ford ercihan otomotiv
Ana Sayfa Guncel Asayiş Siyaset Ekonomi Eğitim Kültür-Sanat Sağlık-Yaşam Spor Araştırma İnceleme Bölgeden Türkiye Teknoloji Seçime Doğru
Arıkan, hastaneye kaldırıldı
Arıkan, hastaneye kaldırıldı
Trendyol 1. Lig: Keçiörengücü: 2 - Sakaryaspor: 3
Trendyol 1. Lig: Keçiörengücü: 2 - Sakaryaspor: 3
Trendyol 1. Lig: Iğdır FK: 0 - Boluspor: 1
Trendyol 1. Lig: Iğdır FK: 0 - Boluspor: 1
Trendyol 1. Lig: Pendikspor: 4 - Y.Malatyaspor: 0
Trendyol 1. Lig: Pendikspor: 4 - Y.Malatyaspor: 0
Trendyol 1. Lig: Manisa FK: 0 - İstanbulspor: 1
Trendyol 1. Lig: Manisa FK: 0 - İstanbulspor: 1
HABERLER>GUNCEL
19 Şubat 2009 Perşembe - 03:43

Kar Nimet mi Külfet mi?

Karayolları Erzurum Bölge Müdür Yardımcısı Turan karın, karayolları üzerindeki olumsuz etkilerini anlattı. Kış mevsiminin güzellikleri yanında birçok külfeti de bulunduğunu anlatan Turan, ''Karayollarını sürekli açık tutmak için çalışıyoruz. '' diye konuştu.

Kar Nimet mi Külfet mi?

 Afet İşleri Genel Müdürlüğü Afet Etüd ve Hasar Tespit Dairesi Çığ Araştırma Geliştirme Etüd ve Önleme Şube Müdürü Ömer Murat Yavaş, Zigana Dağı'nda yaşanan çığ felaketinin ihmalden kaynaklanmadığını, bir kaza sonucu meydana geldiğini söyledi.
     Tarımsal Araştırmalar Genel Müdürlüğü Toprak ve Su Kaynakları Araştırma Enstitüsü tarafından düzenlenen 3. Kar Kongresi'ne, dün de düzenlenen oturumlarla devam edildi.
     ÇIĞ DEĞERLENDİRMESİ
Karın nimet mi? külfet mi? olduğu konusunun tartışıldığı oturumda, ''Çığda hayatta kalınabilir mi?'' konulu bildiri sunan Yavaş, 25 Ocak'ta Zigana Dağı'nda meydana gelen ve 10 kişinin yaşamını yitirdiği çığ düşmesi olayında herhangi bir ihmalin söz konusu olmadığını belirterek, ''Oradaki olay tamamen kazadır. Çığın meydana geldiği bölge muhtemel çığ bölgesi olarak biliniyor ama bölgede şimdiye kadar çığ düşmesi olduğu bilinmiyor. Orada yaşanan ihmalden ziyade kazadır'' dedi.
     Çığda kar altında kalanların kurtarılması için elektronik alıcı ve vericilerin önemine dikkat çekerek, çığ tehlikesi olan alanlardan geçmek çok gerekli değil ise geçilmemesi uyarısında bulundu.
     ÇIĞA YAKALANIRSANIZ
      Çığın çok hızlı gelişip hareket ettiğine işaret eden Yavaş, çığın oluşması fark edildikten sonra mümkün olduğunca hızlı ve soğukkanlı olunması gerektiğini vurgulayarak, şunları söyledi: ''Çığ oluştuğu anda ya da yakalanıldığı anda ne yapılabileceğinin bilinmesi ile olur. Çığın kopma anında, insanın etrafında kişiyi saran bir çökme, oturma veya kırılma sesi oluşur. 1-2. saniyeler arasında, kar tabakaları hareket etmeye başlar, sanki biri insanın altından halıyı çekiyormuş gibi bir durum içine düşülür ve denge kaybedilerek düşülür. Tabakalar parçalanarak bloklara ayrılır. Tabaka yaklaşık 2 saniye içinde hızlanır ve hızı saatte 15 kilometreye çıkar. Bu an, çığdan kaçmak için tam sırasıdır. Aksi taktirde çok geç olacak ve eğer daha önceden planlanmış bir kaçış güzergahı yok ise büyük ihtimalle çığın içinden çıkılamayacaktır.''
    ÇIĞ’IN ANORMAL HIZI
 Çığın 2-5. saniye arasında hızının saatte 40 kilometreye çıktığını anlatan Yavaş, bu hızın 5-10 saniye arasında 70-130 kilometreye ulaştığını belirterek, şöyle devam etti:   ''Çığ altında kalan kişinin bu esnada yapması gereken tek şey, yüzeyde kalmasını sağlayabilecek tek hareket olan yoğun bir şekilde yüzme hareketi yapmaktır. 10-15 saniye içinde çığ yavaşlamaya baslar. Ancak bu anda da hızlı bir şekilde yüzme hareketi yapmaya devam edilmeli ve aynı zamanda yüzün etrafında bir hava kesesi oluşturmaya çalışılmalıdır. Çığ durduğunda betonu andıran bir sertlikte enkaz oluşturarak durur. Çığ altında kalan kişi 4. dakika karın içinde ağzının etrafında sürekli nefes alıp vermeyle oluşan karbondioksiti solumaya baslar. Bu durum, kişide şuur kaybına neden olmaya başlayacaktır. 15. dakika kazazede şuurunu kaybetmiş ve bazen de beyin hasarı oluşmuş duruma gelir. Ancak hala hayattadır. 25. dakika, çığ altında tamamen gömülü durumdaki kazazedelerin yaklaşık yüzde 50'si hayatını kaybeder. 35. dakika kazazedelerin yaklaşık yüzde 70, 90. dakika yüzde 80'ni ölür. 130. dakika ise kazazedelerin yaklaşık yüzde 95'i ölür. Bu andan sonra kurtulanlar ise, hava kesesinden ziyade yüzeye çıkan hava kanallarına sahip olanlardır. Çığda hayatta kalanların yüzde 80'i yüzeyde kalanlardır. Çığlarda ölüm nedenleri yüzde 65 boğulma, yüzde 25'i ağaç, kaya veya diğer cisimlerin çarpması, yüzde 10'u da hipotermi ve şoktan oluşmaktadır.''
     Karayolları Erzurum Bölge Müdür Yardımcısı Süleyman Turan da karın, karayolları üzerindeki olumsuz etkilerini anlattı.
     Kış mevsiminin güzellikleri yanında birçok külfeti de bulunduğunu anlatan Turan, karayollarında karla mücadele için 9 çeşit araç kullanıldığını belirterek, ''Karayollarını sürekli açık tutmak için çalışıyoruz. Karla mücadele çalışmalarında en büyük sıkıntılarından birisini zincirsiz yola çıkan araçlar oluşturuyor. Yapılan değerlendirmeye göre kışın yola çıkan araçların yüzde 95'i zincir kullanmıyor. Bu da ulaşımın aksamasına neden oluyor'' diye konuştu.
     Yarın sona erecek kongrede Gazi Üniversitesi Mühendislik Fakültesi araştırma görevlisi Nilüfer Gürer, ''Erzurum ilinde kış turizminin ekonomik yansımaları'' bildirisini sundu.
 

