YOLSUZLUK, BÖLGESEL SORUN
Sosyo ekonomik gelişmeler ulaşım ağıyla doğru orantılı bir durum sergiliyor. Ulaşım ağının modern olduğu, çağdaş ulaşım imkanlarının kullanıldığı il ve bölgelerde kalkınma hızı, diğerlerine göre daha yüksek. Doğu Anadolu’nun bölgeler arası kalkınmışlık farkından en fazla etkilenen bölge olmasında yol ağının yetersizliği, çağdaş düzeyde olmayışı önemli rol oynuyor. Bölge, duble ve beton asfalt yol toplamı bakımından bölgeler içinde sonuncu durumda.
ERZURUM ÖNDE AMA..
Erzurum son beş yılda önemli ölçekte duble yola kavuşturuldu. Karayolları Bölge Müdürlüğünce gerçekleştirilen başarılı yatırım ve çalışmalarla il bölgede ulaşım ağının en modern ve en uzun olduğu il durumunda. Ne var ki köy yolları bakımından aynı şeyi söylemek mümkün değil. İlçe ve köylerle olan bağlantı yollarının modernleştirme ihtiyacı cevaplandırılmadığı sürece, Erzurum ilçe ve köylerindeki sosyo ekonomik gelişmişlik performansı da yükseleceğe benzemiyor.
İL YOL DURUMU
Erzurum’da 76 kilometre asfalt beton, 1387 kilometre sathi kaplama yol, 228 de diğer olmak üzere yol ağı uzunluğunun toplam bin 691 kilometre olduğu açıklandı. Karayolları Genel Müdürlüğü verilerine göre 231 kilometre 94 metre duble yol bulunuyor.
BÖLGENİN YOL VARLIĞI
Doğu Anadolu Bölgesinin toplam yol ağı 10 bin 443 kilometreyi buluyor. Bölge illerindeki duble yol toplamı ise bin 333 kilometre’de kalıyor. Bölgede 157 kilometre asfalt beton yol, 8 bin 492 kilometre sathi kaplama yol, bin 774 kilometre diğer olmak üzere karayolu toplamı 10 bin 443 kilometre olarak kaydedildi.
BÖLGE YOL TOPLAMINDA DA GERİDE
Türkiye geneline göre, Bölgedeki asfalt beton yol toplamı yüzde 2.17, sathi kaplama yol toplamı yüzde 16.93,diğer yollar yüzde 40.3 toplam yol ağı ise yüzde 16.9’luk dilim oluşturuyor. Doğu Anadolu bölgesindeki duble yol toplamı ise ülke toplamının yüzde 13.63’ü ölçeğinde bulunuyor.
ERZURUM BÖLGENİN YÜZAKI
Doğu Anadolu Bölgesi toplamı içinde göre Erzurum’daki beton asfalt yol toplamı yüzde 48, sathi kaplama yol toplamı yüzde 16.3, diğer yollar toplamı yüzde 12.85, yol toplamı ise yüzde 16.19’luk paya sahip. Erzurum’daki duble yol toplamı ise böle toplamının yüzde 17.4’ünü kapsıyor.
ERZURUM’UN ÜLKE TOPLAMINA GÖRE DURUMU
Erzurum’daki karayolları Türkiye toplamı içinde asfalt beton yol toplamında yüzde 1.04, sathi kaplama yol toplamında yüzde 2.76, diğer yollar toplamında yüzde 5.18, toplam yol uzunluğunda yüzde 2.73 ve duble yollar toplamında ise yüzde 2.37’lik oranda pay sahibi durumunda.
SADECE ÜÇ İLDE BETON ASFALT YOL VAR
Doğu Anadolu Bölgesinde asfalt beton yol sadece üç ilde, Ağrı, Erzincan ve Erzurum’da bulunuyor. Sathi kaplama yol toplamında bin 387 kilometre yolla Erzurum ilk sırada, Malatya 974 kilometre sathi yol toplamıyla ikinci, Van 868 kilometre toplam yoluyla üçüncü durumda yer alıyor. Bölge illeri içinde sathi yol toplamının en az olduğu il ise 198 kilometre sathi yolla Iğdır ili.
