Erzurum’dan haziran ayında 13, ocak-haziran ayları döneminde ise 16 sektör ihracat gerçekleştirdi. İlden yapılan ihracat bir önceki yılın haziran ayına göre yüzde 16.54’lük artışla 1.3 milyondan 1.5 milyon dolara; bir önceki yılın ilk altı ayına göre de yüzde 20.86’lık artışla 10.6 milyon dolardan 12.8 milyon dolara yükseldi.
İLK BEŞ SEKTÖR
2019 yılı haziran ayında en fazla değerde ihracat gerçekleştiren 5 sektör Çimento, kimyevi maddeler, demir ve demir dışı metaller, madencilik ürünleri ile makine ve aksamları sektörleri oldu. Bu yılın ocak – haziran ayları kapsamında ise en yüksek tutarda ihracat kaydeden sektörler kimya, otomotiv, çimento, makine ve madencilik sektörleri olarak sıralandı.
HAZİRAN AYI SEKTÖR EN’LERİ
Haziran ayında en fazla ihracat gerçekleştiren çimento sektörünün aylık bazda ihracat payı yüzde 27.89 olarak hesaplandı. Kimyevi maddeler sektörü payı yüzde 26,95, demir ve demir dışı metaller sektörü payı ise yüzde 11,64 olarak kaydedildi. Haziran ayında çimento sektörü 443.9, kimya sektörü 428.6, demir sektörü ise 185.3 bin dolarlık ihracat gerçekleştirdi.
HAZİRAN AYI DİĞER SEKTÖRLER
Haziran ayında madencilik ürünleri sektörü 182.2, makine ve aksamları sektörü 110.5, otomotiv sektörü 104.5, çelik sektörü 43.8, hazır giyim ve konfeksiyon sektörü 23.3, hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve mamulleri sektörü 18.7, mobilya sektörü 18.3, iklimlendirme sanayi sektörü 12.7, tekstil sektörü 9.3, elektrik sektörü ise 6.2 bin dolarlık ihracat kaydetti.
2019 YILI İLK YARI VERİLERİ
2019 ocak-haziran ayları toplamında en fazla ihracat gerçekleştiren kimya sektörünün 6 aylık bazda ihracat payı yüzde 26,26 olarak açıklandı. Otomotiv sektörü payı yüzde 13,71, çimento cam seramik ve toprak ürünleri sektörü payı ise yüzde 12,60 olarak kaydedildi. İlk altı ayda kimya sektörü 3.3 milyon, otomotiv sektörü 1.7 milyon, çimento sektörü ise 1.6 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdi.
6 AYLIK SEKTÖREL İHRACAT DAĞILIMI
TİM sektörel ihracat verilerine göre yılın ilk altı ayında Erzurum’dan makine sektörü 1.6 milyon, madencilik sektörü 1.5 milyon, demir sektörü 1.1 milyon, elektrik – elektronik sektörü 514 bin, hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve mamuller sektörü 285.2 bin, çelik sektörü 264.9 bin, hazır giyim ve konfeksiyon sektörü 182.6 bin, iklimlendirme sanayisi sektörü 182.5 bin, mobilya, kağıt ve orman ürünleri sektörü 138.3 bin, deri ve deri mamulleri sektörü 107.5 bin, tekstil ve hammaddeleri sektörü 58.4 bin, halı sektörü 42.3 bin dolar tutarında ihracat kaydetti.
GÜLLE: “TÜRKİYE'MİZ, ÜLKEMİZİN DÜNYA ARENASINDAKİ YÜZ AKI OLAN İHRACATIMIZLA BÜYÜYOR”
TİM Başkanı İsmail Gülle, “İlk 1000'e giren firmalarımızın 2018 yılında ihracat hacimlerini bir önceki yıla göre yüzde 11, yani küresel ticaretteki artışın 1,5 katının üzerinde bir sıçramayla, 102,8 milyar dolara taşıdılar. Türkiye'miz, ülkemizin dünya arenasındaki yüz akı olan ihracatımızla büyüyor, ihracatımızla büyüyecek. Bundan sonra vizyonumuz 'Bilgi Rekabetinde Türkiye'dir” dedi.
