ÖZLEM ABUŞOĞLU/ERZURUM gazetesi
Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Ali Yıldırım, 50 yıl içinde on binlerce öğretmen yetiştirdiklerini söyledi.Atatürk Üniversitesi Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi ile Erzurum İl Milli eğitim Müdürlüğü tarafından ortaklaşa düzenlenen programla Öğretmen Okullarının 163. Kuruluş Yıl Dönümü Kutlandı..
ÖĞRETMEN OKULLARININ 163’ÜNCÜ KURULUŞ YILDÖNÜMÜ
Kültür Merkezi’nde gerçekleştirilen program, KKEF Müzik Eğitimi Anabilim Dalı öğrencilerinden oluşan korunun okuduğu İstiklal Marşı ve saygı duruşuyla başladı.
KKEF Dekanı Prof. Dr. Ali Yıldırım, ülkemizde modern anlamda öğretmen okullarının ilki olarak kabul edilen Darülmuallimin’in açılışının 163. Yıldönümü nedeniyle düzenlenen toplantının aynı zamanda eğitimin sorunlarının gündeme getirildiği bir gün olarak da önemli olduğunu söyledi.
YILDIRIM’IN SUNUMU
“Türk eğitim tarihi, öğretmen yetiştirme konusunda zengin bir birikime sahiptir” diyen Yıldırım, tarihsel süreç içerisinde çeşitli öğretmen yetiştirme modellerinin denendiğini ve uygulandığını anımsattı.163 yıllık süreçte Darülmuallim’den sonra Kız Öğretmen Okulu olan Darülmuallimat, Darülmuallimin-i Sibyan ve Darülmuallimin-i İdadi gibi öğretmen okulları açıldığını anlatan Yıldırım şöyle devam etti:
“Cumhuriyet döneminde ise Darülmuallim ve Darülmuallimat okullarının, ilk öğretmen okulu, orta öğretmen okulu ve yüksek öğretmen okulu olarak yeniden yapılandırılmıştır. Daha sonraları ise Musiki Muallim Mektebi, Köy Muallim mektebi, Köy Öğretmen Okulu, Köy Enstitüsü, Yüksek öğretmen Okulu, Eğitim Enstitüleri öğretmen yetiştirmişlerdir. 1982 yılında öğretmen yetiştirme görevi üniversitelerin bünyesinde kurulan Eğitim Fakülteleri ve 2009’da kapatılan Teknik Eğitim Fakültelerine verilmiştir.”
KKEF, 50 YILDIR ÖĞRETMEN YETİŞTİRİYOR
KKEF’nin 1961 yılında “Erzurum Eğitim Enstitüsü” adıyla hizmete başladığını anlatan Yıldırım, konuşmasını şöyle sürdürdü:
“1973 yılından 1982 yılına kadar Kâzım Karabekir Eğitim Enstitüsü, 1982’den itibaren ise Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi olarak öğretmen yetiştirme görevini 50 yıldır ara vermeksizin yerine getirmekteyiz. Bu uzun süre zarfında on binlerce öğretmen yetiştiren fakültemiz, sahip olduğu birikim ve deneyimle ülkemizin en önemli fakülteleri arasında yer almaktadır.
BİLGİ ÜRETEN ÜLKE OLMALIYIZ
Yıldırım, içinde bulunduğumuz çağda, milletlerin ayakta kalabilmelerinin bilgi üreten ülke seviyesine gelmekten geçtiğine vurgu yaptı. Yıldırım, öğretmen adaylarına da seslenerek, konuşmasını şöyle tamamladı:
“Sizler, her gün bilgilerinizi yenilemeli ve okuyan, düşünen, sorgulayan gençler olarak yeni bilgi kanallarına ulaşmayı, bir yaşam tarzı olarak benimsemelisiniz. Bunu kendi başarınız için olduğu kadar, millî başarımız için de gerçekleştirmek zorundasınız.”
ÖĞRETMEN: TEMEL KAYNAK
İl milli Eğitim Müdür Vekili Bülent Koruk ise konuşmasında, eğitimin temel kaynağının öğretmenler olduğunu söyledi.
Koruk, “Sistem ve programlar ne derlerse desinler, öteki araçlar ne ölçüde ve çeşitte olursa olsunlar, bunları eylemleştiren, kullanan, amacına ulaştıran öğretmenlerdir,” diye konuştu.
DEĞİŞİMİ ANLAYACAK NESİLLER GEREKİYOR
Atatürk Üniversitesi Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Ömer İrfan Küfrevioğlu ise, tarihsel süreçte, öğretmen okullarının, sadece eğitimli insan yetiştirmediğini, aynı zamanda binlerce şair, yazar, sanatçı ve bilim adamını da ülkeye kazandırdığını anlattı.
Ülkenin sosyal, kültürel ve ekonomik bakımdan ilerlemesinin eğitilmiş insan gücüyle ilgisini anımsatan Küfrevioğlu, “Dünya çok hızlı bir değişim yaşıyor. İyi bir eğitim sisteminin yanında bu değişimi anlayacak, büyük bir medeniyet ve gelecek tasavvuru olan bir nesle ihtiyacımız var. Çünkü çocuklarımız bu değişimi yetişkinlerimizden daha hızlı anlayabilirler. Bu sebeple günümüzde öğretmenlik yapmak düne göre daha zor. Bilgiler çabuk eskiyor ve dünya baş döndürücü biçimde bilgi üretip pazarlıyor,” dedi.
KKEF TERCİH EDİLEN FAKÜLTE
KKEF’nin ilk sıralarda tercih edilen bir fakülte olduğunu da belirten Küfrevioğlu, “Fakültemiz, en onurlu mesleklerden biri kabul edilen öğretmenlik mesleğinin ülkemizdeki önemli temsilcilerinden biri olmaya devam edecektir,” diye konuştu.
SORUNLAR VAR
Eğitim fakültelerinde öğretmenlik programı derslerinin tek tipe indirgenmesi, eğitim fakültelerinde yeterli öğretim üyesinin olmaması, fakültelere ihtiyaçtan fazla öğrenci alınması, öğretim başına düşen öğrenci sayısının en fazla eğitim fakültelerinde olması gibi ciddi sorunların da varlığına dikkati çeken Küfrevioğlu, ülkenin bugününü ve geleceğini kuran öğretmenlerin en iyi şekilde yetişmeleri için engellerin ortadan kaldırılması gerektiğini kaydetti.
Konuşmalardan sonra resim, şiir ve kompozisyon dallarında dereceye giren Şeyma Tepe, Mihriban Erdem, Süleyman Güngör, Feyzanur Kurt, Mustafa Algan, Gamze Dallaz, Merve Aydın, Abdulkadir Aktürk ve Şeyda Korkmaz’a ödülleri verildi.
Öğrencilerin, akademisyenlerin ve şehir protokolünün izlediği program sinevizyon ve folklor gösterisiyle sona erdi.