2011 sürecinde, kış oyunları yatırımları önemli ölçüde hız kazanırken, Erzurum’un tarihsel, kültürel ve doğal tanıtımının da aynı boyutta gerçekleştirilmesi önemli bir ihtiyaç haline geldi. 2011’in bir sonuç değil, ilin özellikle turizm alanında marka olmasını sağlayacak bir süreç olabilmesi tanıtım etkinlikleriyle doğru orantılı.
TURİZM AVANTAJI
Sanayi ve tarım sektörlerinde durağanlık içinde bulunan Erzurum’un, 21. yüzyıldaki tek avantajı tarih, spor ve doğa turizmi. İlin ilçeleri ise daha önce keşfedilmemiş turizm kaynakları içeriyor. 2011 kapsamında yalnızca kent odaklı tanıtım ise ilçeleri önemli bir gelirden ve uluslar arası vizyon kazanma şansından yoksun bırakıyor.
İLÇEELERİN TANITIMI
2011’in sportif bazlı teması, ilçeleri de kapsayan turizm tanıtımını içermiyor. Kış oyunları yeterli kabul edilerek, Palandöken’de yoğunlaşan tanıtıma ağırlık veriliyor. Oysa Üniversite Kış oyunları Erzurum’un kış sporları dışındaki potansiyelini dünya vizyonuna çıkarmak için tarihi fırsat. Ancak, organizasyona yaklaşık bir yıl kalmasına rağmen, ilde turistik tanıtıma yönelik bir platform oluşturulmadı. İlçelerin turistik kaynaklarını ortaya koyan ve uluslar arası turizm medyasına aktaran net bir çalışma kaydedilmedi.
MARKA İLÇEMİZ YOK
Son yıllarda Kars Sarıkamış, Bitlis Ahlat, Malatya Darende ilçeleri Doğu Anadolu Bölgesinde turizm yönüyle öne çıkan ilçeler olurken, aynı durum Erzurum’da yaşanmadı. İl turizm bazında marka ilçe oluşturamadı. Bu durum, bölgede ilçeler arası kalkınma farklılığının artışına yol açarken, Erzurum ilçelerinde potansiyele dayalı bir ekonomi oluşumunu da sağlayamadı. Erzurum ilçeleri özel kaynaklarına rağmen, sosyo ekonomik performans bakımından bölge ortalamasında kaldı.
UZUNDERE ÖNDE
Erzurum’da 2004 yılından sonra turizm bakımından öne çıkan tek ilçe Uzundere oldu. Çoruh Havzasında yer alan ilçe, doğa turizminden çok, inanç turizmiyle atak yaptı. İlçenin Ramsar kaynakları, botanik turizmi potansiyeli, Selçuklu ve Osmanlı tarihsel değerleri ise aynı çapta ön plana çakamadı. Belediye Başkanı Özsoy’un özel gayretleriyle festivaller ilçesi haline gelen Uzundere, Tortum Şelalesini ise uluslar arası turizm pazarına yeterli boyutta taşıyamadı. İlçenin turizm değerleri 2011 platformuna ise henüz getirilmedi.
ÇORUH HAV ZASI AVANTAJI
Son dönemde Efes Pilsen’in, Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı (UNDP) ve Kültür ve Turizm Bakanlığı işbirliğiyle yürüttüğü Doğu Anadolu Turizm Geliştirme Projesi (DATUR) kapsamında gerçekleşen ‘Çoruh Vadisi Kuş Gözlem Festivali’ Uzundere ilçesi doğasının uluslar arası vizyona çıkması için önemli avantajlar sağladı. Belediye Başkanı Özsoy’un olağanüstü çabalarıyla gerçekleşen turizm atılımlarının daha büyük ölçekli katma değer üretebilmesi ve Uzundere’nin turizm’de marka bir dünya ilçesi olabilmesi, 2011 tanıtımlarında Uzundere’ye özel yer verilmesiyle mümkün görünüyor.
TANITIM EKSİKLİĞİ
‘Çoruh Vadisi Kuş Gözlem Festivali’ne katılan kuş gözlemcileri, Uzundere’nin tam bir doğa harikası olduğunu dile getirerek, “Erzurum’a ve dolayısıyla Çoruh Vadisi’ne ilk kez geldik. Birbirinden harika doğal varlıklarıyla bu bölge, geleceğin turizm cenneti. Hiç ihtimal vermediğimiz kuş türleriyle bile Çoruh Vadisi’nde karşılaştık. Bu bölge artık bizim için bir tutku halini aldı.” sözleriyle beğenilerini ortaya koyarken, tanıtımdaki eksikliği de ifade ediyorlar.
YA DİĞER İLÇELERİMİZ?
Uzundere dışındaki Pasinler, Aziziye, İspir, Hınıs, Köprüköy, Narman ve Horasan ilçeleri ise henüz turizm kaynaklarını ifade etme boyutunda ciddi bir atılım gerçekleştiremediler. Bu ilçelerde turizme açılabilir doğal zenginlikler, sağlık turizmi yapılmasına elverişli termal kaynaklar sadece il bazında bilinir halde. Tarihi ve doğal zenginlikler hazinesi İspir, Termal kaynakları şifa dağıtan Aziziye, Köprüköy ve Pasinler, botanik turizmi kaynaklarına sahip Hınıs ve Horasan, benzersiz doğal görüntülerin sahibi Oltu ve Narman gibi ilçelerimiz ise tanıtım özürlü durumda bulunuyorlar.