SAMET ÖZÜNAL(GHA) – Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Arkeoloji Bölümü’nde öğrencilere verilen teorik eğitimlere maket uygulamaları da eklendi. Arkeoloji Bölümü’nde görevli Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Mehmet Işıklı’nın nezaretinde yürütülen çalışmayla, arkeolojik eser niteliği taşıyan yapı, mezar, höyük, heykel ve kalıntıların aynı zamanda maketleri de yapılıyor. Öğrencilerin uygulamalı olarak ders işleyebilmelerine imkan sunan maketler, öğrencilerin söz konusu tarihi kalıntılarla ilgili olarak daha fazla edinebilmelerini sağlıyor.
//MAKETLİ EĞİTİM
Arkeoloji Bölümü’nde verilen eğitimlere maketsel yapılarla destekler veriliyor. Anadolu’nun çeşitli bölgelerindeki mezar ve tapınakları yerinde görme imkanı bulamayan öğrenciler için geliştirilen yöntemle, arkeolojik nitelik taşıyan yapılar önce makete dönüştürülüyor, ardından üzerinde uygulamalı olarak konu anlatımı gerçekleştiriliyor. Arkeoloji Bölümü 2. Sınıf öğrencileri Perihan Akgün, Damla Şentürk, Gülşah Öztürk ve İsmail Özcan tarafından yapılan maketler, bölümde öğrenim gören diğer öğrenciler tarafından da kullanılırken, kroki yöntemiyle ortaya çıkarılan minik eserler, ayrıca sempozyumlar için de malzeme oluyor. Maket uygulama çalışmalarına bölümün diğer öğrencilerinin de katıldığını kaydeden Yrd. Doç. Dr. Işıklı, öğrencilerin gezip göremedikleri yerlerdeki uygarlık izleri ve arkeolojik kalıntıları, buldukları bu yöntemle tanıtmaya çalıştıklarını kaydetti.
//TARİHİ ESERLERİ MAKET HALİNE GETİRDİLER
Özelikle Anadolu’daki tapınak ve mezarlık stilleri üzerinde duran ve bilgisayarlardan kroki alarak maket çalışması yapan öğrencilerin, arkeolojik eserler hakkında çok daha fazla bilgiye sahip olabildiklerini anlatan Mehmet Işıklı, “Uygulamaya tüm sınıflar katılıyor. Öğrencilerimiz, üzerinde konu anlatımı yapılacak olan arkeolojik yapılar hakkında önce kroki çalışması yapıyor, ardından yapıların maketleştirilmeleri sağlanıyor. Bizler elimizden geldiği ölçüde öğrencilerimize sahada uygulamalar yaptırıyoruz. Fakat gidip göremediğimiz yerler için de, maket uygulamalarını kullanıyoruz.” dedi.
Öte yandan Anadolu’daki tapınaklarla mezarlık stilleriyle ilgili olarak maket uygulaması yapan öğrenciler, geliştirdikleri bu yöntemi oldukça faydalı bulduklarını söyleyerek, “Bu eserleri gidip görebilmenin yeri bir başka olsa bile, maket uygulamaları sayesinde yapılar hakkında epeyce bir bilgi ediniyoruz. Bu da, arkeolojik kalıntılar konusunda bilgi dağarcığımızı genişletmemize neden oluyor.” dediler.