Kayıp-kaçak bedellerine yönelik kararları önceden mahkemeler verirken yeni düzenlemeyle beraber artık hakem heyetleri doğrudan sonuca bağlayabilecek.
Kayıp-kaçak bedellerinin geri alınmasına yönelik vurulan başvurularda mahkemeler tüketici lehine karar verirken bazen de aleyhinde sonuçlanabiliyor. Bu sıkıntıyı daha önceden GÜNEBAKIŞ Gazetesi olarak duyurmuş ve bu sorunun hallolması için gereken düzenlemenin yapılması gerektiğini bildirmiştik. Yeni düzenlemeyle beraber artık tüketici hakem heyetlerinin verdiği kararlar doğrudan kabul edilecek ve kayıp-kaçak bedelleri tüketiciye ödenecek.
10 YILA KADAR KAYIP KAÇAK BEDELLERİ ALINABİLİYOR
Son 10 yıl içerisindeki kayıp kaçak bedellerinin alınabildiğini duyuran Erzurum Tüketici Derneği Başkanı (ERTÜDER) Av. Erhan Topçu, “Daha önceden sizin yolunuzda duyurduğumuz gibi haksız yere mağdur vatandaştan kayıp-kaçak bedeli alınıyor. Biz bunun önce biz başvurarak bu bedelinin alınabileceğini duyurmuştuk. Bu beller son 10 yılın alınabilir. Bu süreçte gereken başvurular yapılarak paranız alınabilir. Şimdi yeni bir olay yaşandı. Önceden bizim verdiğimiz kararları mahkeme kabul etmiyor ve vatandaşın aleyhine karar verebiliyordu. Bu durumda da tüketici ekstra ücret ödemek durumunda kalabiliyordu. Şimdi ise tüketici hakem heyetinin verdiği kararları mahkeme doğrudan kabul ediyor.” dedi.
KİRACILARDA ALABİLİR
Kayıp kaçak bedellerini kiracılarında alabileceğine dikkat çeken Topçu, “Bu bedeli sadece ev sahipleri kiracılarda alabilir. Kira sözleşmesiyle ARAS elektriğe giderek fatura bedellerinin dökümünü alabilirler bize başvurabilirler. Ayrıca ARAS elektriğe gidip son 10 yılın dökümünü istediğinizde size biz sadece son 2 yılın ki verebileceklerini söyleyebilirler. Geri kalan 8 yılı da TEDAŞ’tan alabilirler.” şeklinde konuştu.
FATURADAKİ 5 BEDELİN GERİ ÖDEMESİ ALINABİLİYOR
Mahkemelerin tüketici lehine karar bedellere değinen Topçu, “Geçmiş yıllarda hakem heyetlerinin vermiş olduğu kararlarda alınan; 1- kayıp kaçak bedeli, 2-sayaç okuma bedeli, 3-iletim sistemi kullanma bedeli, 4-dağıtım bedeli ve son olarak da 5-psh (prakente sayış hizmet bedeli adı altında yapılan kesintiler, 6502 sayılı tüketicinin korunması hakkında kanuna göre tek taraflı haksız şart teşkil edecek şekilde müzakere etmeden tüketicinin aleyhine sonuç yaratacak şekilde yapılan abonelik sözleşmelerine istinaden tahsil edilen ücretlerinin haksız kazanç olduğu kanaatine varılmış ve bunun sonucun da tüketiciye bu bedellerin iadesine yönelik ilk olarak çeşitli hakem heyetlerinde vatandaşın lehine karalar verilmiş. Daha sonra ilgili kuruluşların mahkemeye itirazları sonucunda birçok yerel mahkeme tüketicin lehine karar vermiş ve ilgi elektrik kuruluşları ilk derece mahkemesinin karar vermiş olduğu kararları bir üst mahkeme olan Yargıtay’a taşımış ve temel problemde Yargıtay’a taşımaları gerçekleştirmiştir.” dedi.
HAKSIZLIK ORTADAN KALKIYOR
Var olan bir haksızlık olduğunu vurgulayan Topçu, “Ayrıca olaya vicdanen de yaklaşılması halinde şuandaki hali hazırda var olan ve tüketiciyi mağdur eden uygulama kayıp ve kaçakla mücadeleyi de gereksiz kılmakta ve böylece enerjiyi kaçak olarak kullanan lehine bir alan oluşturmaktadır. Hukukun varlık amacı öncelikle tüketiciler arası haksızlığı ortadan kaldırmak ve haksızlığa sebep verenleri cezalandırmak olması gerekirken, mevcut uygulama kaçak kullanımı ödüllendirmekte, yasal kullanımı ise tamamen cezalandırmaktadır. Biz bu duruma ERTÜDER olarak karşıyız.” diye konuştu.