Teknolojinin gelişerek vatandaşın yaşantısındaki har alanına girmesiyle özel hayatta mahrumiyet diye bir şey kalmadı. Özel hayatı kısıtlayan ve çoğu insanı çıldırtanlardan birisi de elektronik ortamdan tüketiciye ulaştırılan reklam içerikli iletilerdir. Tüketiciyi isyan ettiren bu mesajlar artık sorun olmaktan çıktı. TÜKODER ve Tüketici Hak Arama Derneği Avukatı Erhan Topçu, yeni çıkan yasayla ilgili tüketiciye bilgi vererek yasadan nasıl yararlanılabileceğini anlattı.
50 BİN TL’Yİ BULAN CEZASI VAR
Yasaya uymayan ve reklam gönderenlere uygulanacak cezalar hakkında konuşan Topçu, “1 Mayıs 2015 tarihi itibariyle yeni Elektronik Ticaret Yasası yürürlüğe girdi. Bu yasayla birlikte vatandaşın izni olmadan tüketiciye mesaj atanlara karşı Bin TL ile 5 Bin TL arasında bir idari para cezası yaptırımıyla artık karşılanabilecek. Bu cezaya tabi olan mesajlar ise, kısa mesajla olsun, sesli arama veya e-mail yoluyla olsun atılan ne tür içeriğe sahip olursa olsun, tüketicinin izni alınmadan bu mesajlar atıldığından dolayı idari para cezai uygulanabilecek. Bu cezalar Gümrük Bakanlığı İl Ticaret Müdürlüğü’ne başvurular yapılacak. İstenilmeden atılan mesajlar birden fazla kişiye atılmış ise idari para cezası 10 kat arttırılabilecek. Yani alt sınırı Bin, üst sınırı da 5 Bin TL olan idari para cezası 10 kat arttırılarak 5 Bin TL ile 50 Bin TL arasında cezai uygulama yapılabilecek.” dedi.
SÖZLEŞMEDE YOKSA SIKINTI BÜYÜK
Tüketici ile şirket arasında yapılacak sözleşmenin püf noktaları hakkında bilgi veren Topçu, “Elektronik Ticaret Yasası’ndan sonra herhangi bir alış-veriş ya da başvuru nedeniyle iletişim bilgilerinizi edinenler sözleşmeye reklam ve tanıtım içerikli bildirimleri isteyim-istemediğimizi mutlaka sormak zorundalar. Yani sözleşmeyi bize imzalatılırken, bizim kendilerine kısa mesaj isteyip-istemediklerini sözleşmede belirtmek gerekir. Cinsel içerikli iletilerde yasaklandı. Abonelerden önceden izinleri alınmaksızın otomatik arama makineleri, fakslar, elektronik posta,- kısa mesaj gibi elektronik haberleşme vasıtalarını kullanılması suretiyle doğrudan pazarlama, siyasi propaganda veya cinsel içerik taşıyan iletilerle haberleşme yapılamayacak.” diye konuştu.
E-TİCARETTE ŞEFFAFLIK VE GÜVENLİK TESİS EDİLECEK
E-ticarette yeni dönemdeki uygulamalara ilişkin sözlerine şunları da ekleyen Topçu, “E-ticaret işletmelerinin, faaliyette bulundukları alan adlarını ticaret veya esnaf siciline tescil ettirmeleri gerekecek. Yönetmelikte belirlenen uygun güvenlik düzeylerini ve standartlarını sağlayanların bilinmesi sağlanacak. Böylece e-ticarette şeffaflık ve güvenlik tesis edilecek. Elektronik ortamda yapılan ticari iletişimi gerçekleştirenin belirlenebilir olması için bu iletişimde gerekli bilgilerin yer alması zorunlu olacak. Promosyon ve hediye gibi hususların da açık ve anlaşılabilir olması sağlanacak. Ticari amaçla gönderilen elektronik iletiler, alıcılara ancak önceden onayları alınmak kaydıyla gönderilebilecek. Bu onay, yazılı veya her türlü elektronik iletişim araçlarıyla alınabilecek.” şeklinde konuştu.