EN UZUN YOL AĞINA SAHİBİZ
Bölgede en uzun yol ağı bin 691 kilometreyle Erzurum’a ait bulunuyor. Erzurum’u bin 100 kilometreyle Malatya, bin 61 kilometreyle Van, 851 kilometre yolla Erzincan ve 807 kilometre yolla Elazığ ili takip ediyor. Bölge illeri sıralamasında en kısa yol ağı ise 210 kilometreyle Iğdır ilinde bulunuyor.
DUBLE YOL DURUMU
Doğu Anadolu Bölgesi’nde duble yol toplamında 231 kilometreyle Erzurum önde. Duble yol toplamında 222 kilometreyle Elazığ ikinci, 166 kilometre duble yolla Van ili üçüncü, 129 kilometre yolla Malatya dördüncü ve 124 kilometre duble yolla Erzincan ve Bitlis beşinci durumda bulunuyorlar. Ardahan’da ise duble yol yok.
TÜRKİYE GENİLİNDEKİ DURUM
Türkiye'de 2007 yılı başı itibariyle toplam 61 bin 764 kilometre devlet ve il yolu, 2 bin 41 kilometre otoyol bulunuyor.
Yurt genelinde köy yolu uzunluğu 285 bin 632 kilometre, orman yolu uzunluğu ise 201 bin 810 kilometreye ulaşıyor.
Karayolları Genel Müdürlüğünün 2007 Ocak verilerine göre, otoyolların dışında mevcut yolların 50 bin 159 kilometresini sathi kaplama, 9 bin 245 kilometresini asfalt beton oluşturuyor. Geri kalan yolların 2 bin 132 kilometresi stabilize, bin 226 kilometresi toprak, 135 kilometresi parke, 908 kilometresi de geçit vermez yollardan meydana geliyor.
Yurt genelindeki duble yol uzunluğu da 11 bin 818 kilometre olarak belirleniyor. 2003 yılından bu yana ağırlık kazanan duble yol çalışmaları kapsamında en fazla yol, Ankara'da bulunuyor. 494,5 kilometre duble yolun bulunduğu Ankara'yı, 389,4 kilometre ile Konya, 320,9 kilometre ile İzmir, 303,7 kilometre ile de Antalya izliyor.
Ardahan'da ise 2007 yılı başı itibariyle hiç duble yol bulunmuyor. Duble yol çalışmalarının sınırlı kaldığı diğer iller arasında yer alan Tunceli'nin 5 kilometre ve Hakkari'nin de 8,5 kilometre duble yolu olduğu dikkati çekiyor.
Türkiye'de devlet ve il yolları dışında 'köy yollarının' uzunluğu da 285 bin 632 kilometreyi buluyor.
DOĞU ANADOLU BÖLGESİ YOL DURUMU VE YOL UZUNLUĞU VERİLERİ
İller Asfalt Sathi Diğer Toplam Duble Yol
Beton Kaplama
Ağrı 63 407 109 579 121,48
Bingöl 0 476 113 609 41,00
Bitlis 0 540 99 639 124,50
Elazığ 0 748 59 807 222,30
Erzincan 18 684 149 851 124,61
Erzurum 76 1387 228 1691 231,94
Hakkari 0 331 200 531 8,50
Kars 0 650 100 750 60,94
Malatya 0 974 126 1100 129,70
Muş 0 466 164 630 53,00
Tunceli 0 461 174 635 5,00
Van 0 868 193 1061 166,00
Iğdır 0 198 12 210 44,00
Ardahan 0 302 48 350 0
BLG TPLM 157 8492 1774 10443 1333
TOPLAM 7204 50159 4401 61764 9777,38