SAMET ÖZÜNAL(GHA) - Yrd. Doç. Dr. Ramazan Kaya, “Eğitim müfredatlarında müze gezilerine yer verilmesi büyük önem taşıyor.” dedi.
Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi (KKEF) Tarih Öğretmenliği Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Ramazan Kaya, müze gezilerinin, öğrencilerde tarih bilincinin gelişmesine çok önemli katkılar sunacağını söyledi. Türkiye’de, öğretmenlerin müfredata yetişebilme kaygısı yüzünden bu tür etkinliklere zaman ayıramadıklarını dile getiren Ramazan Kaya, tarih bilincine sahip bir neslin yetiştirilebilmesi amacıyla müfredatlarda müze gezilerine yer verilmesi gerektiğini kaydetti.
//MÜZE GEZİLERİ VE EĞİTİM
Son yıllarda Avrupa çapında yapılan araştırmaların, öğrencilerin tarih öğrenirken müzelerden büyük keyif aldıklarını ve müzelerdeki sunulan tarihe büyük güven beslediklerini gösterdiğini anlatan Ramazan Kaya, “Çünkü müzelerdeki eserler, geçmişe dair öğrencilere derslerde sunulan soyut bilgiler yerine somut, canlı ve elle tutulur kanıtları gösterir. Geçmişteki insanların kullandığı nesneleri görmek ve hatta onlara dokunabilmek bir nevi geçmişle temas kurabilmenin çok önemli bir yoludur. Geçmişi hissetmek, hayal etmek ve geçmişte yaşayanlarla empati kurabilmek müze ortamında rahatça gerçekleşebilecek zihinsel aktivitelerdir. Bu yüzden de tarih gibi soyut bir alanı müzelerle öğrenmek etkileyicidir.” diye konuştu.
//KAYA, AVRUPA ÜLKELERİYLE TÜRKİYE’Yİ KIYASLADI…
Bunun önemine varılan Avrupa'da, müzelerle okullar arasındaki iletişim ve işbirliğinin arttırıldığını ve müzelerden eğitim amaçlı olarak yararlanmanın yollarının çeşitlendirildiğini dile getiren Kaya, “Öğrenciler müzeleri gezerken bu ortamda resim ve drama çalışmaları da yapmakta ve böylece eğlenerek tarihi öğrenmektedir. Hatta okullarda bile küçük müzeler kurulmakta öğrenciler yaşadığı çevrede veya ailesinde bulunan yerel tarihe ait eserleri toplamakta ve bu okul müzelerinde sergilemektedirler. Şüphesiz bu aynı zamanda öğrencilerde yerel tarih bilincini geliştiren önemli bir unsur olmaktadır. Avrupa ile karşılaştırıldığında Türkiye'nin bu konuda yetersiz kaldığım söyleyebiliriz.” ifadelerini kullandı.
Öğretmenlerin, müfredatı yetiştirme kaygısı nedeniyle zaman problemi yaşadıklarına ve yeterince müze gezisi yapamadıklarına dikkati çeken Yrd. Doç. Dr. Kaya, “Buna karşılık nadiren yapılan müze gezileri de, eğitim amaçlı olmaktan ziyade eğlence ağırlıklı olmaktadır. Esasen müzelerin çoğunda da, öğrencilerin eğlenirken öğrenebilecekleri ortamlar ve onlara bu konuda sağlanacak rehberlik hizmetleri zayıftır. Bu yüzden de müfredatlarda müze gezilerine yer verilmesi, bu konuda imkânların arttırılması, öğretmenlerin müzelerde eğitimsel aktivitelere önem vermesi gereklidir. Unutmamak gerekir ki, müze gezilerine verilecek önem, yarınımızı emanet edeceğimiz çocuklara hem tarih dersini sevdirme, hem de kültürel değerleri ve mirası öğreterek onlara sahip çıkma bilincinin verilmesi açısından da önemlidir.” diye konuştu.