ford ercihan otomotiv
Ana Sayfa Guncel Asayiş Siyaset Ekonomi Eğitim Kültür-Sanat Sağlık-Yaşam Spor Araştırma İnceleme Bölgeden Türkiye Teknoloji Seçime Doğru
Doğa ve Bilim Okulu projesi başladı
Doğa ve Bilim Okulu projesi başladı
600 yıllık kümbet restore ediliyor
600 yıllık kümbet restore ediliyor
Doğu Anadolu'da 'sis' şöleni
Doğu Anadolu'da 'sis' şöleni
Dolandırılmaktan son anda kurtuldu
Dolandırılmaktan son anda kurtuldu
Iğdırlılar milli coşkuyu paylaştı
Iğdırlılar milli coşkuyu paylaştı
HABERLER>EĞİTİM
2 Eylül 2024 Pazartesi - 07:43

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli başlıyor

Millî Eğitim Bakanlığınca, yeni eğitim öğretim döneminde her kademenin ilk sınıfında uygulanacak "Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli" kapsamındaki yeni müfredat doğrultusunda hazırlanan "beceri örgüsü temelli" yeni ders kitaplarının yazım süreci tamamlandı.

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli başlıyor

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli başlıyor

 

Millî Eğitim Bakanlığınca, yeni eğitim öğretim döneminde her kademenin ilk sınıfında uygulanacak "Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli" kapsamındaki yeni müfredat doğrultusunda hazırlanan "beceri örgüsü temelli" yeni ders kitaplarının yazım süreci tamamlandı. Yeni kitaplar, 9 Eylül'den itibaren sınıflarda olacak.? 1 Eylül 2024 12:04

"Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli" kapsamında Ortaöğretim Genel Müdürlüğünce 9 dersin müfredatı ile Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Ortak Metni, Temel Eğitim Genel Müdürlüğünce 10 dersin müfredatı, Din Öğretimi Genel Müdürlüğünce 7 dersin müfredatı 26 Nisan'da kamuoyunun görüş ve önerisine sunulmuş, ilgili komisyonlar gerekli tasnif ve değerlendirmeleri yaptıktan sonra yeni müfredat, Talim ve Terbiye Kurulunun onayından geçmişti.

Millî Eğitim Bakanı Yusuf Tekin'in onayının ardından 26 dersin yeni müfredatı, 9 Eylül'de başlayacak 2024-2025 eğitim öğretim yılından itibaren okul öncesi (anasınıfı), ilkokul 1. sınıf, ortaokul 5. sınıf, ortaöğretim hazırlık ve 9. sınıflarda başlamak üzere kademeli şekilde uygulanacak.

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli doğrultusunda hazırlanan yeni kitaplarda öğrenciyi zihinsel, sosyal, duygusal, duyuşsal, fiziksel ve ahlaki açıdan bir bütün olarak gören "bütüncül eğitim yaklaşımı" odağa alındı.

Müfredatın temel yaklaşımı olan, "geldiği medeniyetin özelliklerini taşıyan, aklıselim, kalbiselim ve zevkiselim gençler yetiştirme hedefi" doğrultusunda, ders kitaplarında bilgi, beceri ve değerler birbiri ile örüntülü şekilde yer aldı.

Ders kitaplarındaki içerikler, teorik bilgilerin yanı sıra günlük hayatla da köprü kuracak nitelikte hazırlandı. Bilgi, beceri, eğilim ve değerlerin öğrencilere günlük yaşamında karşılaşabileceği durumlara uygun olarak bireysel ve işbirlikli çalışma, eğitsel oyunlar, araştırma ve proje çalışmaları gibi ders içi ve ders dışı etkinlikler ile kazandırılması hedeflendi.

"Erdem-değer-eylem" çerçevesinde öğrencilerin değerleri kendi eylemleri ile içselleştirmelerini hedefleyen etkinliklere kitaplarda yer verildi.

