Doğu Anadolu İhracatçılar Birliği (DAİB) bölgenin 2023 ihracat vizyonunu belirliyor.
DAİB Yönetim Kurulu Başkanı Cemal Şengel, Erzurum, Erzincan ve Bayburt illerindeki işletmelerin rekabet gücünün artırılması ve dışa açılmanın sağlanması en önemli stratejik amaçlardan biri olarak ortaya çıktığını belirterek, “Bu doğrultuda, Doğu Anadolu İhracatçılar Birliği (DAİB), Erzurum-Erzincan-Bayburt (TRA1) illerinde işletmelerin rekabet gücünün artırılması ve dışa açılmasına destek vermek ve ihracatın mevcut durumunun ve yeni fırsatların analiz edilerek, Bölgesel ihracat vizyonunun ve stratejisinin belirlenmesi ve kurumsal yapı oluşturmak için KUDAKA il işbirliği halinde ihracat stratejisi ve eylem planı çalışmalarına başladı” dedi.
Erzurum, Erzincan ve Bayburt illerinin gelişmesinde dış ülkelerle geliştirilecek ilişkilerin önemli bir yeri olduğunu dile getiren DAİB Yönetim Kurulu Başkanı Cemal Şengel, “Bölgenin coğrafi konumu itibariyle dış ticaret için transit bir alan özelliği taşıması, Türkiye’nin batısını doğusu ile kuzeyini güneyi ile bağlayan bir kavşak noktası olması ve bu anlamda bir lojistik, transfer ve ticaret merkezi olma potansiyeli taşıması bölge illerine önemli avantaj sağlamakla birlikte, bölge için ölçek ve ulaşılabilirlik itibariyle çok önemli hedef pazar özelliği taşıyan İran, Irak, Gürcistan, Azerbaycan, Rusya vb. hedef Pazar konumundaki ülkelerinin pazar/ talep özellikleri ve pazar organizasyonları hakkında daha ayrıntılı bilgi gerekmekte, bu bağlamda yapılacak çalışmaların (pazarlarla/ taleple ilgili araştırmaların yapılması, taşıma sistemleri ve taşıma örgütlenmesinin sahip olması gereken özelliklerin belirlenmesi, ihracat yapılacak ülkedeki mevzuatın incelenmesi vb) ve bu çalışmaların sistemli olarak yapılmasını sağlayacak kurumsal yapıların oluşturulmasının, bölge açısından önem arz etmektedir. Doğu Anadolu İhracatçılar Birliği (DAİB), tarafından çalışmaları devam eden Erzurum, Erzincan ve Bayburt İlleri İhracat Stratejisi ve Eylem Planının bu doğrultuda bölge ihracatı için bir yol haritası ve sistematik getirmesi hedeflenmekte, bölgede öne çıkan ve gelişme potansiyeli taşıyan sektörlerde, hedef pazarlara yapılan ihracatta artışa ve bölge ekonomisine önemli katkı sağlayacağı öngörülmektedir” diye konuştu.
Bu strateji ve eylem planı kapsamında, bölge ihracatının mevcut durumu, sorunları, çözüm önerileri ve beklentileri ortaya konacağını, Bölge illerinde üretimi olup, pazar avantajı olan ürünler ve hedef pazarları belirleneceğini,Yakın coğrafyada bulanan hedef pazar ülkelerin açık ihracatçı olduğu ihracat kalemleri-ürünleri belirlenecek ve bu anlamda söz konusu ürünlerden, bölge olarak üretim ve pazarlama alanında potansiyel avantajlı olduklarımızın bölge illerinde üretim ve pazarlama hacminin arttırılması, eğer halihazırda bölgede üretimleri yoksa bu ürünlerin üretimine yönelik yeni yatırımların tetiklenmesi sağlanacağını anlatan Şengel, uluslararası ticaret ve rekabetin her geçen gün arttığı ortamda firmaların rekabet edilebilirliklerini artırmayı amaçladıklarını söyledi.
DAİB Yönetim Kurulu Başkanı Cemal Şengel daha sonra şunları kaydetti; Coğrafi konumu itibariyle dış ticaret için transit bir alan özelliği taşıyan, Türkiye’nin batısını doğusu ile kuzeyini güneyi ile bağlayan bir kavşak noktası olan ve bu anlamda bir lojistik, transfer ve ticaret merkezi olan TRA1 Düzey 2 Bölgesi illerinin, Türkiye’nin 2023 yılında hedeflediği 500 milyar dolarlık ihracat rakamına ulaşmasına, gerek bölge illeri tarafından gerekse halihazırda devam eden Palandöken Lojistik Merkezi projesi çerçevesinde bölgenin lojistik merkezi olması özelliğinden dolayı Erzurum üzerinden yapılacak ihracat ile büyük bir katkı sağlayacağı düşündüğümüz bu çalışma ile, İhracatını geliştirmek isteyen firmaların bakabileceği büyük fotoğrafı onların önüne koyarak, planlama, strateji belirleme, hedef pazar seçimi, fiyatlandırma, kalite ve standartlar ile mevzuat anlamındaki bilgilerin sürekli, güvenilir ve güncel olmasını temin etmeyi hedefliyoruz.
DAİB olarak, inşallah 2016 yılı başına kadar, KUDAKA ile birlikte Erzurum, Erzincan ve Bayburt illerini kapsayan ‘’TRA1 Düzey 2 Bölgesi İhracat Stratejisi ve Eylem Planı’’nı hazırlayacağız. Söz konusu projenin tamamlanması akabinde, inşallah tüm Doğu Anadolu Bölgesi illerinin benzer şekilde ihracat stratejileri ve eylem planları hazırlanarak, Birliğimiz faaliyet alanındaki illerin ihracatla ilgili yol haritasını ortaya koyarak, ne yapmamız gerektiğinden ziyade nasıl yapmamız gerektiği konusunu somutlaştırmış olacağız. Zira, bu çalışmalar 2016 yılında tamamlanmış olduğunda, ulusal 2023 İhracat Stratejisi simetrisinde yerel-bölgesel baz da ilk kez tamamlanmış olacak.”
Eylem planı çalışmasında literatür Taraması, ihracatta mevcut durum, GZFT Analizi ve yaklaşık 200 firma ve 100 ilgili kurum-kuruluş ile yüz yüze anket çalışmalarını tamamladıklarını; rekabetçi sektörlerimiz ve hedef pazarlar analizi sürecinde olduklarını belirten DAİB Yönetim Kurulu Başkanı Cemal Şengel; “Bu zamana kadar böyle çalışma yapılmadı. Hedef grup, geleceğe yönelik karar almada, ihracat ortamına ilişkin sorunların tespitinde ve çözüm mekanizmaların geliştirilmesinde zorluk yaşayacağız fakat Eylem Planımız belirlendikten sonra birlik olarak hedeflediğimiz 10 Milyar dolar ihracat seviyesine ulaşacağız” diye konuştu.