ford ercihan otomotiv
Ana Sayfa Guncel Asayiş Siyaset Ekonomi Eğitim Kültür-Sanat Sağlık-Yaşam Spor Araştırma İnceleme Bölgeden Türkiye Teknoloji Seçime Doğru
Erzurum vergide sıra atladı
Erzurum vergide sıra atladı
Gazze'de can kaybı 43 bin 764’e yükseldi
Gazze'de can kaybı 43 bin 764’e yükseldi
Yılsonu enflasyon beklentisi arttı
Yılsonu enflasyon beklentisi arttı
Ücretli çalışan sayısı açıklandı
Ücretli çalışan sayısı açıklandı
Tarım-ÜFE yıllık yüzde 35,46 arttı
Tarım-ÜFE yıllık yüzde 35,46 arttı
HABERLER>KÜLTÜR-SANAT
16 Mayıs 2015 Cumartesi - 14:14

Güneş Vakfı’nda Tarih turu

Güneş Vakfı tarafından düzenlenen Cuma konferansları programının bu haftaki konuğu Ardahan Üniversitesi İnsani Bilimler ve Edebiyat Fakültesi Öğretim üyesi Doç. Dr. Anıl Yılmaz oldu.

Güneş Vakfı’nda Tarih turu

Güneş Vakfı tarafından düzenlenen Cuma konferansları programının bu haftaki konuğu Ardahan Üniversitesi İnsani Bilimler ve Edebiyat Fakültesi Öğretim üyesi Doç. Dr. Anıl Yılmaz oldu.

Güneş Vakfı merkezinde 11-17 Mayıs 2015 tarihleri arasında “Vakıf ve Sanat” temasıyla kutlanan Vakıflar Haftası münasebetiyle düzenlenen konferans programında Ardahan Üniversitesi İnsani Bilimler ve Edebiyat Fakültesi Öğretim üyelerinden Doç. Dr. Anıl Yılmaz, “Göktürklerde Gömü Adetleri” konusunu anlattı.

GÖKTÜRK GÖMÜ ADETLERİ

Ardahan Üniversitesi, İnsani Bilimler ve Edebiyat Fakültesi, Tarih Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Anıl Yılmaz, konferans sunumunda şunları kaydetti; “Orta Asya ve özellikle uzun yıllar Kırgızistan’da Türk tarihi ve arkeolojisi adına araştırmalar yapmıştır. Çalışmaları ulusal ve uluslararası çeşitli bilimsel dergi ve yayın organlarında yayınlanmıştır.

Eski Türklerin yaşam şeklini göçerlik belirlemiştir. Hayvanlarına devamlı yeşil otlak bulabilmek amacıyla, yaylak-kışlak arasında her yıl iki sefer gerçekleştirdikleri bu hareket, yerleşik yaşama geçmelerini engellemiş, şehir mimarisi geliştirmelerinin önüne geçmiştir. Dolayısıyla yaşamları ile ilgili bilgileri sadece mezar yapıları olan kurganlardan (mezar) elde edebiliyoruz.

Güney Sibirya gibi, tarım topluluklarının etkilerine kısmen izole kalmış halklar arasında yapılan sosyolojik araştırmalar ve eski Türk dönemine ait arkeolojik verilerden anladığımız kadarıyla Türkler öldükten sonra da yaşayanlar dünyasındakine benzer bir hayat sürdüreceklerine inanıyorlardı. Bu yüzden, gündelik yaşamda kullandıkları malzemelerle birlikte gömülmüşlerdir. Bunlar; hayattayken kullandıkları kıyafetler, kulaklarına taktıkları küpe, boyunlarındaki kolye ve bileklikleri, kemerleri ve kemerlerinin üstünde var olan toplum içindeki statülerini gösteren alpikler; savaş ve avcılıkta kullandıkları kılıçları ile birlikte yay ve okları, hatta onları hem yaşayanlar hem de ölüler dünyasına taşıyacakları atlarıdır.

Ölü için hazırlanan kurganını büyüklüğü ve şekli binyıllar içinde değişse de; Gök Türk Beyleri için hazırlanan kurganların çapı 7-8 m. arasındayken, yükseklikleri 60-70 cm. civarındadır. Henüz Türk kağanlarına ait bir mezar bulunamadığı için bu kurganlar hakkında bir bilgimiz yoktur. Ancak içine konacak malzemenin fazlalığından dolayı bir hayli büyük olacağını ön görebiliriz.