Eğitim öğretim süreçlerinde öğrencilerin aktif şekilde katılımlarını sağlayacak öğrenme yaşantılarının tasarlandığı yeni müfredat kapsamındaki kitaplar, bireysel farklılıkları da merkeze alan bir anlayışla hazırlandı, uygulama ağırlıklı ve sadeleştirilmiş içerik ile öğrencilerin derinlemesine öğrenmesine imkan sağlayacak yeni yaklaşımlara yer verildi.

Yeni müfredatta belirlenen bilgi okuryazarlığı, dijital okuryazarlık, finansal okuryazarlık, görsel okuryazarlık, kültür okuryazarlığı, vatandaşlık okuryazarlığı, veri okuryazarlığı, sürdürülebilirlik okuryazarlığı, sanat okuryazarlığı olarak sıralanan 9 okuryazarlık türünün, ders kitaplarında da okul öncesinden başlanarak sarmal bir yapı içinde konularla ilişkilendirilerek öğrenciye kazandırılması hedeflendi.

Programda "öğrenme kanıtları" olarak ifade edilen ölçme-değerlendirme uygulamaları ile okul dışı öğrenme ortamlarının kullanımı kitaplarda yer aldı.

Temel eğitim kademesinde 1. ve 5. sınıflar için hazırlanan ders kitapları, öğrencinin kolayca kullanım ve taşıması amacıyla dönemlik olarak iki kitap şeklinde tasarlandı.

YAZIM SÜRECİNE AKADEMİSYENLER, ÖĞRETMENLER VE ÖĞRENCİLER AKTİF KATILDI

Okul öncesi (ana sınıfı), ilkokul 1, ortaokul 5, ortaöğretim hazırlık ve 9. sınıflarda yeni müfredat doğrultusunda hazırlanan ders kitaplarına ait içerik tasarımı ve geliştirme sürecinde alanında uzman akademisyenler ve öğretmenlerden oluşan editör ve yazar ekibi birlikte çalıştı.

Kitap yazım sürecinde ders kitaplarında kullanılan görsellere kadar öğrencilerden görüşleri alındı. İlgi çekici görsellerin kullanılması, metinlerin anlaşılırlığı, e-içeriklerin kullanımına kadar alınan birçok görüş, yazar kadrosuna iletildi.

TÜRKÇENİN DOĞRU VE ETKİLİ KULLANIMINA ÖNEM VERİLDİ

Ders kitaplarında öğrencilerin kelime hazinesini geliştirecek şekilde Türkçenin doğru ve etkili kullanımına dikkat edildi. Öğrencilerin öğretme ve öğrenme süreçlerine aktif katılımı ile gerçekleştirilen ölçme ve değerlendirme faaliyetleri ile de öğrencilere ilgi çekici, günlük hayatta karşılaşabilecekleri problemler ve görevler verilerek aktif öğrenme süreçleri desteklendi.

Kitaplarda, basılı içeriklerin yanı sıra karekodlar ile öğrenmeyi destekleyecek çok fazla dijital içeriğe de yer verildi. Karekodlar aracılığıyla öğrenciler animasyonlar, simülasyonlar, dijital tarih, artırılmış gerçeklik ve yapay zeka ile desteklenmiş uygulamalara yönlendiriliyor. Bu sayede öğrencilerin herhangi bir yardımcı kaynağa ihtiyaç duymadan öğrenmeleri hedefleniyor. Kitaplarda ayrıca milli kalkınmaya yönelik yerli ve millî teknolojiler ile birlikte ülkenin gelişimine ve kalkınmasına katkı sağlayan kişilere, projelerine, ülkenin milli ve manevi değerlerine yer verildi.

Bakanlığın hazırladığı kitaplarda özgün tasarımlar da bulunuyor. Kitaplar, öğretmen kılavuz kitabı, öğrenci çalışma kitabı ve ders defterinin birlikte kullanılabildiği işlevsel bir yapıda hazırlandı. Kitaplarda öğrencilerin yazma ve çizme gibi etkinlikleri gerçekleştirebilmeleri için boş alanlar bırakıldı. Bununla birlikte kitaplarda bireysel ve grupla çalışma yöntemleri önemsendi, eğitsel oyunlar da dahil olmak üzere ders içi ve ders dışı etkinlikler uygulama adımları doğrultusunda yapılandırıldı.

