‘İnşaat izinleri, Tapu Siciline Kayıt ve Elektrik Temini Çalıştayı’nda konuşan Başbakan Yardımcısı Recep Akdağ, "İçişleri Bakanlığımızın genelgesi vatandaşımızın inşaat izni alırken Sosyal Güvenlik Kurumu’na gidip oradan bir belge getirmesini, vergi dairesine gidip oradan bir belge getirmesini gereksiz görüyor. Bunların hepsini kaldırmış durumdayız” dedi.
AKDAĞ ÇALIŞTAY’DA KONUŞTU
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’nin (TOBB) ev sahipliğinde ve Başbakan Yardımcısı Prof. Dr. Recep Akdağ’ın koordinasyonunda düzenlenen ‘İnşaat izinleri, Tapu Siciline Kayıt ve Elektrik Temini Çalıştayı’ İstanbul’da gerçekleştirildi. Düzenlenen çalıştayın açılış programına, Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Reformlarından sorumlu Başbakan Yardımcısı Prof. Dr. Recep Akdağ, TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, Dünya Bankası Türkiye Direktörü Johannes Zutt ve İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Mevlüt Uysal ile geniş bir davetli topluluğu katıldı.
RİFAT HİSARCIKLIOĞLU: “TÜRKİYE’NİN İNŞAAT SEKTÖRÜNDE MUAZZAM BİR BİRİKİMİ VAR”
Çalıştayın açılış konuşmasını gerçekleştiren TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, Türkiye’deki yatırım ortamını iyileştirmek için bir araya geldiklerini vurgulayarak, “Bugün hem yerli hem de yabancı yatırımcılarımız için Türkiye’deki yatırım ortamını iyileştirmek ve şirketlerimizin işlerini kolaylaştırmak adına yapılan çalışmaları konuşmak için bir araya geldik. Çünkü hepimiz yatırım olmadan zenginlik olmayacağını, istihdam olmayacağını, iş ve aş olmayacağını çok iyi biliyoruz. Hepimiz Türkiye’nin hedeflerine ulaşmasını daha fazla yatırım çekmesini ve daha fazla zengin olmasını istiyoruz. Biz birlikte daha güçlü olduğumuzu, Türkiye’yi daha iyi taşıyabileceğimizi de çok iyi biliyoruz.
Türkiye’de 15 yıla yakın zamandır çözülemeyen birçok konu çözüme kavuştu. İnşaat izinleri ve tapu süreçlerinin basitleştirilmesi gibi, icra iflas kanunundaki değişiklik gibi, şirket kuruluşlarında tek durak hamlesi gibi çalışmalar bitti. Bunların hepsi de baktığımız Türkiye açısından devrim niteliğinde işlerdir. Bugünkü konumuz ise ‘inşaat ve tapu' süreçlerinde yapılan reformlardır. Girişimcilerimiz bizim övünç kaynağımızdır. Türkiye inşaat sektöründe de muazzam bir birikimi var. Sibirya’nın soğuğundan Fas’ın sıcak çölüne kadar müteahhitlerimiz iş yapıyor. Dünyanın en büyük havalimanlarından bir tanesini İstanbul’da inşa ediyoruz. Türkiye bugün müteahhitlik sektörüne baktığımız zaman dünyanın en büyük ikinci müteahhitleri Türk müteahhitleri haline geldi. Dünyanın en büyük 250 uluslararası müteahhiti listesinde gururla söylüyorum 46 Türk firmamız var” ifadelerini kullandı.
“KOBİ’LER TÜRKİYE’DE BÜYÜMENİN MOTORU, İSTİHDAMIN YÜZDE 90’INA KATKIDA BULUNUYORLAR”
Dünya Bankası Türkiye Direktörü Johannes Zutt ise Türkiye Hükümetine reformlara sahip çıktığı için teşekkür etti. Zutt, şöyle konuştu: “Çalışmalarımız gösteriyor ki küçük ve orta boy işletmeler Türkiye’de büyümenin motoru ve buradaki istihdamın yüzde 90’ına kadar katkıda bulunuyor. Türkiye bu şekilde tekrardan ekonomisine enerji katmaya çalışıyor. Bu reformlar iş dünyası tarafından çok sıcak karşılanacak. TOBB Başkanı söyledi az önce, Türkiye şuanda 190 ekonomiden yatırım ortamının iyileştirilmesi endeksinde 60’ıncı sırada fakat Türkiye dünyadaki en iyi 20 ekonomiden biri. OECD yüksek gelirli ülkelerin ortalaması 27. Biliyorum Türkiye kendisini daha yüksek bir sırada görmek istiyor bu endekste bu çabalar onun için. Türkiye çok başarılı örnekleri de görüyor. Şu anki ivme çok iyi uygulamaları yansıtıyor. Bu reformlara sahip çıktıkları ve Türkiye’ye adapte ettikleri için Türkiye hükümetine teşekkür etmek ve takdir etmek istiyorum. Zaten yatırım ortamının iyileştirilmesi metodolojisinin çok ötesine geçip Türk şirketlerinin karşı karşıya olduğu sorunları da çözmeye çalıştılar.”
