Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün, firmaların tüketiciyi yanıltıcı bir kampanya yapmaları son derece yanlış olduğunu belirterek, özellikle bilişim sektöründe çalışan firmalara çok ciddi yaptırımlar gelebildiğini, tüketicilerin de ciddi faturalarla karşı karşıya kaldıklarını söyledi. Mahiyeti yanıltıcı reklamlarla ilgili uyarıda bulunan Ergün, "Bakıyorsunuz, 'şu kremi sür, 20 yaş gençleş', veya 'şu çayı iç 3 kilo ver'. Bütün bunların bu özellikleri taşımadıkları denetim sonucunda ortaya çıkabilmekte ve tüketiciyi yanıltıcı nitelikte olanlar hakkında ağır yaptırımlar uygulanmaktadır" dedi.
//BÜTÇE SUNUMU
AK Parti Sivas Milletvekili Mustafa Açıkalın başkanlığında toplanan TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı bütçesi üzerindeki görüşmelere başladı. Bakanlığının faaliyetleri ve hedeflerine ilişkin bir sunum yapan Sanayi ve Ticaret Bakanı Ergün, 2002 yılında toplam 36 milyar dolar ihracat gerçekleştiren Türkiye'nin 2008 yılında 125 milyar dolarlık hedefine rağmen yıl sonu itibarıyla 132 milyar dolar ihracat gerçekleştirdiğini bildirdi. Küresel ekonomik krizin etkileri gözönüne alınarak
98.5 milyar dolar olarak hedeflenen ihracatın Ekim 2009 itibarıyla 79 milyar dolar olarak gerçekleştiğini kaydeden Ergün, önümüzdeki 2 ayda 98 milyar dolarlık hedefe ulaşılmış olacağını dile getirdi. Ergün, otomotiv sanayinin üretimi ve ihracatının sürekli artış gösterdiğini belirterek sektörün 2002 yılında 4.4 milyar dolar olan ihracatının 2008 yılında 22 milyar dolara ulaştığını bildirdi. Ergün, bu sektördeki ihracatın yıl sonunda 14 milyar doları geçeceğinin tahmin edildiğini söyledi.
//"TÜRKİYE GLOBAL EKONOMİK TÜRBÜLANSI EN AZ HASARLA ATLATTI"
Türkiye ekonomisinde krizden en az zararla çıkılması adına etkin bir ekonomi yönetimi sergilendiğini vurgulayan Ergün, Türkiye ekonomisinde krizin etkilerinin 2008'in son çeyreğinden 2009'un ilk yarısına kadar sürdüğünü, toparlanmanın ise 2009 yılının ikinci yarısından itibaren başladığını ifade etti. Kapasite kullanım oranlarında Mart ayından itibaren bir çıkışın başladığına işaret eden Ergün, bunu kalıcı kılmanın önemli olduğunu söyledi. Yakalanan ivmenin korunmasında dış talep kapsamında gelişmekte
olan ülkelere olan ihracatın büyük önem kazandığını dile getiren Ergün, özellikle Uzak Doğu, Afrika, Ortadoğu, Rusya ve Türk Cumhuriyetleri'nin önümüzdeki dönemde Türkiye için yeni fırsatlar doğuracak pazarlar olacağını dile getirdi. Ekim ayında aylık ihracatta 10 milyar doların yakalandığına dikkat çeken Ergün, amaçlarının bu rakamı Kasım ayında aşmak olduğunu belirtti. Ergün, "Alınan tedbirlerle Türkiye global ekonomik türbülansı en az hasarla atlatmış durumdadır. Genel tablonun bu yılın son çeyreğinden
itibaren daha da iyiye gideceğine inanıyoruz. Hükümet olarak ekonomimizde son dönemde yakalanan ivmeyi korumak için gerekli tedbirleri titizlikle almaya ve uygulamaya devam edeceğiz" şeklinde konuştu.
