ÖSYM tarafından geçtiğimiz Temmuz’da yapılan KPSS ile ilgili tartışmalar sürerken, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi’nden Eğitim Bilimleri Bölümü’nden Yrd. Doç. Dr. Kerim Gündoğdu ile Dr. Erdal Bay tarafından yapılan bir araştırma, öğrencilerin KPSS’nin öğretmen seçiminde iyi bir yöntem olmadığına inandığını ortaya koydu. Yrd. Doç. Dr. Kerim Gündoğdu, “Araştırmaya katılan öğrenciler, aldıkları eğitimle örtüşmeyen sınavın kendilerini ruhen olumsuz etkilediğini düşünüyor. Bu nedenle de KPSS’ye inanmıyorlar” dedi.
Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi’nde okuyan 600 öğrenciyle yapılan araştırmada, Kamu Personeli Seçme Sınavı (KPSS) ile ilgili soruları soruldu. Eğitim Bilimleri Bölümü’nden Yrd. Doç. Dr. Kerim Gündoğdu ile Dr. Erdal Bay tarafından yürütülen anket çalışmasında, öğrencilerin yüzde 85’inin sınav sonucunun geleceğini etkileyeceğini düşündüğünü ortaya koydu. Araştırmada, öğrencilerin yüzde 81.2’si sınavı kazanmanın öğretmen olmak için yeterli olmadığını, yüzde 78.3’ü de sınavın öğretmen seçiminde iyi bir sistem olmadığını düşündüğünü belirledi. Araştırmaya katılan öğrencilerin yüzde 81.6’sı sınava hazırlanmanın kendisini ruhen yıprattığını vurgularken, yüzde 76’sı sınav sonucu atanamama kaygısı taşıdığını, yüzde 70.4’ü sınava hazırlanmanın kendisini ekonomik olarak zorladığını, yüzde 68.4’ü sınav nedeniyle sosyal etkinliklere katılamadığını, yüzde 63.1’i sınav sonucu atanamaması halinde ailesinden ve çevresinden baskı geleceğine inandığını tespit etti.
Yarının öğretmenleri olacak öğrencilerin KPSS’yle ilgili düşüncelerini ortaya koymak için bu araştırmayı yaptıklarını kaydeden Yrd. Doç. Dr. Gündoğdu, çıkan sonuçların öğrencilerin yaşadıklarını göstermesi bakımından önemli olduğunu dile getirdi. Atanmaları halinde öğretmenlik yapacak öğrencilerin KPSS’ye inanmadıklarının altını çizen Yrd. Doç. Dr. Gündoğdu, “Öğrenciler, mesleklerini yapabilmek için bu sınava hazırlanmak zorunda olduklarını düşünüyorlar. Ayrıca sınava hazırlanırken ruhen yıprandıkları, atama öncesi ve sonrasında bir takım sorunlar yaşadıkları dile getiriyorlar” dedi.
Eğitim Bilimleri Bölümü’nden Dr. Erdal Bay, “Proje kapsamında öğretmen adaylarının süreçlerdeki tüm gelişimlerinin göz önünde bulundurulması amaçlanıyor. Adayların kendilerini değerlendirilmeleri, arkadaşlarınca değerlendirilmeleri, bireysel gelişim dosyaları, pazarlık usulü ortak değerlendirme, Moodle sistemi üzerinden internetten sınav olmaları ve derslerin gerçek yaşamla ilişkili olarak işlenmesi öneriliyor. Projeyle KPSS yerine öğrenim sürecinin göz önünde bulundurularak atamanın yapılması gerektiği ifade ediliyor. KPSS gibi mutlaka bir sınav yapılacaksa bunun öğretmen adayının alanına göre düzenlenmesi gerekiyor” diye konuştu.