5E öğrenme modeline (giriş-katılım, keşif, açıklama, genişletme-derinleştirme ve değerlendirme), kitapların uygun aşamalarında yer verildi.

OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLAR İÇİN ETKİNLİK KİTAPLARI HAZIRLANDI

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Okul Öncesi Eğitim Programı doğrultusunda 3, 4 ve 5 yaş grubu için ayrı ayrı çocuk etkinlik kitabı "Çekirdek" hazırlandı. Çekirdek serisinde, Türkçe, matematik, fen, sosyal, müzik, sanat, hareket ve sağlık ile sosyal duygusal beceriler ve değerler alanlarının tamamına yönelik etkinlik örneklerine yer verildi. Etkinliklerin tamamı yaş grubunun gelişim özelliklerine uygun, oyun temelli ve çocuk merkezli tasarlandı.

Çocuk etkinlik kitaplarında, alışılagelmiş anlayışın dışında çocuğun birden fazla duyu organına hitap eden, Türk milletinin millî, manevi, ahlaki ve kültürel değerlerini içeren, üst düzey düşünme becerilerini desteklemeye yönelik, doğal, tarihi ve kültürel zenginliklere vurgu yapan, okul dışı öğrenme ortamını teşvik eden, çocukların çeşitli sanat uygulamalarını deneyimleyebileceği; toplumsal farkındalık gerektiren, sürdürülebilirlik, trafik kuralları, çocuk hakları gibi konulara dikkat çekmeyi hedefleyen etkinliklere yer verildi.

İlk okuma yazma "ana" ve "anne" kelimeleriyle başlayacak

Türkçe ilk okuma-yazma öğretimi, anlamlı öğrenmeyi hedef alarak kurgulandı. Öğrencinin en yakın yaşantısı dikkate alınarak ilk "ana" ve "anne" kelimelerine ulaşması, okuması ve yazması sağlandı. Ayrıca öğrencileri tanımayı kolaylaştırmak için "sınıfına hoş geldin" yaka kartları ve bağımsız okuryazarlığa ulaşan öğrenciler için ilk kez "okuma belgesi" hazırlandı.İlkokul 1. sınıf Türkçe ilk okuma-yazma ders kitabında, öğrencilerin yazma sürecine geçmeden önce kas becerilerini desteklemek için ilk okuma-yazma hazırlık çalışmalarına kapsamlı şekilde odaklanıldı. Kitapta önceki yıllardan farklı olarak yeni harf grupları ve yeni satır dizgesi kullanıldı. İlkokul birinci sınıf hayat bilgisi kitabında "bilim, teknoloji ve sanat" öğrenme alanına ilk kez yer verildi. Kitapta, disiplinler arası ilişkilere önem verildi.

Matematik ve algoritma-bilişim ilişkisi

Yeni müfredat kapsamında hazırlanan matematik ders kitapları matematik ve algoritma-bilişim ilişkisi, matematik öğrenme ve öğretme süreçlerine hizmet edecek şekilde kurgulandı.

Kitaplar, yeni müfredatta yer verilen 5 matematik alan becerisi, "matematiksel muhakeme", "matematiksel problem çözme", "matematiksel temsil", "veri ile çalışma" ve "veriye dayalı karar verme", "matematiksel araç ve teknoloji ile çalışma" olarak planlandı.

Matematik ders kitaplarında matematiksel boyutu olan ürün veya süreç tasarlama, yöntem belirleme, araştırma-inceleme gibi faaliyetler disiplinler arası ve bağlam temelli yaklaşımla işletildi. Bilgi ve becerilerin ölçülmesi ve değerlendirilmesinde günlük hayata ilişkin, ilgi çekici, uzak ya da yakın çevrede karşılaşılabilecek problemlere yer verildi. Bununla beraber matematiğin gelişimine katkı sağlamış bilim insanlarına ait eserler programın hedeflediği bilgi, beceri ve değerleri destekler şekilde ele alındı. Beceri temelli etkinliklerin yoğunluğu dolayısıyla kitap sayfa sayısı artırılarak tek kitap yerine dönemlik 2 ayrı kitap olarak tasarlandı. 5 ve 9. sınıf matematik ders kitapları, birinci dönem ve ikinci dönem temaları olmak üzere ikiye ayrıldı.

