MEDYA SEKTÖRÜNDE KADIN SAYISI YETERSİZ
Medya sektöründe kadın çalışanların erkeklere oranla dörtte bir oranında olduğu belirtildi.
Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Gazetecilik Bölümü Öğretim Görevlisi Yrd. Doç. Dr. Abdülrezak Altun'un Basın Yayın ve Enformasyon Genel Müdürlüğü verilerinden de yararlanarak yaptığı araştırmaya göre; 1992 yılında medya sektöründe çalışan bayan sayısı 928 iken, bu sayı 2005 yılında bin 998'e, 2007 yılında ise 2 bin 19'a yükseldi. Bayanların medya sektörü içerisindeki oranı ise 1992 yılında yüzde 15.9 iken, 2007 yılında 20.5'e çıktı. Aynı dönemde 1992 yılında medya sektöründeki çalışan erkeklerin sayısı 4 bin 882 iken, 2005'te 7 bin 723, 2007 yılında ise 7 bin 820'ye yükseldi. Erkeklerin medya sektöründeki oranı ise 1992 yılında yüzde 83 .8 iken, bu oran 2005'te yüzde 79.5'e düştü. Oran 2007 yılında da aynı kaldı.
YILLARA GÖRE KADIN ÇALIŞAN
1992 yılı verilerine göre, sektörde çalışan bayanların 28'ini 1930 öncesi doğanlar, 74'ünü 1930 sonrası doğanlar, 219'unu 1940 sonrası doğanlar, 274'ünü 1950 sonrası doğanlar, 248'ini ise 1960 sonrası doğanlar oluşturdu. Sektördeki erkek çalışanların ise 254'ünü 1930 öncesi doğanlar, 527'sini 1930 sonrası doğanlar, bin 234'ünü 1940 sonrası doğanlar, bin 310'unu 1950 sonrası doğanlar, 668'ini da 1960 sonrası doğanlar oluşturdu.
KADIN SAYISINDA AZALMA
Verileri değerlendiren Yrd. Doç. Dr. Abdülrezak Altun, kadın gazetecilerin sayısının yakın zamanda erkek meslektaşlarıyla eşitlenme eğilimi içinde olduğu gibi iyimser bir değerlendirme yapmaya imkan verdiğini belirterek, ama son yıllarda bu eğilimin düştüğüne ilişkin göstergeler oluştuğunu kaydetti. Altun, 1992-2005 yılları arasında 13 yılda basın kartı taşıyan gazetecilerin oranının yüzde 67, kadın gazeteci sayısının ise yüzde 28.9 oranında yükseldiğini hatırlatarak, 2005-2007 yılları arasında basın kartı taşıyan gazeteciler 1.2 oranında artarken, kadın gazetecilerin toplam içindeki payının aynı kaldığını ifade etti.
Altun, Erzurum, Artvin, Kars, Ardahan, Iğdır, Ağrı, Bingöl, Rize ve Bayburt illerinde yapılan araştırmaya göre, basın kartı taşıyan en çok kadının 5 gazeteci ile Erzurum'da bulunduğunu, Erzincan'da ise bir bayan gazetecinin bulunduğunu kaydetti. Bu illerdeki erkek gazeteci sayısı ise Erzurum'da 63, Erzincan'da 5, Kars'ta 3, Rize'de 12, Bayburt'ta 1, Iğdır'da 1, Artvin'de 3, Ağrı'da 2 iken, Ardahan ve Bingöl'de sarı basın kartlı gazeteci bulunmuyor.
Altun, yaygın gazetelerin künyelerinde isimleri yer alan yöneticilerin 2003 yılında sadece yüzde 19'u kadınken, bu oranın 2007 yılında yüzde 21.3'e çıktığını belirterek, şu değerlendirmeyi yaptı:
EN ÇOK KADIN POSTA’DA ÇALIŞIYOR
"Künyesinde en çok kadına yer veren gazete Posta'dır. Posta'nın üst düzey yöneticilerinin 2003'te yüzde 39.1, 2007 yılında yüzde 47.8'i kadındır. Üst düzeyde kadınların ağırlıklı olarak görevlendirildiği alan reklam ve pazarlama bölümleri. Bu bölümde isimleri anılanların yüzde 52.1'ini kadınlar oluşturuyor. İçerik üretiminde söz sahibi kadro içinde kadınların oranı yüzde 15.5. İdari ve mali alanlardaki yöneticiler ile temsilciler arasında hiç kadın yok. Kadın ve erkek cinsiyetlerinin bütün toplumsal alanlarda sahip olduğu eşitsiz konum medyada da yeniden ve yeniden üretilmektedir. Her ne kadar aksi örnekler verilebilse de, toplumsal cinsiyet rolleri açısından medya ağırlıklı olarak, geleneksel ve alışılmış olanı yansıtmaktadır. Kadın cinselliğinin sömürülmesi, toplumsal cinsiyet eşitliğinin geliştirilmesi medyanın baş etmesi gereken en önemli sorundur. Her ne kadar aksi söylense de, haberler sıfatlarla doludur. Ama kadınlarla ilgili haberlerde sıfatlar daha çok kullanılır. Ve bu sıfatlar daha çok
cinsel anlam yüklüdür."