TOBB Kurulan ve kapanan şirket istatistiklerini paylaştı. Erzurum’da şubat ayında 30, bu yılın ilk iki ayında ise 57 şirket kuruldu.. Şubat ayında kurulan şirket sayısı 2020 yılının aynı dönemine göre yüzde 67 oranında artarken, yılın ilk iki ayında kurulan şirket sayısı bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 1,72 oranında azaldı.
ERZURUM ŞUBAT AYI VERİLERİ
Erzurum’da şubat ayında 30 şirket, 1 kooperatif ve 9 gerçek kişi ticari işletmesi kurulumu kaydedildi. Ay içinde 4 şirket tasfiye işlemi gördü, 2 şirket ve 4 gerçek kişi ticari işletmesi kapandı. 2020 yılı şubat ayında ilde 18 şirket, 2 kooperatif ve 4 gerçek kişi ticari işletmesi kurulmuş, 6 şirket tasfiyeye girerken, 2 kooperatif ve 6 gerçek kişi ticari işletmesi kapanmıştı.
ERZURUM OCAK –ŞUBAT DÖNEMİ VERİLERİ
TOBB verilerine göre bu yılın Ocak – Şubat aralığında ilde 57 şirket, 4 kooperatif ve 21 gerçek kişi ticari işletmesi kurulumu gerçekleştirildi. İki ayda 6 şirket tasfiye işlemi gördü, 5 şirket ve 13 gerçek kişi ticari işletmesi kapandı. 2020 yılının aynı bölümünde 58 şirket, 4 kooperatif ve 21 gerçek kişi ticari işletmesi kurulmuş, 7 şirket kapanmıştı.
BÖLGESEL KURULAN ŞİRKET VERİLERİ, ERZURUM’UN PAYI
TOBB verilerine göre, bu yılın ilk iki ayı düzeyinde Erzurum’da 57, KUDAKA İstatistik Bölgesi illerinde 95, Kuzeydoğu Anadolu istatistik Bölgesi illerinde 160, Doğu Anadolu Bölgesi illerinde 544 şirket kurulumu gerçekleşti. Erzurum’un 2 aylık dönemde kurulan şirket sayısı ülkede yüzde 0,26, bölgede yüzde 10,47’lik pay gösterdi.
GESEL KURULAN KOOPERATİF VERİLERİ, ERZURUM’UN PAYI
TOBB verileri üzerinden DOSİAD tarafından gerçekleştirilen analize göre, yılın ilk iki ayı kaydında Erzurum’da 4, KUDAKA İstatistik Bölgesi illerinde 8, Kuzeydoğu Anadolu istatistik Bölgesi illerinde 11, Doğu Anadolu Bölgesi illerinde 16 kooperatif kurulumu gerçekleşti. Erzurum’un 2 aylık dönemde kurulan kooperatif sayısı ülkede yüzde 1,63, bölgede yüzde 25’lik pay gösterdi.
BÖLGESEL KURULAN KÜÇÜK İŞLETME VERİLERİ, ERZURUM’UN PAYI
DOSİAD tarafından gerçekleştirilen analize göre, ocak – şubat 2021 döneminde Erzurum’da 21, KUDAKA İstatistik Bölgesi illerinde 45, Kuzeydoğu Anadolu istatistik Bölgesi illerinde 96, Doğu Anadolu Bölgesi illerinde 273 gerçek kişi ticari işletmesi kurulumu gerçekleşti. Erzurum’un 2 aylık dönemde kurulan gerçek kişi ticari işletmesi sayısı ülkede yüzde 0,40, bölgede yüzde 7,69’luk pay edindi
BÖLGE İLLERİ DAĞILIMI
Erzurum 2 aylık dönemde kurulan şirket sayısı yüksekliği bölge illeri sıralamasında 4’üncü oldu. Verilere göre bu yılın ilk iki ayında Ağrı’da 34, Bingöl’de 36, Bitlis’te 30, Elazığ’da 70, Erzincan’da 31, Erzurum’da 57, Hakkari’de 19, Kars’ta 12, Malatya’da 108, Muş’ta 20, Tunceli’de 9, Van’da 99,ardahan’da 3, Iğdır’da 16 şirket kuruldu.
TOBB VERİLERİ
Kurulan şirket sayısında geçen yılın aynı ayına göre yüzde 7,7 artış oldu.
Şubat 2021’de, Şubat 2020’ye göre kurulan şirket sayısı yüzde 7,7 kurulan kooperatif sayısı yüzde9,9 kurulan gerçek kişi ticari işletme sayısı yüzde1,3 oranında arttı.