Fen bilimlerinde bilimsel gözlem, sınıflandırma, bilimsel gözleme dayalı tahmin, bilimsel veriye dayalı tahmin, operasyonel tanımlama, hipotez oluşturma, deney yapma, bilimsel çıkarım yapma, bilimsel model oluşturma, tümevarıma dayalı akıl yürütme, tümdengelime dayalı akıl yürütme, kanıt kullanma ve bilimsel sorgulama olarak sıralanan alan becerileri kitaplarda da yer aldı. Yeni müfredat doğrultusunda öğrencilerin ilkokuldan itibaren lise son sınıf düzeyine kadar "bilimsel keşif" sürecine dahil olabilmesi hedeflendi. Lise 9. sınıf fizik ders kitabında, hedeflenen öğrenci profili ve temel öğrenme yaklaşımları ile uyumlu öğrenme-öğretme yaşantılarının hayata geçirildiği uygulamaları içeren öğrenme-öğretme uygulamaları ile ilgili etkinlikler yer aldı.

Kimya ders kitabında da "beceri temelli" etkinliklerin yoğunluğu artırılarak, kimyayı günlük hayatın bir parçası haline getirmek için dikkat çekici, etkileşimli, birey ve toplum ihtiyaçlarına cevap veren etkinlikler oluşturuldu. Kitapta deney içeren, bireysel ve grupla çalışmaya yönelik etkinliklere yer verildi. Biyoloji ders kitabında, dersin özel amaçları ile her bir öğrenme çıktısına ilişkin beceri, değer ve eğilimlerin kazandırılmasına odaklanıldı.

Ortaöğretim 9. sınıf Türk dili ve edebiyatı kitabında "sözün inceliği", "anlam arayışı", "anlamın yapı taşları" ve "dilin zenginliği" başlıkları altında 4 tema yer aldı. Lise 9. sınıf tarih ders kitabında yer alan "düşünelim, keşfedelim, öğrenelim, uygulayalım ve değerlendirelim" bölümlerinde, öğrenci merkezli etkinlikler, farklı öğretim araç ve gereçlerinin kullanımı ile ölçme-değerlendirmedeki yeni anlayışa yer verildi. Kitapta dijital tarih, artırılmış gerçeklik ve yapay zekâ ile ilgili uygulamalar da yer aldı. Coğrafya ders kitabında ise işbirlikli öğrenme, yaşantısal öğrenme, problem temelli öğrenme, proje temelli öğrenme, öyküleme ve farklılaştırılmış öğretim gibi çok çeşitli öğretim yöntem ve tekniklerine yer verildi. Bununla birlikte yaşanan doğal ve beşeri olayların sebep ve sonuçlarını mekansal düşünme ve coğrafi bakış açısıyla yorumlayabilme, gerçek verilerden yola çıkarak grafik ve tablo okuma, yorumlama ve çıkarım yapabilme amacıyla tasarlanan birçok uygulama kitapta yer buldu.

Ortaokullarda üst düzey beceriler geliştirilecek

Ortaokul 5. sınıflarda okutulacak sosyal bilgiler ders kitabında bilgiyi doğrudan vermekten ya da kavratmaktan çok görseller, haritalar ve infografikler kullanarak etkinliklerle ve performans görevleriyle öğrencilerde üst düzey becerilerinin geliştirilmesi hedeflendi.

Aynı kademedeki Türkçe ders kitabında da güncel eğitim anlayışını temel alarak öğrencilerin dil becerilerini bütüncül bir şekilde geliştirmek hedeflendi. Kitapta ayrıca dijital içerikler, üretim atölyeleri, dijital dinleme-izleme ortamları, alan becerilerinin uygulanmasına hizmet edecek şekilde tasarlandı. Beceri temelli yaklaşımla öğrencilerin derse aktif katılımı hedeflendi.