GÜLLE: “ CUMHURBAŞKANIMIZIN MÜJDESİ BİZLERİ ÇOK MUTLU ETMİŞTİR”
TİM Başkanı İsmail Gülle, “Sayın Cumhurbaşkanımızın, bugün 85 bin ihracatçımızın bir aydır beklediği bankaların döviz satımlarında binde 1'lik kambiyo vergisinden muafiyet talebimizi tensip buyurarak, verdikleri müjde tüm ihracatçı ailesini, bizleri çok mutlu etmiştir. Sayın Cumhurbaşkanımız her zaman olduğu gibi, bugün de ihracatçının yanında olduğunu ve her daim önümüzü açtığını bir kez daha hissettik. Kendisine şükranlarımızı arz ederiz” dedi.
TİM Başkanı İsmail Gülle konuşmasında ise “Bugün açıkladığımız ve her yıl ihracatçı ailemizin merakla beklediği ilk 1.000 ihracatçı araştırmamız, ilk 1000'e giren firmalarımızın 2018 yılında ihracat hacimlerini bir önceki yıla göre yüzde 11 artışla, yani küresel ticaretteki artışın 1,5 katının üzerinde bir artışla 102,8 milyar dolara taşıdıklarına işaret ediyor. Geçen sene listede olmayan 155 firmamız, 2018 yılında sergiledikleri ihracat performansları ile ilk 1000 listesine girmeye hak kazandı. 2018 araştırmasında 50 farklı ilden firmamız listeye girme başarısı göstererek, ihracatın Türkiye sathına yayılmasına imza attılar. 2018 yılının 4. çeyreğinde net ihracatın büyümeye katkısı 8,4 puan ile en yüksek rakama ulaştı. 2019'un ilk çeyreğinde ise bu rakamı 9,4 puana taşımayı başardık, ekonomimizin ihracatla yükselişini perçinledik. Türkiye'miz, ülkemizin dünya arenasındaki yüz akı olan ihracatımızla büyüyor, ihracatımızla büyüyecek” dedi.
GÜLLE: “İHRACATIN YENİ VİZYONU: BİLGİ REKABETİNDE TÜRKİYE”
İhracatın milli motivasyon ve küresel başarılara imza atmak olduğunu söyleyen Gülle, sözlerine şöyle devam etti: “Türkiye'nin ticaret diplomasisinin saha neferleri ihracatçılar olarak mevcut küresel gelişmelerin ışığında şunu söyleyebiliriz: 'Kaliteli ama ucuz' ürüne dayalı bir ihracat anlayışından, vizyon ve misyonumuzu yeniden yazarak bilgi rekabetine dayalı yeni bir sürece geçiyoruz. Bundan sonra vizyonumuz 'Bilgi Rekabetinde Türkiye'dir. Bilgi Rekabeti demek üretmekten vaz geçmek değil, aksine daha yüksek katma değerli üretimi sağlamak için yeniden yapılanmaktır. Ve bilgi Rekabeti, nihayetinde 'Dış Ticaret Fazlası Veren Türkiye' demektir. Saygıdeğer Cumhurbaşkanım; Size söz verdik: 'Dış Ticaret Fazlası Veren Türkiye' dedik. Bunun için de yüksek katma değer, marka, tasarım, Ar-Ge, inovasyon ve muhasır medeniyetin emrettiği ne varsa, topyekûn uygulamak için var gücümüzle çalışıyoruz. Dijital dönüşümü önceliklendirmiş, 2. ve 3. nesil reformlarla taçlandırılmış destek mekanizmalarıyla kendini yenilemiş bir üretim ekosistemine odaklandık. Devletimizin bugüne kadar üretim, yatırım, istihdam için vermiş olduğu destekler için bir kez daha teşekkürlerimizi iletirken, Sayın Cumhurbaşkanımızın da her konuşmasında altını çizdiği üzere, dijital ve teknolojik dönüşümün de yeni nesil devlet desteklerine ihtiyacı olduğu gün gibi aşikardır. Elbette bu dilek ve önerileri devletimize sunarken, bizler de bu destekleri yüksek katma değerli ihracata dönüştürmemiz gerektiğinin farkındayız. 'Bilgi Rekabetinde Türkiye' diyorsak, bunun da hakkını vermeliyiz. Sektörlerimiz, 'Yeni İhracat Master Planımız' doğrultusunda teknolojik yenilenmeleri, dijital altyapıları, hızlı ve etkin karar almalarını sağlayacak yeni yapıları için bir an önce çalışmaya başlamalılar”.