Ulaştırma Bakanı Yıldırım, '' Edirne'den Kars'a kadar, Ankara'dan İzmir'e, Kayseri, Diyarbakır, Malatya'ya, Afyon, Antalya'ya, Trabzon'dan Erzincan, Erzurum, Kars'a, hızlı tren kuracak anlaşmayı Çinli muhataplarımızla imzaladık.”dedi.
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, özellikle hızlı tren projeleriyle son yıllarda adından bahsettiren Çin ile demiryolu işbirliğinin, Türkiye'de ciddi anlamda istihdam oluşturacağını, ortaklığın, demiryolu altyapısını istedikleri gibi geliştirme ve bu konuda ciddi bir tecrübeye sahip olacaklarını söyledi.
//HIZLI TREN KONGRESİ
Bakan Yıldırım, Çin'in başkenti Pekin'de, Türkiye'nin de Ortadoğu Başkanlığını yürüttüğü Uluslararası Demiryolları Birliği'nin (UIC) 7. Dünya Hızlı Tren Kongresine katıldı. Kongre'de Türkiye'de demiryolları altyapısını geliştirilmesine yönelik, hızlı ve normal tren hatlarıyla ilgili devam eden projeler ve Türkiye'nin programındaki 2023 projeleri hakkında bir konuşma yapana Yıldırım, çevre dostu olan hızlı trenin geliştirilmesinin önemine dikkat çekti.
//ÇİNLE DEMİRYOLU İŞBİRLİĞİ
Çin Başbakanı Wen Jiabao'un Türkiye'ye yaptığı resmi ziyarette iki ülke arasında demiryolu işbirliği anlaşması imzalanmıştı. Finansmanı Çin tarafından karşılanacak 4 kilometre uzunluğundaki söz konusu demiryolu hattı, Türk ve Çin ortaklığıyla yapılacak. Bakan Yıldırım, kongre kapsamında bugün Çinli Bakan Liu ile bu anlaşmayla ilgili bir değerlendirme toplantısı yapacak.
Kongrenin sabahki oturumunun ardından Cihan Haber Ajansı'nın (Cihan) sorularını yanıtlayan Bakan Yıldırım, ''Çin'in son beş yıl içerisinde özellikle hızlı tren demiryolu atılımı var. Bunu da biz dikkate alarak Çin ile demiryollarında, kapsamlı bir işbirliği yapmanın, ülkemiz demiryolu altyapısının geliştirilmesi ve 2023 Cumhuriyetin 100. yıl hedeflerine ulaşmak bakımından çok önemli olduğunu düşünüyorum ve bu amaçla da ikili işbirliğimizi arttırmayı hedefliyoruz. '' dedi.
Çin'in bu işbirliğine nasıl baktığı yönündeki soruya da Bakan Yıldırım, '' Çin tabiî ki istekli. Zaten böyle olmasa bu ikili anlaşma gerçekleşmezdi. Onlar da bu konuda oldukça müspet yaklaşıyorlar.'' diyerek, bunun da iki ülke arasında bir siyasi iradenin mevcut olduğunu gösterdiğine işaret etti. Bakan Yıldırım, bundan sonrasının artık teknik düzeyde çalışmaları hızlandırmak olduğunu ifade etti.
//ÇİN İLE 10 YILLIK İŞBİRLİĞİ
Bu işbirliğinin 10 yıllık bir zaman dilimini kapsadığını kaydeden Yıldırım, '' Zaten 4 bin kilometre hızlı tren yolu az değil. Edirne'den Kars'a kadar, Ankara'dan İzmir'e, Kayseri, Diyarbakır, Malatya'ya, Afyon, Antalya'ya, Trabzon'dan Erzincan, Erzurum, Kars'a, kuracak anlaşmayı Çinli muhataplarımızla imzaladık. Bu ortaklıkla Türkiye'de ciddi anlama istihdam oluşacak, demiryolu altyapımızı istediğimiz gibi geliştirmiş ve bu konuda ciddi bir tecrübeye sahip olacağız. Ve Çinlilerle birlikte bu işbirliğini üçüncü ülkelere taşıma imkanına sahip olacağız.'' görüşünü dile getirdi.
Kongrenin başlamasından önce, iki ülke arasında Edirne'den Kars'a kadar yapılması planlanan demir yolu projesinin kredi ve tarihiyle ilgili bir mutabakat zaptı imzalandı. Zaptı Bakan Yıldırım ile Çin Demiryolları Bakanı Liu Zhijun imzaladı.
İmza töreni ve kongreye Çin Başbakan Yardımcısı Wang Zhiguo, Çin Dışişleri Bakanı Yang Jiechi, Çin Demiryolu Bakanı Liu Zhijun, Çin Ticaret Bakanı Chen Demin ve Çin Sağlık Bakanı Chen Zhu da katıldı. Bakan Yıldırım ve Çin Ticaret Bakanı'nın sık sık ayak üstü görüşmesi dikkat çekti.
Çin'in bitirdiği yüksek hızlı demiryolu projesi 7 bin 531 kilometre ve dünyada ilk sırada yer alıyor. Ayrıca inşa halinde de 10 bin kilometre hızlı demiryolu projesi var. Çin'in toplam demiryolu ağının ise 2020 yılı itibariyle 120 bin kilometreye çıkarılması bekleniyor. Çin, geçen gün, uyum anlamına gelen "Hexie" adlı CRH380A tipi hızlı trenle Şanghay- Pekin hattındaki deneme sürüşünde 486.1 kilometre hıza ulaşarak, yine kendisine ait 416,6 kilometrelik rekoru da geride bırakmış oldu.
//KARAMAN: ÇİN'İN KENDİNİ EN İYİ İSPAT EDECEĞİ ÜLKE TÜRKİYE-
Kongreye Bakan Yıldırımla katılan TCCD Genel Müdürü Süleyman Karaman, Cihan'ın sorularını yanıtlarken, Çin'in yüksek hızlı tren demiryolunda büyük ilerleme kaydettiğini ve bundan yararlanmak istediklerini belirtti. İşbirliğinin üçüncü ülkelerde de davam edeceğini ifade eden Karaman, '' Bu devam edecek ve bu çalışmadan Türkiye için hayırlı işler doğacak diye düşünüyorum'' diye konuştu.
Bir soru üzerine Karaman, Çin'in yüksek hızlı trende kalite olarak da bir hayli ilerlediğini anlatarak, ''Bizim avantajımız da Avrupa'ya yakınlığımızdan kaynaklanıyor. Dolayısıyla, Çin, kendi ülkesinde yaptığı işleri Avrupa'ya yakın bir yerde de ispat etmeye çalışıyor. Bunun için de uygulama yapabileceği ve yüksek hızlı trene önem veren ülke Türkiye olduğu için, burada bu işbirliğini yapmak istiyor. Zaten şu an Ankara İstanbul hattını Türk-Çin ortakları yapıyor. Onun için bu ortaklığın çok iyi olduğunu düşünüyoruz ve bu ortaklığın devam etmesini istiyoruz.'' görüşünü dile getirdi. Bu ortaklığın Türkiye'ye ne gibi kazancının olacağı yönündeki bir soruya da Karaman, '' Bu bize ilk önce demiryollarımızın gelişmesi için uygun krediyi getirecek. İkincisi de Çin ve Avrupa teknolojisini birleştirerek, dünyada beklide iyi bir hızlı tren hattı oluşturacağız. Böylece Türkiye, son yıllarda önem verdiği demiryollarına Çin kredisi ve müteahhitleriyle ve Türk dinamizmiyle iyi bir demiryolu oluşturacağı düşüncesindeyiz''