Gümüşhane Üniversitesi öğretim görevlileri Doğu Anadolu Bölgesi'ni Karadeniz'e bağlayan, Erzurum Trabzon yolunun en önemli geçitlerden birisi olan 1795 metre rakımındaki Zigana Tüneli'ne aynı bölgede alternatif bir tünel çalışması yapıyorlar.
Gümüşhane Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Jeoloji Bölüm Başkan yardımcısı Yrd. Doç. Dr. Raif Kandemir, Avrupa Birliği Ofisi Rektör Danışmanı Yrd. Doç. Dr. Atakan Aksoy ve İl Özel İdaresi Genel Sekreterliği'nde İnşaat Mühendisi olarak görev yapan Mustafa Karslı'nın yeni tünelle ilgili çalışmaları devam ediyor.
ULAŞIMDA İYİLEŞTİRME
Konuyla ilgili olarak açıklama yapan öğretim görevlileri, kalkınan Türkiye'de sınırlı ekonomik olanakların etkin değerlendirilmesi için, ulaştırma sektörüne yapılacak yatırımların çok yönlü fayda-maliyet analizlerine dayandırılması, trafik talebinin yanı sıra sosyal-ekonomik kalkınma potansiyelini geliştirecek biçimde planlanması gerektiğinin altını çizdiler.
İran-Trabzon transit karayolunun önemli bölümünü oluşturan ve 1987 yılında dönemin Başbakanı Turgut Özal tarafından hizmete açılan Zigana Tüneli'nin Trabzon ve Gümüşhane illerini birbirine bağlayan, 1702 metre uzunluğunda olduğunu söyleyen öğretim görevlileri tünelin trafiğe açıldığından bu yana ülkeye önemli hizmetler ettiğini ve halen bu görevini sürdürdüğünü ifade ettiler.
DÜNYADA 10 İLA 25 KİLOMETRE ARASINDA SAYISIZ KARAYOLU TÜNELİ VAR
Hazırladıkları çalışma ile yapılacak yeni tünelin 12,3 kilometre uzunluğunda olduğunu belirten öğretim görevlileri, Japonya'da, çoğu Avrupa ülkesinde, Rusya'da ve Afrika'da 10 kilometre ile 57 kilometre arasında değişen uzunluklarda demiryolu tünelleri inşa edildiğini, ayrıca Japonya'da, Çin'de, Avrupa ülkelerinde, 10 kilometre ile 25 kilometre arasındaki uzunluklarda da karayolu tünelleri yer aldığını belirterek, "Zigana Tüneli'nin mevcut kot durumunun coğrafi anlamda değerlendirilmesi ve tünele kadar
ulaşan kesimlerdeki yol boyuna eğim durumları dikkate alındığında, özellikle, yolcu ve yük taşımacılığı için, işletme maliyetlerinin olumsuz olarak etkilendiği görülmektedir. Boyuna eğimlerin yüksek oluşu ve düşük hızlar nedeniyle, yakıt tüketimi artmakta, kamyon ve otobüs gibi büyük taşıtlarda konunun daha belirgin olduğu dikkati çekmektedir. Yol kaplamasının, donma çözülme döngüleri dolayısıyla daha fazla bakım ve rehabilitasyon giderleri gerektirdiği bilinmekte, sis problemi de belirgin olarak kendini
hissettirmektedir. Daha düşük kotlarda tasarlanmış yeni bir karayolu tünelinin düşünülmesi gerekliliği ortadadır" diye konuştular.
KALKINMADA TÜNEL ÇOK ÖNEMLİ BİR FAKTÖR
Yeni planlanan tünelin güzergahı ve giriş-çıkış noktaları konusundaki belirlemelerde bahsedilen parametrelerin dikkate alındığını ifade eden öğretim görevlileri, açıklamalarını şöyle sürdürdüler: "Önerilen tünelin bir ucunun Zigana Dağları'nın Kuzeye bakan yüzünde mevcut karayolu güzergahı üzerinde bulunan Karahava yol ayrımında 1300-1250 metre kotları arasında, diğer ucunun ise Zigana Dağları'nın Güneye bakan yamaçlarında yine mevcut karayolu üzerindeki Köstere köyü yol ayrımına yakın 1300-1250 metre kotları arasında olabilirliği düşünülmektedir. Düşünülen tünelin yaklaşık doğrultusu K75D olmaktadır. Planlanan tünelin güzergahı düşünüldüğünde, özellikle, mevcut yol güzergahı üzerinde bağlanması, yeni bir yol yapılmayacak olması önemli bir albeni olmaktadır. Sürdürülebilir bir turizm açısından da bakıldığında, yapılacak olan yeni tünel ve eski güzergah bütünüyle turizm amaçlı kullanılabilecektir. Bölgenin maden potansiyeli, organik tarım çalışmaları ve diğer kaynaklarının Trabzon Limanı'na aktarılması da ayrıca önem taşımaktadır. Yörede yer alan kayaçlar tünel açılabilirliği açısından çok problemli kayaçlar olmayıp, güncel teknoloji ile aşılabilecek problemler doğuracaktır."