ve kalitesi, modern ve eksiksiz bir kış turizmi altyapısı ve enerji kaynaklarının yeterliliği alt yapıdaki olumlu durumlar olurken, dış hat uçuşlarının yetersizliği ve sefer sayılarının azlığı, şehir içi ulaşım sorunları ve otopark problemleri, sektöre yönelik yüksek öğrenim kurumlarının güçlendirilmesine yönelik ihtiyaç, turizm alanlamasının yetersiz olması, şehir estetiğinin yetersizliği ve hava kirliliğinin giderilememesi zayıf yanları oluşturuyor. 2011 Kış Oyunları dolayısıyla yapılan tanıtım ve kazanılan organizasyon becerisi, tarım ürünlerinin çeşitliliği, el sanatları ve yemek gibi yöresel zenginliklerin çeşitliliği, beş yıldızlı otellerin varlığı turizm hizmetleri ve faaliyetlerinde olumlu etki yaparken, turizm değerlerini tanıtım ve pazarlama eksikliği, festival ve şenlik gibi alanlı organizasyon ve etkinliklerin yetersiz olması, turizm çeşitleri arasında bağlantı ve entegrasyon zayıflığı, konaklama, eğlence v.b. tesislerde kalite ve sayı bakımından yetersizlik, hizmetlerde çeşitlilik ve kalitenin artırılması ihtiyacı, hediyelik eşya sektöründe çeşitlilik, özgünlük ve kaliteyi artırma ihtiyacı, turizme yönelik turların ve tur operatörlerinin olmayışı, turizm hizmetlerinde koordinasyon eksikliği ve kamu, özel, sivil toplum kuruluşlarının işbirliğinin yetersizliği olumsuz etki yapıyor.”