Şubat 2021’de, kapanan şirket sayısı 2020 yılının aynı ayına göre yüzde 6,7 kapanan kooperatif sayısında yüzde 85,4 oranında azalış olup kapanan gerçek kişi ticari işletme sayısında yüzde 21,2 oranında artış oldu.
KURULAN KOOPERATİF AYLIK DEĞİŞİM
2021 yılı Şubat ayında kurulan kooperatiflerin sayısında bir önceki aya göre yüzde46,5 artış oldu.
Bir önceki aya göre kurulan şirket sayısı yüzde13,0 oranında azalma oldu, kurulan kooperatif sayısı yüzde 46,5 kurulan gerçek kişi ticari işletme sayısı yüzde 1,7 arttı.
KAPANAN ŞİRKET AYLIK DEĞİŞİM
Bir önceki aya göre kapanan şirket sayısında yüzde19,2 kapanan gerçek kişi ticari işletme sayısında yüzde6,4 oranında azalış oldu kapanan kooperatif sayısında değişiklik olmadı.
ŞUBAT 2021’DE TÜM İLLERDE ŞİRKET KURULUŞU GERÇEKLEŞTİ.
Şubat 2021’de kurulan toplam 10.001 şirket ve kooperatifin yüzde 85,2’si limited şirket, yüzde 13,3’ü anonim şirket, yüzde1,5’i ise kooperatiftir. Şirket ve kooperatiflerin yüzde 40,7’si İstanbul,
Yüzde 9,4’ü Ankara, yüzde 5,6’sı İzmir’de kuruldu. Bu ay tüm illerde şirket kuruluşu gerçekleşti.
SERMAYE
Şubat 2021’de kurulan şirketlerin sermayelerinin toplamı, bir önceki aya göre yüzde 17,9 oranında azaldı. 2021 yılında toplam 21 bin 429 şirket ve kooperatif kuruldu. Bu dönemde kurulan toplam 18 bin 479 limited şirket, toplam sermayenin yüzde 75,5’ini, 2.701 anonim şirket ise yüzde 24,5’ini oluşturdu. Şubat ayında kurulan şirketlerin sermayelerinin toplamı, Ocak ayına göre yüzde 17,9 oranında azaldı.
Şubat 2021’de şirket ve kooperatiflerin 3 bin 478’i ticaret, bin 647’si imalat ve bin 130’u inşaat sektöründe kurulmuştur. Bin 42 gerçek kişi ticari işletmesi ise ticaret sektöründe kuruldu.
KOOPERATİF TÜRLERİ
Şubat 2021’de şirket ve kooperatiflerin 3 bin 478’i ticaret, bin 647’si imalat ve bin 130’u inşaat sektöründe kurulmuştur. Şubat 2021’de kurulan gerçek kişi ticari işletmelerinin; bin 42’si toptan ve perakende ticaret motorlu taşıtların ve motosikletlerin onarımı, 736’sı inşaat, 274’i imalat sektöründe yer aldı.
Şubatta kapanan şirket ve kooperatiflerin; 268’i toptan ve perakende ticaret, motorlu taşıtların ve motosikletlerin onarımı, 94’ü imalat, 91’i inşaat sektöründe bulunuyor.
Şubatta kapanan gerçek kişi ticari işletmelerinin bin 262’si toptan ve perakende ticaret, motorlu taşıtların ve motosikletlerin onarımı, 438’i inşaat, 274’ü imalat sektöründe faaliyet veriyor
KOOPERATİFLER
Şubat 2021’de kurulan 145 Kooperatifin 70’i İşletme Kooperatifidir. Şubat 2021’de kurulan 145 Kooperatifin 70’i İşletme Kooperatifi 38’i Konut Yapı Kooperatifi, 11’i Üretim ve Pazarlama Kooperatifi olarak kurulmuştur.
Yabancı Ortak Sermayeli Şirket
Şubat 2021’de bin 81 adet yabancı ortak sermayeli şirket kuruldu.
Şubat 2021’de kurulan bin 81 yabancı ortak sermayeli şirketin 543’ü Türkiye, 75’i İran, 42’si Ürdün ortaklı olarak kurulmuştur.
Kurulan bin 81 yabancı ortak sermayeli şirketin 117’si anonim, 964’ü limited şirkettir. 2021 yılında kurulan şirketlerin 306’sı Belirli bir mala tahsis edilmemiş mağazalardaki toptan ticaret, 125’i Gayrimenkul acenteleri ve 115’i İşletme ve diğer idari danışmanlık faaliyetleri sektöründe kurulmuştur.
