İŞSİZLİK, ÜRETİME YÖNELİK YATIRIM TÜKETİCİNİN MAL TALEBİNİ DÜŞÜRÜNCE:
ERZURUM’UN TÜFE’Sİ YİNE DÜŞÜK
DİE tarafından açıklanan Eylül ayı Kentsel Tüketici Fiyatlar İndeksi Değişim oranlarına göre, Erzurum Tüketici Fiyatları Genel İndeksi’nde, Türkiye’de fiyatların en az arttığı iller arasında yer aldı.
DİE açıklamasına göre: Türkiye geneli itibarıyla TÜFE’de bir önceki aya göre binde 94, bir önceki yılın Aralık ayına göre yüzde 4,85, bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 9,00 ve on iki aylık ortalamalara göre yüzde 12,87 artış gerçekleşti.
Erzurum’da ağustos ayına göre binde 6 oranında fiyat artışı meydana geldi. 10 aylık enflasyon oranının yüzde 3.2 olduğu Erzurum’da yıllık enflasyon oranı yüzde 7.1 olarak açıklandı. On iki aylık ortalamalara göre en düşük artış ise yüzde 9,9 ile Erzurum’da gerçekleşti.
ERZURUM’DA AYLIK ENFLASYON BİNDE 6
TÜFE 2004 Eylül ayında, bir önceki aya göre Türkiye genelinde binde 9 artış gösterdi. Bölgeler itibariyle en yüksek artış yüzde 1,2 ile Marmara Bölgesi’nde, en düşük artış ise binde 3 ile Karadeniz Bölgesi’nde gerçekleşti. Ege Bölgesi’nde yüzde 1,1, Akdeniz Bölgesi’nde binde 9, İç Anadolu Bölgesi’nde binde 6, Doğu Anadolu Bölgesi’nde binde 4, Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nde binde 8 artış oldu Aynı dönemde illere göre en fazla artış yüzde1,6 ile Mersin’de gözlenirken, Denizli ve Trabzon şehirlerinde ise bir değişim olmadı. Erzurum’da ağustos ayına göre binde 6 oranında fiyat artışı meydana geldi.
ERZURUM’UN ON AYLIK TÜFESİ TÜRKİYE ORTALAMASININ ALTINDA
Bir önceki yılın Aralık ayına göre;2004 Eylül ile 2003 Aralık ayları karşılaştırıldığında yüzde 4,8 olarak hesaplanan Tüketici Fiyatları İndeks artışı bölgeler itibariyle yüzde 6,7 ile Ege Bölgesi’nde en yüksek, yüzde 2,2 ile Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nde en düşük seviyede oluştu. Marmara Bölgesi’nde yüzde 5,2, Akdeniz Bölgesi’nde yüzde 4,3, İç Anadolu Bölgesi’nde yüzde 4,5, Karadeniz Bölgesi’nde yüzde 4,9, Doğu Anadolu Bölgesi’nde yüzde 3,2 artış gözlendi. Aynı dönemde illere göre en fazla artış yüzde 10 ile Denizli’de, en düşük artış ise yüzde 1,6 ile Kayseri’de gerçekleşti. Erzurum’da 10 aylık enflasyon oranı yüzde 3.2 oldu.
ERZURUM’UN YILLIK TÜFESİ YÜZDE 7.1’E DÜŞTÜ
Bir önceki yılın aynı ayına göre; 2004 Eylül ile 2003 Eylül ayları karşılaştırıldığında yüzde 9,0 olarak hesaplanan Tüketici Fiyatları İndeks artışı bölgeler itibariyle yüzde 10,8 ile Ege Bölgesi’nde en yüksek, yüzde 7,3 ile Doğu Anadolu Bölgesi’nde en düşük seviyede tespit edildi. Marmara Bölgesi’nde yüzde 9,8, Akdeniz Bölgesi’nde yüzde 8,0, İç Anadolu ve Güneydoğu Anadolu Bölgeleri’nde yüzde 7,5, Karadeniz Bölgesi’nde yüzde 9,5 artış gözlendi.. Aynı dönemde illere göre en fazla artış yüzde 14,3 ile Denizli’de, en düşük artış ise yüzde 6,1 ile Samsun’da oldu. Erzurum’da yıllık enflasyon oranı yüzde 7.1 olarak açıklandı.
12 AYLIK ORTALAMALARA GÖRE EN UCUZ İL OLDUK
On iki aylık ortalamalara göre; TÜFE yüzde 12,9 artış gösterdi. Bu artış bölgeler itibariyle yüzde 14,1 ile Ege Bölgesi’nde en yüksek, yüzde 10,8 ile İç Anadolu Bölgesi’nde en düşük seviyede gerçekleşti. Marmara Bölgesi’nde yüzde 14,0, Akdeniz Bölgesi’nde yüzde 11,9, Karadeniz Bölgesi’nde yüzde 13,1, Doğu Anadolu Bölgesi’nde yüzde 11,6, Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nde yüzde 11,8 artış oldu. Aynı dönemde illere göre en fazla artış yüzde 17,0 ile Denizli’de, en düşük artış ise yüzde 9,9 ile Erzurum’da gerçekleşti.
EĞİTİM HARCAMALARINDA FİYATLAR ARTTI
Devlet İstatistik Enstitüsü tarafından yapılan açıklamaya göre; Tüketici Fiyatları Genel İndeksi'nin 2004 Eylül ayında, bir önceki aya göre binde 9’luk artış gösterdiği belirtildi. Bu artışın 'Ana Harcama Grupları' itibariyle binde 1’i Gıda, İçki, Tütün grubundan, binde 1’i Giyim ve Ayakkabı grubundan, binde 5’i Konut grubundan, binde 2’si Eğitim grubundan kaynaklanıyor.
Bir önceki aya göre;Tüketici Fiyatları İndeksinde 'Ana Harcama Grupları' itibariyle en fazla artış yüzde 3,3 ile Eğitim grubunda gerçekleşti. Gıda, İçki ve Tütün ile Ulaştırma gruplarında binde 2, Giyim ve Ayakkabı grubunda yüzde 1,0, Konut grubunda yüzde 2,0, Ev Eşyası grubunda binde 4, Sağlık ile Eğlence ve Kültür gruplarında binde 1, Lokanta, Pastane ve Otel ile Çeşitli Mal ve Hizmetler gruplarında binde 6 artış gözlendi.