 
 
Kur’an Eğitimi ve Yaz Kur’an Kursları
YORUMLAR
 Onay bekleyen yorum yok.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 

Bu haber henüz yorumlanmamış...

FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
KATEGORİDEKİ DİĞER HABERLER
Göç Gerçeğine “EKOSEP” Yaklaşımı
Göç Alan Kentlerde Ekonomik ve Sosyal Entegrasyon Projesi'nin (EKOSEP) ...
Dİndi, Beklentilerini açıkladı
Diyanet Sen Erzurum Şube Başkanı Mehmet Dindi, Diyanet İşleri Başkanlığı ...
İhracatçılara Muhasebe Eğitimi Verilecek
Doğu Anadolu İhracatçılar Birliği “Dış Ticarette Muhasebe İşlemleri” konulu ...
 
Cezalar, Karayollarını Düzene Soktu
Ulaştırma Bölge Müdürü Turan Yılmaz, “Kural ihlali karşısında uygulanan ...
Erzurumlu Mucit Destek Bekliyor
Erzurum’un Pasinler ilçesinde yaşayan Zabit Çalışır isimli mucit, yıllar ...
Kar Durdu, Soğuk Başladı
Doğu Anadolu Bölgesi'nde gece en düşük hava sıcaklığı eksi 11 derece olarak Erzurum'da ölçüldü.
 
ETSO’dan Özhaseki’ye Tepki
Kayseri Büyükşehir Belediye başkanı Mehmet Özhaseki’nin "2011 yılında ...
3. Ulusal Kar Kongresi Başladı
Tarımsal Araştırmalar Genel Müdürlüğü Toprak ve Su Kaynakları Araştırma ...
Yedisu'da Beyaz Esaret
Bingöl'ün Yedisu ilçesinde önceki gün akşam saatlerinden itibaren etkisini ...
 
ERZURUM GAZETESİ
YAZARLAR
Ahmet Göksan
Ahmet Göksan
Çözümün Tek Ayaklısı
Ali Kemal Koçak
Ali Kemal Koçak
Aileyi Bitiriyorlar, Milleti Yok Ediyorlar
Mahmut Akdağ
Mahmut Akdağ
Erzurum, Vefa ve Kemanî Haydar Telhüner.. -1
İslamhan Bulutlar
İslamhan Bulutlar
1 milyon Mehmet’in ardından...
Baki Gezmiş
Baki Gezmiş
Amerika’nın Yangın İmtihanı ve Türkiye’nin Farkı
İzzet Fehmi Aksakal
İzzet Fehmi Aksakal
Dadaşlar Diyarı'nın Gönül Valisine Veda
ERZURUM
ÇOK OKUNANLAR
ÇOK YORUMLANANLAR
ARŞİV
ANKET
Erzurumspor’un Yeni Sezon Önceliği:

a. Ligde kalmak
b. Playoffa kalmak
c. İlk iki için mücadele


Sonuçları göster Anket arşivi
FACEBOOK'TA ERZURUM GAZETESİ
TWITTER'DA ERZURUM GAZETESİ
Ana Sayfa Guncel Asayiş Siyaset Ekonomi Eğitim Kültür-Sanat Sağlık-Yaşam Spor Araştırma İnceleme Bölgeden
KünyeHakkımızda KünyeKünye İletişimİletişim FacebookFacebook TwitterTwitter Google+Google+ RSSRSS Sitene EkleSitene Ekle Günün HaberleriGünün Haberleri
Maxiva