Kurulan yabancı ortak sermayeli şirketlerin toplam sermayelerinin yüzde 89,7’si yabancı sermayeli ortak payını oluşturmaktadır.
DİJİTAL EKONOMİDE BÜYÜMEK İSTEYEN KÜÇÜK İŞLETMELERE FIRSAT
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Google, Türkiye’deki küçük işletmelerin dijitalleşmesine yönelik “Küçük İşletmeler için Google” platformunu kullanıma sundu. Platform işletmelerin, dijital dünyadaki varlıklarını, güçlendirerek devam ettirebilmelerine destek sağlayacak.
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) ile Google, küçük işletmelerin dijitalleşmesi için işbirliğine gitti. “Küçük İşletmeler için Google” adındaki platform; dijital ekonominin bir gerçeği olarak işletmelerin internetteki varlığını oluşturması, müşterilerine farklı online kanallar üzerinden satış yapmasının desteklenmesi ve geliştirilmesi için yardımcı olacak. Covid-19 sürecinde daha da ön plana çıkan dijital ekonomi gerçeğine, küçük işletmelerin uyum sağlaması ve bu alanda güçlendirilmesini amaçlayan platform; gerekli ürün ve çözüm önerilerini tek bir noktada adım adım açıklıyor. Platform işletmelerin çevrimiçi ortamda ihtiyaç duydukları ürün, araç ve eğitimleri ücretsiz olarak sunuyor.
“GOOGLE’IN DİJİTAL DÖNÜŞÜM ARAÇLARININ TEK BİR ÇATI ALTINDA TOPLANDIĞI KÜÇÜK İŞLETMELER İÇİN GOOGLE PLATFORMUNU HAYATA GEÇİRİYORUZ”
‘Küçük İşletmeler İçin Google’ platformunu değerlendiren TOBB Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu, Covid-19 salgını ile iş yapma şekillerinin değiştiğine işaret ederek bu değişimin kalbinde ise dijitalleşme araçlarının yer aldığını vurguladı. Hisarcıklıoğlu, acil ihtiyaçlar sonucunda birçok KOBİ’nin, daha önceden bildiği dijital dönüşüm araçlarından faydalanabildiğini belirterek “Şimdi ise Google ile, küçük işletmeleri dijitale taşımak için onlara yol gösterecek, rehberlik edecek, Google’ın dijital dönüşüm araçlarının tek bir çatı altında toplandığı Küçük İşletmeler İçin Google platformunu hayata geçiriyoruz. Küçük işletmeler için dijital dönüşüm esnasında en zor süreç, doğru araçlara erişim sağlayabilmek. Google ile hayata geçirdiğimiz bu platform ile küçük işletmelere hem Google’ın sunduğu dijital dönüşüm araçlarını göstermek istiyor, hem de bu araçları adım adım açıklayarak doğru yöntemlerle kullanmalarını sağlamak istiyoruz. Bu proje ile birçok küçük işletmenin kendilerini dijital dünyada daha görünür yapacaklarına ve süreçlerini dijitale daha kolay taşıyacaklarına inanıyorum” dedi.
“GERÇEKLEŞTİRDİĞİMİZ BU PROJE KÜÇÜK İŞLETMELERİN İŞLERİNİ DİJİTALE TAŞIMALARI İÇİN BİR FIRSAT”
TOBB Başkanı Hisarcıklıoğlu tüm KOBİ’leri hayata geçirdikleri projeden faydalanmaya davet ettiğini belirterek, “Projede hem dijital dönüşüm konusunda gelişim göstermiş işletmeler için hem de daha henüz dijital dönüşümüne başlamamış işletmeler için birçok çözüm var. Eğer fiziki olarak bir işiniz varsa, bir kopyasının dijitalde olması gerekiyor. Google ile gerçekleştirdiğimiz bu proje küçük işletmelerin işlerini dijitale taşımaları için bir fırsat. Küçük işletmelerin işine yarayacak birçok çözüm tek bir çatı altında yer alıyor ediyorum” ifadelerine yer verdi.