Bir Türk Beyi öldüğünde Şaman’ın düzenlediği defin merasimine sadece aile yakınları iştirak edebilirlerdi. Hangi mezarda kimin yattığının bilinmemesi oldukça önemlidir. Çünkü içinde var olan malzemeler hırsızlara yer gösterebilirlerdi. Bu yüzden davetliler, defin merasiminden sonra düzenlenen yoğ-aş merasimine katılabilirlerdi. Bu merasim kurgan önünde değil, ölü için planlanan kült alanının önünde yapılmaktadır. Burası sal taşları ile oluşturulmuş kare ya da dikdörtgen bir alandır. Önüne de ölünün portre özelliklerini taşıyan bir heykel dikilir. Her ne kadar bu heykelin üzerinde kime ait olduğu hakkında bir yazı yoksa da, ihtimalle dikildiği dönemde kimi temsil ettiği herkes tarafından bilinmekteydi. Bu yoğ-aş merasimi ölü kurgana defnedildikten sonra yapılmaktadır. Definden sonraki süre çocuklar için yedi, büyükler için ise kırk gündür. Şaman yoğ-aş merasiminde de, defin merasiminde yaptığı ritüelin aynısını tekrarlar. Yine dengir’in (tef) eşliğinde yaptığı ayinde, ölünün ruhunu yatıştıracak sözler söyler; yine ruhun Ülgen’in yanına yapacağı yolculuğa eşlik etmesi için bir at daha kurban eder. At’ın eti kült alanının önündeki katılımcılar arasında tüketilirken, derisi ve başı bir sırığa geçirilerek kült alanının yanına dikilir. Bu ayinden sonra ölünün ruhunun diğer dünyaya geçtiği kabul edilir.”

 
İlk defa deniz gördüler
 
Dursun Krosta birinci oldu
YORUMLAR
 Onay bekleyen yorum yok.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 

Bu haber henüz yorumlanmamış...

FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
KATEGORİDEKİ DİĞER HABERLER
Kahramanmaraş’la şiir kardeşliği çağrısı
Kahramanmaraşlı olan ve Erzurum’da bir dönem görev yapmış şair Mehmet ...
Dadaşlar Erzurum Türküleriyle coştu
Erzurum'da düzenlenen Bilim Şenliği'nin son gününde Erzurum Büyükşehir ...
ERİHDER kandil coşkusunu paylaştı
Erzurumlu İbrahim Hakkı Hazretleri Sosyal Yardımlaşma ve Kültür Derneği ...
 
'Erzurum 2'inci Çanakkale'dir'
Vali Dr. Ahmet Altıparmak, KUDAKA toplantısı için Erzurum'a gelen, Erzincan ...
ETÜ’de Emre Aydın rüzgarı esti
DAP-ETÜ Bilim Şenliği’nde sahne alan ünlü şarkıcı Emre Aydın, soğuk hava ...
Sanatın engeli yok…
Erzurum’da engelliler haftası dolayısıyla Aile ve Sosyal Politikalar İl ...
 
Bilimsel strese, şenlikli çözüm
Atatürk Üniversitesi Bahar Şenlikleri etkinlikleri olanca hızıyla devam ediyor.
‘Batıda Çanakkale, Doğu’da Erzurum’
Erzurum'da Çanakkale'yi konuşmanın ayrı bir anlamı olduğunu ifade eden ...
Gençler Kolpa ve Yusuf Güney konserinde buluştu
Atatürk Üniversitesi Bahar Şenlikleri'nin 3. gününde Yusuf Güney ve Kolpa ...
 
ERZURUM GAZETESİ
YAZARLAR
Ahmet Göksan
Ahmet Göksan
Çözümün Kuşkulusu
İslamhan Bulutlar
İslamhan Bulutlar
Peki bu işleri kim yapsın?
Ayhan Kara
Ayhan Kara
Bevval-i Ceh-i Zemzem: FETÖ ve İblis..
Ali Kemal Koçak
Ali Kemal Koçak
Berhan Yılmaz hocam kitabın ortasından konuşmuş: Sistem değişmeli
Can Umut Avcıgil
Can Umut Avcıgil
Hitabetin İhtişamı ve Hikâyenin Gücü
Mahmut Akdağ
Mahmut Akdağ
Ehramlı kadınlar çiftçi olamaz mı yani?
ERZURUM
ÇOK OKUNANLAR
ÇOK YORUMLANANLAR
ARŞİV
ANKET
Erzurumspor’un Yeni Sezon Önceliği:

a. Ligde kalmak
b. Playoffa kalmak
c. İlk iki için mücadele


Sonuçları göster Anket arşivi
FACEBOOK'TA ERZURUM GAZETESİ
TWITTER'DA ERZURUM GAZETESİ
Ana Sayfa Guncel Asayiş Siyaset Ekonomi Eğitim Kültür-Sanat Sağlık-Yaşam Spor Araştırma İnceleme Bölgeden
KünyeHakkımızda KünyeKünye İletişimİletişim FacebookFacebook TwitterTwitter Google+Google+ RSSRSS Sitene EkleSitene Ekle Günün HaberleriGünün Haberleri
Maxiva