MOTORLU TAŞITLARIN ÇEVREYE ETKİSİ ANLATILDI
İl çevre ve Orman Müdürlüğünde motorlu taşıtların egzoz emisyon ölçümleri egzoz pulu işlemleriyle ilgili yetkinin servislere verilmesi hususunda çıkarılan yönetmelik doğrultusunda bilgilendirme toplantısı düzenlendi.
Toplantıda sunum yapan Çevre ve Orman Müdürü Muammer Toraman, çevre kirliliği konusunun son günlerde önemli ölçüde ön palana çıktığını belirterek, konunun çok boyutluluk taşıdığını vurguladı.
Konuyla ilgili detaylı açakılmalarda. bulunan Toraman, “ Bilindiği üzere nüfus artışı, sanayileşme ve doğal kaynakların bilinçsizce kullanımı soncu çevre kirliliği kavramları öne çıkmış ve bütün dünya ülkeleri içinr tedbirlerin alınmasını gerektiren ortak bir sorun haline gelmiştir. Kirlilik, su kirliliği, evsel ve sanayi atıklar hava kirliliği, gürültü, toprak kirliliği gibi daha sıralayabileceğimiz çok çeşitlilik arz eden bir yapıda ortaya çıkmaktadır. İl Müdürlüğümüzce çevre ile ilgili oluşabilecek olumsuzlukların önlenmesi oluşan sorunların çözülmesi ve geleceğe doğru daha sağlıklı daha sağlıklı ortamların oluşturulması adına en üst hacim ve kararlılıkla çalışmalar yürütülmektedir. Bu çalışmalardan birde özellikle ilimize için kış aylarında en önemli çevre sorunlarından biri olan hava kirliliğini önlemeye yönelik olup, bu sorunun çözülmesi sürecinde geçmişten beri yapılan çalışmalarla beraber, özellikle son yollarda alınan çok ciddi tedbirler, kararlı adımlar ve doğalgaz kullanımı sonucu 2005 – 2006 yılı kış sezonunda ise Dünya sağlık teşkilatının tavsiye ettiği ideal değerler yakalanmıştır. Bu değerlerin yakalanması ve daha iyi noktalara taşınması hedefine ulaşmak için özellikle kirliğin sebeplerinden ibri olan ve motorlu araçlardan kaynaklanan egzoz kirliliğini önlemeye yönelik denetimler yürütülmekte ve bugüne kadar çevre koruma vakfı tarafından egzoz emisyon ölçümleri standartları sağlayan taşıtlara emisyon pulu verilmekte iken bakanlığımız genelgeleri doğrultusunda egzoz emisyon ölçümleri ve pul verme işlemlerinin servisler tarafından yapılması ve TS 12047 belgesine sahip servislerin başvuruları doğrultusunda yetkilendirme süreci başlatılmış ve devam etmektedir. Gelinen nokta itibariyle ilimizde toplam 354 adet TS 12047 ye göre izin belgesi almış servis olup şu ana kadar yetki almak için 10 servisimiz başvurmuş bunlar arasında tüm şartları yerine getiren servisimiz için “Egzoz gazı emisyon yetki belgesi” verilmek üzere bakanlığımıza sunulmuştur. Çarpıcı olması bakımından bur insanın 24 saatte 200 lt oksijen tüketilmesine karşın 1lt yakıtın yanması sonucu 200 litre oksijenin tüketilmesi konunu önemini ortaya koyarken yine 500 YTL den bin 500 YTL ye varan cezalarda vatandaşlarımızın konuya gereken hassasiyeti göstermelerine yönelik mecburiyetlerdir” dedi.
GÜNEŞ HAVA KİRLİLİĞİNİN TEKNİK BOYUTLARINI ANLATTI
Daha sonra söz alan Çevre Mühendisi Halis Emre Güneş te hava kirliliği ile ilgili olarak şu bilgileri veridi; “Hava Kirliliği Hava kirliliğinin değişik tanımları bulunmakla birlikte genel anlamda, atmosferde gaz, sıvı veya katı şeklindeki yabancı maddelerin, canlı sağlığına ve yeryüzünün ekolojik dengesine zarar verecek konsantrasyon ve süre de bulunmasıdır. Normal şartlarda atmosferin alt tabakasında kuru havanın bileşimi hacim olarak % 78.09 azot (N2), % 20.95 oksijen (O2), % 0.93 argon (Ar) ve % 0.03 karbondioksit (CO2) ve diğer gazlardır Doğal yolla veya insan kökenli kaynaklardan çıkan kirleticiler bu dengeyi bozarak canlılara zarar vermeye başlamaktadır. Yüksek konsantrasyondaki kirleticilerin kısa süre veya düşük konsantrasyondaki kirleticilerin uzun süre atmosferde kalması da zararlı olabilmektedir. Ayrıca alıcılar da etkilenme açısından değişiklikler göstermektedir. Kirleticilerin, hangi miktarının zararlı olduğu gerek uluslararası kuruluşlar, gerekse çeşitli ülkeler tarafından “Hava Kirliliği Standartları” ile tespit edilmektedir. Hava Kirliliği Kaynakları Hava kirliliği doğal veya insan kökenli kaynaklardan gaz, toz veya sıvı halde atmosfere atılan maddelerin doğrudan veya dolaylı olarak diğer maddelerle reaksiyona girmesiyle oluşmaktadır. Doğal yollar; volkanlar, tozlar, orman yangınları, su yüzeyinden olan atılmalardır. İnsan kaynaklı hava kirliliği oluşum sebepleri genel olarak üç grupta toplanmaktadır Alansal Kaynaklar Bu grupta en önemli kaynak konutların ısıtılmasıdır. Isıtmada kullanılan diğer yakıt cinsleri de fuel-oil, motorin, kerosin, gaz ve odundur. Konut ısıtılmasında ve enerji temininde kullanılan fosil yakıtlar içerisinde en büyük pay kömür ve petrole aittir. Kullanılan yakıtın kalitesi bu tür kaynaklardan gelen hava kirliliği üzerine çok fazla etki yapmaktadır. Çizgisel Kaynaklar Bu tür hava kirliliği ulaştırma kaynaklıdır. Yolcu ve yük taşıyan araçların getirdiği kirlilik başlıcalarıdır. Bunlar benzinli, mazotlu ve gaz tribünlü içten yanmalı motorla çalışmaktadırlar. Bu kaynaklardan yanma sonucu karbon monoksit (CO), azot oksitler (NOx), kükürt oksitler (SOx), hidrokarbonlar (HC) ve partiküller madde (PM) kirletici olarak atmosfere yayılmaktadır. Karbon monoksit, hidrokarbon ve azot oksitler bakımından en yüksek emisyonlar araçlar tarafından oluşturulmaktadır. Örneğin, karbon monoksit üreten başlıca kirletici kaynaklar arasında motorlu araçlar % 66 ile birinci sırada yer almaktadır. Motorlu araçlar % 12 ile en yüksek hidrokarbon emisyonuna ve % 6 ile de en yüksek azot oksit emisyonuna sahip bulunmaktadır. Bunlardan başka özellikle benzinli otomobillerin sebep olduğu kurşun, arsenik ve aldehitler motorlu araç emisyonları içerisinde ön plandadır”