//TİCARET SEKTÖRÜNE YENİ DÜZENLEME
Ergün, esnaf ve sanatkarlara yönelik çok önemli bir düzenlemeyi de bu dönemde hayata geçirdiklerini belirterek KOSGEB desteklerinden imalat sanayinin yanı sıra hizmet sektöründe faaliyet gösteren esnaf ve sanatkarların da y aralanmalarına imkan sağladıklarını söyledi. 100 bin işletmeye 2.5 milyar liralık kredi hacmi öngören kredi destek paketine başvuruların bugün itibariyle 70 bini aştığını belirten Ergün, ay sonu itibariyle 100 bini bulacaklarını kaydetti. Ergün, İlk kredi kullanımını da Kurban
Bayramı'ndan önce başlatacaklarını açıkladı.
//TÜKETİCİ HAKLARI
Sanayi ve Ticaret Bakanı Ergün, tüketicinin korunmasına ilişkin ilginç değerlendirmelerde bulundu. Aldatıcı reklamlar konusunda tüketicileri ve üreticileri uyaran Ergün, özellikle iletişim alanındaki firmaların zaman zaman aldatıcı reklamlarla halkın karşısına çıktıklarını söyledi. 2009 yılında Reklam Kurulu tarafından iletişim sektöründe faaliyet gösteren firmalara toplam 4 milyon 255 bin 200 lira idari para cezası uyguladığını belirten Ergün, Reklam Kurulu'nun sadece aldatıcı ve yanıltıcı reklamlarladeğil aynı zamanda piyasanın düzgün işleyişini engelleyen ve rekabet ortamını bozucu nitelikte olan reklamlarla ilgili de yaptırımlar uygulamaktadır.
//REKLAMLAR VE TÜKETİCİ HAKLARI
Ergün şunları söyledi: "Bu bağlamda bir teknoloji firması tarafından yakın bir geçmişte yapılan ve yarı insan, yarı hayvan figürlü reklamlar kurul tarafından da değerlendirilmiş, söz konusu reklamların rakip firmaları kötüleyici ve küçük düşürücü, aynı zamanda diğer firmalardan alışveriş yapan tüketicileri de rencide edici nitelikle olduğu kanaatiyle reklamı veren firma hakkında 134 bin 400 lira idari para cezası uygulanmıştır. Bu konuda hem üreticilerimizi, hem tüketicilerimizi bir kez daha uyarmakta fayda var. Üreticilerin
tüketicileri yanıltıcı reklam ve kampanya yapmamaları, tüketicilerin de özellikle teknolojiyi tüketirken son derece dikkatli davranmaları gerekiyor. Mesele cep telefonlarımıza gelen SMS mesajları. Bir bakıyorsunuz, 'şunu yaz, boşluk bırak, 2525'e gönder, şu müzikleri dinle, veya şu programı indir'. Bunları ilk etapta insanlar bedava zannediyor. Bedava zannettikleri için de hemen o gelen mesaja cevap vermekte ve teknolojiyi tüketmektedirler. Ama sonra kendilerine yüklü bir fatura gelmekte, telefonları kontörlüyse kontörlerinin hızla eridiğini görmektedirler. Firmaların tüketiciyi bu tür yanıltıcı bir kampanya yapmaları son derece yanlıştır. Tüketiciyi Koruma Kanunu çerçevesinde bilişim sektöründe çalışan firmalara çok ciddi yaptırımlar gelebilmektedir. Tabii ki tüketiciler de ciddi faturalarla karşı karşıya kalmaktadır. Ya da mahiyeti yanıltıcı olan reklamlar. Bakıyorsunuz, 'şu kremi sür, 20 yaş gençleş', veya 'şu çayı iç 3 kilo ver'. Bütün bunların bu özellikleri taşımadıkları denetim sonucunda ortaya
çıkabilmekte ve tüketiciyi yanıltıcı nitelikte olanlar hakkında ağır yaptırımlar uygulanmaktadır.”