TÜİK Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması sonuçlarını açıkladı. 2012 yılı Nisan ayında yapılan araştırmaya göre İnternete erişim imkânı olan hane oranı yüzde 47,2’ye yükseldi
Erzurum, Erzincan, Bayburt, Ağrı, Kars, Iğdır ve Ardahan’ın yer aldığı Kuzeydoğu Anadolu Bölgesinde bilgisayar kullanım oranı yüzde 33.4’e, internet kullanım oranı ise yüzde 32.2’ye yükseldi. Bölgede cinsiyete göre bilgisayar kullanım oranı bakımından erkekler yüzde 45.5’lik oran ile ilk sırada yer alırken, kadınların bilgisayar kullanım oranı ise yüzde 22.1 olarak kaydedildi. İnternet kullanımında ise erkekler yüzde 45.7 ile yoğunluk gösterirken, kadınların internet kullanım oranı yüzde 19.6 oldu.
TÜİK ARAŞTIRMASI
TUİK 2012 yılı Nisan ayında gerçekleştirilen Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması sonuçlarına göre Türkiye genelinde hanelerin yüzde47,2’si evden İnternete erişim imkânına sahip. Bu oran 2011 yılının aynı ayında yüzde 42,9 olarak kaydedildi. Evden İnternete erişim imkânı olmayan hanelerin yüzde 27,6’sı evden İnternete bağlanmama nedeni olarak İnternet kullanımına ihtiyaç duymadıklarını belirttiler.
KENTSEL VE KIRSAL ALANLARDA İNTERNET KULLANIMI
İnternet erişim imkânı olan hane oranı kentsel yerlerde yüzde 55,5 iken, kırsal yerlerde yüzde 27,3 olarak bildirildi.. İstatistiki Bölge Birimleri Sınıflaması (İBBS) Düzey-1’e göre yüzde 60,5 ile TR1-İstanbul, yüzde 49,7 ile TR2-Batı Marmara, yüzde 60,6 ile TR4-Doğu Marmara, yüzde 57,5 ile TR5-Batı Anadolu bölgesinde İnternet erişim imkanı olan hane oranı Türkiye ortalamasının üzerinde çıktı.
ERKEKLER ÖNDE
Bilgisayar ve İnternet kullanım oranları 16-74 yaş grubundaki erkeklerde yüzde 59 ve yüzde 58,1 iken, kadınlarda yüzde 38,5 ve yüzde 37 olarak belirlendi. İBBS Düzey-1’e göre bilgisayar ve İnternet kullanımının en yüksek olduğu bölge yüzde 62,2 ve yüzde 60,9 ile TR1-İstanbul bölgesi. Bunu yüzde 58,6 bilgisayar ve yüzde 57,1 İnternet kullanım oranı ile TR5-Batı Anadolu bölgesi takip ediyor.
Bilgisayar ve İnternet kullanım oranlarının en yüksek olduğu yaş grubu ise 16-24 yaş gurubu. Bilgisayar ve İnternet kullanımı tüm yaş gruplarında erkeklerde daha yüksek.
EN ÇOK HABERLER OKUNUYOR
İnternet en çok çevrimiçi haber, gazete ya da dergi okuma, haber indirme için kullanılıyor
2012 yılı ilk üç ayında (Ocak-Mart 2012) İnternet kullanan bireyler İnterneti en çok yüzde 72,5 ile çevrimiçi haber, gazete ya da dergi okuma, haber indirme için kullanırken, bunu yüzde 66,8 ile e-posta gönderme/alma, yüzde 61,3 ile mal ve hizmetler hakkında bilgi arama, yüzde 49,1 ile oyun, müzik, film, görüntü indirme ve oynama takip ediyor.
İNTERNET KULLANIMI EVLERDE YAYGIN
İnternet kullanım yerlerine göre yüzde 70 ile ev ilk sırada 2012 yılı ilk üç ayında (Ocak-Mart 2012) 16-74 yaş grubu İnternet kullanan bireylerin yüzde 70’i İnterneti evde kullanmış olup, bunu yüzde 33,8 ile işyeri, yüzde 17,8 ile arkadaş, akraba vb. evi yüzde 16 ile İnternet kafe, yüzde 7,2 ile eğitim alınan yer, yüzde 5,9 ile kablosuz bağlantının yapılabildiği yerler takip ediyor.
2012 yılının ilk üç ayında İnternet kullanan bireylerin ev ve işyeri dışında İnternete kablosuz olarak bağlanmak için yüzde 23,7’si cep telefonu veya akıllı telefon, yüzde 15,6’sı dizüstü bilgisayar (laptop, notebook veya netbook), yüzde 1,3’ü ise dokunmatik ekranlı tablet bilgisayar kullandı.
İnternet kullanan beş kişiden biri İnternet üzerinden alışveriş yapıyor İnternet kullanan bireylerin İnternet üzerinden kişisel kullanım amacıyla mal veya hizmet siparişi verme ya da satın alma oranı yüzde 21,8. Önceki yıl İnternet üzerinden alışveriş yapanların oranı ise yüzde 18,6 olarak belirlendi.
2011 yılı Nisan ile 2012 yılı Mart aylarını kapsayan on iki aylık dönemde İnternet üzerinden alışveriş yapan bireylerin yüzde 44,4’ü giyim ve spor malzemesi, yüzde 25,5’i elektronik araç, yüzde 21,2’si ev eşyası, yüzde 18,3’ü gıda maddeleri ile günlük gereksinimler, yüzde 17,4’ü seyahat ile ilgili faaliyetler (seyahat bileti, araç kiralama vb.), yüzde 15,6’sı kitap, dergi, gazete (e-kitap dahil) aldı.
İnternet üzerinden satın alış ya da sipariş veren bireylerin yüzde 9,4’ü sorun yaşadıklarını belirttiler. Yanlış ya da hasarlı ürün ve hizmet teslimi karşılaşılan en önemli sorun türü.