Erzurum, ekonomik ve sosyal değerleriyle, özellikli bir il olmasına rağmen, tanıtımı konusunda ciddi bir sürecin başlatılmaması sebebiyle, kıymetleriyle ekonomisine kazanım sağlanamıyor, ulusal ve uluslararası boyutta marka kent olamıyor. 1980’li yılların enerji ve Tabi Kaynaklar Bakanı Togay Gemalmaz’ın özel çabasıyla turizm gündemine sokulan Palandöken dışında markamız yok.
ERZURUM MARKA AMA..
Marka kelimesinin lügat manası, bir malı, hizmeti, değeri, herhangi bir nesneyi tanıtan, benzerinden ayıran; taklit edilemeyen, özgün, tanınmış ve saygın işaret veya tarifi içeriyor. Erzurum; insanı, doğası, ekonomik ve sosyal değerleriyle özgün ve özellikli bir il. Ne var ki tüm bunları bir marka halinde sunamıyor ve kendimizi ifade edemiyoruz.
DEĞERLERİMİZ YOK OLUYOR
Marka olabilecek kültürel ve tarihi değerlerimiz, ekonomik kıymetlerimiz birer ikişer yok oluyor. Şehir, özgün kimliği ve benliğinden uzaklaşıyor. Suyumuzu ve havamızı kaybettik. Tarihi ev, sokak ve mahallelerimiz, modern binalara kurban ediliyor. Erzurum’un ruhu yok oldukça, Erzurumluluğu tarif edecek değerlerimiz elden çıkıyor.
GSF’DEN TARİHİ ATILIM
Erzurum’un kültürel ve sosyal değerleri bakımından markalaşmadan uzaklaşma seyrine engel olmak ve yeni bir süreç başlatarak, Erzurumluluk heyecanını canlandırmak noktasında Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Grafik Bölümünce “Marka Şehir; Erzurum” adlı bir proje başlatıldı. Bu önemli girişim Erzurum sevdalılarınca memnuniyetle karşılandı.
MARKA ŞEHİR:ERZURUM PROJESİ
Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Grafik Bölümü, imaj ve kurumsal kimlik tasarımı bağlamında, “Marka Şehir; Erzurum” isimli bir çalışma yürütüyor. Erzurum’un markalaştırılması ve Erzurum için yeni markalar üretilmesinin amaçlandığı çalışmayla, tarihinden doğasına, kültüründen sularına varıncaya kadar şehir adeta yeniden yapılandırılıyor.
SIRA YÖNETİCİLERDE
GSF Grafik Bölüm Başkanı Yrd. Doç. Dr. Denli, çalışmayla, İlin markalaştırılmasını amaç edindiklerini söyledi. İlin marka haline getirilmesi ve İl için yeni markalar üretilmesi konusunda ele alınan projeleri, sadece imaj ve kurumsal kimlik tasarımı bağlamında hayata geçirdiklerini kaydeden Denli, “Bizler sadece öneride bulunuyor ve fikir bağlamında sunumlar yapıyoruz. Projelerin hayata geçirilmesi, elbette devlet kademelerinin işidir” dedi.
FARKEDİLME VE MARKA
Çalışmada, Erzurum’un, sosyal ve kültürel açıdan fark edilebilir bir noktaya gelmesinin tasarlandığını kaydeden Denli, “İlin çok yönlü doğal kaynakları, turistik değerleri mevcut, anacak gerekli kalite seviyesine ulaştırılabilmiş değil. Erzurum bir açık hava müzesidir, coğrafi konumu itibariyle de bir tarih müzesidir. Bu müzede sadece bilgi ve belge bulundurmak ya da saklamak yetmiyor.” yorumunu yaptı.
TANITIM VURGUSU
Denli, “Bunların sunulması, turistik anlamda pazarlanması ve satılması gerekiyor. Üzerinde çalıştığımız marka şehir projesinde, öncellikle Erzurum’u tarihi özellikleriyle ele aldık. Bu tarihi özelliklerin ve güzelliklerin pazarlanması ve paylaşılması gerektiğine vurgu yaptık” diye konuştu.
ERZURUM TARİH SOKAĞI
Erzurum’un, mimari yapısı itibariyle de marka olabileceğini aktaran Salih Denli, marka şehir projesi çerçevesinde, “Erzurum Tarih Sokağı’ oluşturduklarını belirtti. Bu başlık altında çalıştıkları projeyle Erzurum evlerinin yanında “Erzurum Tarih Sokağı” oluşturduklarını aktaran Denli, “Erzurum Kültür Merkezi” adlı bir başka görsel çalışmayı da, söz konusu başlık altındaki projeye dahil ettiklerini kaydetti.
Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Grafik Bölümü, imaj ve kurumsal kimlik tasarımı bağlamında, “Marka Şehir; Erzurum” isimli bir çalışma yürütüyor. Erzurum’un markalaştırılması ve Erzurum için yeni markalar üretilmesinin amaçlandığı çalışmayla, tarihinden doğasına, kültüründen sularına varıncaya kadar şehir adeta yeniden yapılandırılıyor.
ERZURUM TANITIMINA KATKI
Güzel Sanatlar Fakültesi Grafik Bölüm Başkanı Yrd. Doç. Dr. Salih Denli, “Marka Şehir; Erzurum” adı verilen bir çalışmayla, Erzurum’un markalaştırılmasını amaç edindiklerini söyledi. Erzurum’un marka haline getirilmesi ve Erzurum için yeni markalar üretilmesi konusunda ele alınan projeleri, sadece imaj ve kurumsal kimlik tasarımı bağlamında hayata geçirdiklerini kaydeden Denli, “Bizler sadece öneride bulunuyor ve fikir bağlamında sunumlar yapıyoruz. Erzurum’un marka bir şehir halini almasına giden yolları gösteriyoruz. Tasarladığımız projelerin hayata geçirilmesi, elbette devlet kademelerinin işidir” dedi.
ERZURUM’UN GÖRSEL GÜZELLİKLERİ VE MİMARİ ZENGİNLİKLERİ
Grafik Bölümü öğrencileriyle birlikte yürütülen çalışmada, Erzurum’un, sosyal ve kültürel açıdan fark edilebilir bir noktaya gelmesinin tasarlandığını kaydeden Salih Denli, “Erzurum’un çok yönlü doğal kaynakları, turistik değerleri mevcut, anacak gerekli kalite seviyesine ulaştırılabilmiş değil. Erzurum bir açık hava müzesidir, coğrafi konumu itibariyle de bir tarih müzesidir. Bu müzede sadece bilgi ve belge bulundurmak ya da saklamak yetmiyor. Bunların sunulması, turistik anlamda pazarlanması ve satılması gerekiyor. Üzerinde çalıştığımız marka şehir projesinde, öncellikle Erzurum’u tarihi özellikleriyle ele aldık. Bu tarihi özelliklerin ve güzelliklerin pazarlanması ve paylaşılması gerektiğine vurgu yaptık” diye konuştu.
“CENNET SULARININ KAYNAĞI” ERZURUM”
Erzurum’un, sularıyla meşhur bir kent olduğunu, termal ve membaa kaynaklarıyla, sağlık turizmi açısından önemli potansiyeller barındırdığını vurgulayan Yrd. Doç. Dr. Denli, kentteki kaynak sularının, ‘Cennet Sularının Kaynağı’ adlı bir çalışmayla ele alındığını dile getirerek, sularıyla bile Erzurum’un marka şehir olabilecek niteliklere sahip olduğunu kaydetti.
Grafik Bölümü olarak, suları için çalışma yürüttükleri Erzurum’da, ulaşıma da el attıklarını ve bunun için de, “Kar Tramvay” adlı bir marka proje üzerinde çalıştıklarını anlatan Denli, “Bu çalışmada hafif raylı sistem üzerinde duruluyor.” dedi.
SALİH DENLİ: ERZURUM’DA “TARİHİ ERZURUM SOKAĞI” NEDEN OLMASIN?
Erzurum’un, mimari yapısı itibariyle de marka olabileceğini aktaran Salih Denli, marka şehir projesi çerçevesinde, “Erzurum Tarih Sokağı’ oluşturduklarını belirtti. Bu başlık altında çalıştıkları projeyle Erzurum evlerinin yanında “Erzurum Tarih Sokağı” oluşturduklarını aktaran Denli, “Erzurum Kültür Merkezi” adlı bir başka görsel çalışmayı da, söz konusu başlık altındaki projeye dahil ettiklerini kaydetti.
Erzurum’daki Rüstempaşa Kervansarayı’nın, post modern bir bakış açısıyla yeniden ele alındığını söyleyen Yrd. Doç. Dr. Denli, bir çarşı-Pazar iş kompleksi projesinin de, bu çalışmaya dahil edildiğini vurguladı. Sanat festivalleri, eğlence ve kültür parkları ve uluslararası fuar organizasyonlarının da, yine “Marka Şehir; Erzurum” çalışması içerisinde yer aldığını vurgulayan Denli, “Biz grafik Bölümü olarak; dersimizde projeler olarak bu konularla ilgili olarak sadece imaj ve kurumsal kimlik tasarımı bağlamında öneriler sunuyoruz” dedi.