Bir yılda 303 tüketici hak aradı
Sanayi ve Ticaret İl Müdürlüğü’ne 2005 yılı içersinde 303 tüketicinin şikayet başvurusunda bulunduğu açıklandı Bu şikayetlerden 201’i tüketici lehine sonuçlanırken, 79 başvuru da tüketici aleyhine sonuçlandı.
Sanayi ve Ticaret İl Müdürlüğü’ne 2005 yılı içerisinde 303 tüketici, şikayet başvurusunda bulundu. Bu şikayetlerden 201’i tüketici lehine sonuçlanırken, tüketici aleyhine sonuçlanan başvuru sayısının 79 olduğu açıklandı.
Sanayi ve Ticaret Şube Müdürü Turgut Özer, 2005 yılına ilişkin tüketici şikayetleri ile ilgili değerlendirmelerde bulundu. 2005 yılında kurumlarına 303 başvurunun yapıldığın belirten Özer, 201 şikayetin tüketici lehine sonuçlandığını açıkladı.
21 başvurunun 2006 yılına devrettiğini belirten Özer, “2005 yılı içerisinde 303 tüketicini şikayet dilekçesini aldık. Bu sorunlardan 21’i 2006 yılına devretti. 67 tüketici sorunu da hakem heyetine iletilmeden çözüme kavuşturuldu. Başvurularda, bir tüketici şikayetinden vazgeçerken, 67 tüketicinin sorunu da hakem heyetine başvurulmadan çözüme ulaştırıldı” dedi.
Tüketicinin eskiye oranla daha bilinçli olduğunu belirten Özer, “ Geçmişte kapıdan satışlarla ilgili sorunlarda önemli oranda şikayetler olduğuna tanık oluyorduk şimdi kapıdan satışlarla ilgili şikayetlerde eski yoğunluk yaşanmıyor” dedi.
CEP TELEFONLARIYLA İLGĞİLİ ŞİKAYETLER ARTIYOR
Cep telefonlarıyla ilgili şikayetlerin arttığını belirten Özer, “ Erzurumlu tüketiciyi geçmişe göre daha bilinçli. Son günlerde cep telefonları ve tekstil sektörü ile ilgili sorunlar yoğunluk kazanıyor. Vatandaşlar alışveriş yaparken mutlaka piyasa araştırması yapmalıdır” dedi.
Son günlerde aldıkları tüketici şikayetlerinde şikayet için delil oluşturacak fiş ve fatura alma konusuna dikkat edilmediğine tanık olduklarını belirten Özer, “Başvuru yapan tüketicilerin bir çoğunun fiş ve fatura almadığına tanık oluyoruz. Bu konuya dikkat edilmelidir. Fiş ve fatura alımı, uyuşmazlıklarda delil açısından önemli bir yere sahip. Bunun yanında kayıt dışı ekonominin önlenmesi açısından da çok önemli” dedi.Sipariş usulü satış şekli ve hizmet alımlarında mutlaka sözleşme imzalanmasının önemine de değinen Özer, “ Sipariş usulü satışlarda ve hizmet alımlarında mutlaka sözleşme imzalanmalıdır.” dedi.
AYIPLI MALLARDA BİR AYLIK SÜRE GEÇERLİ
Ayıplı mallara ilişkin değerlendirmelerde de bulunan Özer, “Bir diğer konuda ayıplı mal ve hizmetlere ilişkin konular.Ayıplı mallarda bir aylık süre içerisinde malın geri iade hakkı vardır. Ayıbın tüketicinin kendi hatasından kaynaklanıyor olmaması da gerekiyor.Bu konuda ilgili mercilerin verdiği kararlarda bilir kişiler inceleme yapıyorlar. Hizmet alımlarında da bir aylık süre içerisinde itiraz etme hakkı vardır” diye konuştu.
GARANTİ BELGESİ UYGULAMASI ASGARİ 2 YIL
Sıkça başvuruların yapıldığı garanti belgesi uygulaması konusunda da açıklamalarda bulunan Özer, “Garanti belgesi süresi asgari iki yıldır ve bu süre içerisinde arızalanan mal ücretsiz olarak onarılma hakkına sahiptir. Bu arıza sık sık tekrarlanıyorsa yenisi ile değiştirme hakkı doğar. Görüldüğü gibi tüketici kanunu tüketiciye bir çok hak veriyor. Önemli olan bu hakların bilinmesi ve uygulanmasıdır. Bilinçli tüketim kaliteyi artıracağı için üreticiler açısından da önem arz etmektedir. Tüketiciler uyuşmazlıklar konusunda Sanayi ve Ticaret İl Müdürlüğüne başvurabilir ve 175 nolu telefondan bilgi alabilirler” dedi.