Tüketici, haklarına sahip çıkmalı
Sanayi ve Ticaret İl Müdürü Hikmet Ağ, 2004 yılının ilk 8 ayında, 173 tüketicinin şikayette bulunduğunu açıkladı.
2004 yılı içerisinde 173 tüketici şikayeti olduğunu belirten Sanayi ve Ticaret İl Müdürü Ağ, işlemler sonucunda; bunlardan 142'sinin tüketici lehine, 50'sinin aleyhine, sonuçlandığını bildirdi. Ağ, "Bize gelen şikayetlerin 50'si kapıdan satışlardan oluşturmaktadır. Diğerleri ise ayıplı mal ve hizmetlerdir.”dedi.
KAPIDAN SATIŞLARA DİKKAT EDİLMELİ
Vatandaşları sık sık kapıdan satışlar konusunda bilgilendirerek uyardıklarını anlatan Ağ, "Kapıdan satış yolu ile mal veya hizmet alırken. sözleşme tarihinin o günün tarihi olup olmadığına özellikle dikkat edilmelidir. Geçmiş gün tarihinin yazılması cayma hakkını ortadan kaldırmaktadır. Bir hediye kazanıldığında hediyeyi alabilmek için başka bir ürünü veya hizmeti satın alma koşulu öne sürülüyorsa, temkinli ve dikkatli davranılmalıdır. Günümüzde bir çok vatandaşımız kapıdan satışlar tarafından mağdur ediliyor. Mağduriyetlerin azalması için halkımızın daha dikkatli olması gerekiyor" şeklinde konuştu
HİZMET AYIPLI İSE NELER YAPILMALI?
Sanayi ve Ticaret İl Müdürü Ağ, satın alınan hizmetlerin ayıplı olması durumunda neler yapılması gerektiğini ve tüketici haklarının ne olduğunu ERZURUM gazetesine açıkladı. Tüketicinin, bir hizmet karşılığında ödemede bulunduğunda, o hizmetin yerine getirilmesini talep etme hakkına sahip olduğunu söyledi.
Satın alınan hizmet sözleşmede belirtilen, satıcı tarafından vaat edilen, standartlarına uygun olmayan nitelik veya miktara aykırılıklardan dolayı hizmetten beklenilen faydaları azaltan veya ortadan kaldıran eksikliklerden birini taşıması durumunda; hizmetin ayıplı olduğunu açıklayan Ağ şöyle dedi: "Bu durumda; hizmet verildiği tarihten itibaren 15 gün içerisinde satıcıdan, hizmetin yeniden yapılmasını, ödenen bedelin iade edilmesini ve ayıbın neden olduğu değer kaybının ödenen bedelden indirilmesi istenebilir. Hizmet alımında mümkünse yazılı bir sözleşme yapmak ve bir nüshasını saklamak gerekiyor.Satın aldığımız mal ayıplı olması durumunda öncelikle hizmet satın alınan firmaya başvurarak, şikayetin sözlü veya yazılı olarak belirtilmesi lazım.”
YİYECEK SATIN ALIRKEN NELERE DİKKAT ETMELİYİZ?
Yiyecek alırken dikkat edilmesi gereken hususları da açıklayan Sanayi ve Ticaret İl Müdürü Ağ, "Aile gelirinin yaklaşık olarak yarıya yakını yiyeceklere harcanıyor. Bu nedenle yiyecekleri alırken dikkat etmemiz gereken hususları şöyle sıralayabiliriz: Alışverişe giderken mutlaka nelerin satın alınacağını gösteren bir liste yapmalıyız. Ancak listede bulunan bir yiyecek o hafta pazara az gelmişse fiyatı yüksek olabilir. O zaman onun yerine geçebilen başka bir yiyecek satın alınmalıdır. Mevsimlik sebze ve meyveler turfanda olanından daha ucuz, lezzetli ve besleyicidir. Her mevsim pazarda en bol bulunan sebze ve meyvelerden satın alınırsa daha az parayla daha dengeli beslenme sağlanmış olur. Paketlenmiş besin satın alırken dikkatli olmamız gerekiyor. Çünkü, verilen paranın bir bölümü kullanılan ambalaja gider. Paketlenmiş yiyecek ve içeceklerden en çok satın aldığımız konserve, süt, meyve suları, bisküvi vb. meyve esansları, besin boyaları ve katkı maddeleri eklenerek hazırlanmış maddelerdir. Bunların hepsinin tabii ve taze olanları daha ucuz ve daha besleyicidir. Paketin içinde neler olduğunu üzerindeki etiketten incelemeliyiz. Boya katılmış olan maddeler, özellikle duyarlı kişilerde ve çocuklarda alerji yapabilir. Paketin veya ambalajın yırtık, delik hasarlı olmamasına ve son kullanma tarihine dikkat ederek alınması lazım. Konserve ve süt kutularında yarık, çatlak, kapaklarda dışa dönüklük olmamalıdır. Özellikle pastörize sütlerde şişenin üstündeki tarih bir günü, uzun ömürlü sütlerde bir ayı geçmemiş olmalıdır. Satın alınan besin maddelerinin kalitelerine dikkat edilmelidir. Meyvelerin iri ve gösterişli olanlarını değil, düzgün, çürüksüz, pörsümemiş sulu ve lezzetli olanları seçilmelidir. Yeşil yapraklı sebzelerin yaprağı bol ve yeşili olanları, patatesin yeşillenmemiş ve çillenmemiş olanları daha iyidir. Yeşil fasulyenin kırıldığında gevrek ve kılçıksız olanı seçilmelidir. Yumurtanın en kalitelisi taze ve iri olanıdır. Yumurtanın sarısının koyu ve açık sarı olması besin değerini fazla etkilemez. Balığın iri veya küçük olması besin değerini etkilemez, taze olması önemlidir. Etin yağsız olanının besleyici değeri daha yüksektir" şeklinde bilgi verdi.
TEMİZLİK MADDELERİNİ SEÇERKEN NELERE DİKKAT ETMELİYİZ?
Temizlik maddelerini seçerken kimyasal olarak yumuşak olmasına, yüzey ve cilde zarar vermemesine dikkat edilmesi gerektiğini söyleyen Erzurum Sanayi ve Ticaret İl Müdürü Ağ, "Kötü kokusu olmamasına ve uygun bir ambalajda bulunmasına dikkat edilmelidir. Ambalajın üzerinde, okunaklı, kolaylıkla silinmeyen, firma adı, marka, seri no, net ağırlık, kullanım bilgisi, koruyucu önlemler gibi bilgilerin olması şarttır. Kimyasalın içerdiği ana temizlik maddesi tüketici tarafından öğrenilmelidir. Ekonomik açıdan maddenin fiyatı ile etkinliği karşılaştırılmalıdır. Maddenin hangi amaçlarla kullanılacağı ve yeri tam olarak belirlenmelidir. Raf ömrüne de dikkat edilmelidir" şeklinde konuştu.