BAŞKAN UYSAL’IN SUNUMU
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Mevlüt Uysal ise inşaat ruhsatı için yapılması gereken işlemlerin 12’den 5’e düşürüldüğünü söyleyerek, “Şu anda somut olarak önümüzde bir gerçek var o da daha öncesinde bir inşaat ruhsatı için alınması gereken izin, yazı, işlem bunun adını ne koyarsak 12 tanesinin belediyeler üzerinden yapılması bize gelen genelgeyle bunun 5’e düşürülmesidir. Şu ana kadar uygulaması başladı. Bu uygulamalarda fiili uygulamalarda sıkıntı olmakla birlikte bizim şuanda bu genelgeye uygun bir şekilde işlemlerimiz başlamış vaziyettedir. Bizim inşaatlarda iskân belgesi düzenlemeden önce iş bitimi ve onun üzerinde de o iş bitimiyle birlikte vatandaşın önce SGK ve vergi dairesiyle ilişik kesme belgesi alma zorunluluğu vardı. Şuanda o işlemler iskân ruhsatıyla birlikte birleştiriliyor. Eğer bu konuda belediyeler ile vergi daireleri, SGK online sistem üzerinden bir çalışma yaparlarsa o işimiz daha kolaylaşmış olacak” diye konuştu.
“ÖNÜMÜZE GAYE OLARAK ÖZEL SEKTÖRÜMÜZÜN TALEPLERİNİ ALDIK”
Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Reformlarından sorumlu Başbakan Yardımcısı Prof. Dr. Recep Akdağ, yaptığı konuşmada Dünya Bankası’nın çeşitli ülke tecrübelerinden derlediği ölçüm mekanizmasında yer alan başlıkları aldıklarını belirterek, “Önümüze gaye olarak özel sektörümüzün taleplerini aldık. Ayrıca Dünya Bankası’nın çeşitli ülke tecrübelerinden oluşturduğu bu ölçüm mekanizmasındaki başlıkları aldık. Bunlardan birisi şirket kuruluşlarının kolaylaştırılması, yargıyla alakalı hususlar, yeni şirket kurtarma anlaşması dediğimiz başlık, ticari uyuşmazlıklarda arabuluculuğun özendirilmesi, küçük tutarlı ticari yargılamalarda basit usulün kullanılması gibi yargıyla ilgili bir paket. Dış ticaretin kolaylaştırılması, finansmana erişimin kolaylaştırılması, vergi ödemenin basitleştirilmesi diğer başlıkların bir kısmı bugün de burada inşaat izinleri, tapu işlemlerinin kolaylaştırılması konusunu görüşeceğiz” dedi.
“İNŞAAT İZNİ ALIRKEN SGK VE MALİYE’YE GİTME ZORUNLULUĞUNU KALDIRDIK”
Başbakan Yardımcısı Prof. Dr. Recep Akdağ, inşaat izni alırken yapılması gereken işlemleri azalttıklarını ve çevrimiçi ortama aktardıklarını söyleyerek, şu ifadeleri kullandı: “İçişleri Bakanlığımızın genelgesi vatandaşımızın inşaat izni alırken misal olmak üzere söylüyorum. Ayrıca Sosyal Güvenlik Kurumu’na gidip oradan bir belge getirmesini, vergi dairesine gidip oradan bir belge getirmesini gereksiz görüyor. Genelge diyor ki bunu belediyeler kurumlarla kendi aralarında yapsın. Zaten belediyelerimizin bir kısmı hali hazırda yapıyordu. Şimdi Sosyal Güvenlik Kurumu’nun ve Maliye’nin çevrimiçi olarak bu bilgileri binalarında yapıyorlar yani sonuçta bir inşaat şirketiyle birlikte yapsalar da onların sürate ve biraz önce işlerini bitirmeye ihtiyaçları var. Belediye’ye oradan SGK’ya, Maliye’ye, tapuya gideceğim falan bunların hepsini kaldırmış durumdayız. Hadi inşaat izni aldık diyelim ondan sonra şantiyemi kurup bir daha SGK’ya gitmem lazım. Niye, işyeri kaydı oluşturmam için. Bunları da ortadan kaldırabiliyoruz. Hepsini elektronik ortamlarda yapmak imkânı var”.