Dinleme/izleme, okuma, konuşma, yazma etkinlikleri değerleri kazandırmaya ve sosyal-duygusal becerileri geliştirmeye yönelik tasarlanan kitapta, öğrenme çıktılarıyla ilişkilendirilen değerlerle öğrencilerin sorumluluk, empati, dürüstlük, saygı ve adalet gibi temel değerleri içselleştirmesi amaçlandı.

 
Okullarda ilk zil
 
Tekin: 'Bir farkındalık oluşturmak istiyoruz'
YORUMLAR
 Onay bekleyen yorum yok.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 

Bu haber henüz yorumlanmamış...

FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
KATEGORİDEKİ DİĞER HABERLER
Okullarda ilk zil
Bu yıl okul öncesi ve ilkokul birinci sınıfa başlayacak öğrenciler için ...
Hacımüftüoğlu’ndan birlik ve beraberlik mesajı
Atatürk Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Ahmet Hacımüftüoğlu, 30 Ağustos ...
Tekin'den egemenlik bilinci vurgusu
Millî Eğitim Bakanı Yusuf Tekin, 30 Ağustos Zafer Bayramı dolayısıyla bir mesaj yayımladı. 
 
Tekin’den Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli paylaşımı
Millî Eğitim Bakanı Yusuf Tekin, İçişleri Bakanı Ali Yerlikaya'nın ev ...
Atatürk Üniversitesi üst yönetimi belirlendi
Atatürk Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Ahmet Hacımüftüoğlu A takımını kurdu.
Yakutiye Kent Meydanı’nda Okul öncesi etkinliği
Yakutiye Kent Meydanı’nda "Okul öncesi etkinlikleri" programı düzenlendi.
 
MEB’den 'Okullarda Şiddetin Önlenmesi' genelgesi
Tekin'in imzasıyla, fiziksel, cinsel, duygusal/psikolojik, ekonomik, siber/dijital ...
ATAUNİ’den bölgesel kalkınma vizyonu
Rektör Prof. Dr. Ahmet Hacımüftüoğlu üniversitenin bölgesel kalkınma vizyonundan ...
ATAUNİ ve MEM’den işbirliği
Erzurum'un eğitim alanında daha ileriye taşınması için Atatürk Üniversitesi ...
 
ERZURUM GAZETESİ
YAZARLAR
Ahmet Göksan
Ahmet Göksan
Çözümün Kuşkulusu
İslamhan Bulutlar
İslamhan Bulutlar
Peki bu işleri kim yapsın?
Ayhan Kara
Ayhan Kara
Bevval-i Ceh-i Zemzem: FETÖ ve İblis..
Ali Kemal Koçak
Ali Kemal Koçak
Berhan Yılmaz hocam kitabın ortasından konuşmuş: Sistem değişmeli
Can Umut Avcıgil
Can Umut Avcıgil
Hitabetin İhtişamı ve Hikâyenin Gücü
Mahmut Akdağ
Mahmut Akdağ
Ehramlı kadınlar çiftçi olamaz mı yani?
ERZURUM
ÇOK OKUNANLAR
ÇOK YORUMLANANLAR
ARŞİV
ANKET
Erzurumspor’un Yeni Sezon Önceliği:

a. Ligde kalmak
b. Playoffa kalmak
c. İlk iki için mücadele


Sonuçları göster Anket arşivi
FACEBOOK'TA ERZURUM GAZETESİ
TWITTER'DA ERZURUM GAZETESİ
Ana Sayfa Guncel Asayiş Siyaset Ekonomi Eğitim Kültür-Sanat Sağlık-Yaşam Spor Araştırma İnceleme Bölgeden
KünyeHakkımızda KünyeKünye İletişimİletişim FacebookFacebook TwitterTwitter Google+Google+ RSSRSS Sitene EkleSitene Ekle Günün HaberleriGünün Haberleri
Maxiva