“KOBİ’LERİN DİJİTALLEŞME YOLCULUĞUNU KOLAYLAŞTIRMAK İÇİN GOOGLE OLARAK SUNDUĞUMUZ ARAÇLARA BİR YENİSİNİ EKLİYOR”
Google Türkiye Ülke Direktörü Mehmet Keteloğlu, ‘Küçük İşletmeler için Google’ ile ilgili görüşlerini şu şekilde aktardı:
“KOBİ’lerle yaptığımız çalışmalardan elde ettiğimiz en önemli iç görülerden biri, işlerini online ortama taşımak için adım adım yol gösteren, pratik bir kılavuza duyulan ihtiyaçtı. TOBB ile iş birliğimiz kapsamında duyurduğumuz ve işletmelere ücretsiz olarak sunulan ‘Küçük İşletmeler için Google’, KOBİ’lerin dijitalleşme yolculuğunu kolaylaştırmak için Google olarak sunduğumuz araçlara bir yenisini ekliyor. Tüm dünyada ekonominin iyileşmesinde hayati rol üstlenecek olan küçük işletmelerin AB'deki işletmelerin yüzde 99'unu temsil ederken, yeni istihdamın da yüzde 85'ini oluşturduklarını bildiren Google Türkiye Ülke Direktörü Mehmet Keteloğlu, “Ülkemizde de durum farklı değil. TÜİK’in 2019 verilerine göre de Türkiye’de sanayi ve hizmet sektörlerinde faaliyet gösteren KOBİ sınıfındaki 3 milyon 221 bin girişim, toplam girişimlerin yüzde 99,8’ini oluşturuyor” dedi.
İşletmelerin ücretsiz yararlanabildikleri Küçük İşletmeler için Google ile doğru Google araçlarını seçerek çevrimiçi ortamda öne çıkmalarına, daha fazla müşteriye ulaşmalarına ve daha verimli çalışmalarına yardımcı olacak, “kendilerine özel” bir plan sunuluyor.
Öte yandan küçük İşletmeler için Google kapsamında işletmelere işlerini dijitale nasıl taşıyacakları ve geliştirecekleri konusunda adım adım bilgiler veren Online Başarı Kılavuzu yer alıyor. Sitede ayrıca birçok zorluğu beraberinde getiren Covid-19 salgını ile mücadeleye yönelik ipuçları ve işletmelerin yeni fırsatlar elde etmelerini destekleyen pazarlama araçlarından oluşan bir koleksiyon sunuluyor.
Ayrıca öncelikli olarak küçük işletmelerin ihtiyaçları göz önünde bulundurularak geliştirilmiş olmakla birlikte, Küçük İşletmeler için Google’da daha büyük işletmeler için de değer olabilecek araç ve kaynaklara da yer verildi.
HİSARCIKLIOĞLU: “BU ÇAĞDA ZENGİNLEŞMENİN, KALKINMANIN ANAHTARI GİRİŞİMCİLİKTİR”
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, girişimciliğin bir heves işi olduğunu belirterek, “İltifatı en çok hak eden, bu ülkenin zenginleşmesinde öncü rol üstlenen, vergi ödeyen, üreten, ihracat yapan ve istihdam sağlayan, girişimcilerimizi takdir etmek istiyoruz. Bu çağda zenginleşmenin, kalkınmanın anahtarı tek. Bu da; girişimciliktir” dedi.
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) öncülüğünde, Vodafone Business sponsorluğunda, TEPAV ve TOBB ETÜ işbirliğinde bu yıl 7’ncisi düzenlenecek Türkiye’nin en hızlı büyüyen 100 şirketinin belirlendiği “Türkiye 100” programı kapsamında hayata geçirilecek yeni işbirliği lansmanı video konferans yöntemiyle düzenlendi. Hisarcıklıoğlu, 2011 yılından bu yana Türkiye’deki hızlı büyüyen şirketleri tespit etmek, bu şirketlerin görünürlüğünü artırmak ve başarılarını takdir etmek için Türkiye 100 programını düzenlediklerini aktardı.
“TÜRKİYE’NİN MİLLİ GELİR ARTIŞININ EN AZ 10 KATI ÜZERİNDE BÜYÜME PERFORMANSI GÖSTEREN YILDIZ ŞİRKETLERİMİZDİR”
TOBB Başkanı Hisarcıklıoğlu, Türkiye 100 şirketlerinin, Türkiye’de her sektörde ve her ilde fırsatlar olduğunun, doğru iş modeliyle her sektörde ve her ilde başarının yakalanabileceğinin en güzel örneği olduğunu belirtti. Hisarcıklıoğlu, “Bundan önceki 6 dönemde Türkiye 100 şirketlerinin neleri başardığına hep birlikte şahit olduk. Türkiye 100 şirketleri, Türkiye’nin milli gelir artışının en az 10 katı üzerinde büyüme performansı gösteren yıldız şirketlerimizdir. Çalışan başı üretimlerini, yani verimliliklerini, istihdamlarını diğer şirketlerden çok daha fazla artıran şirketlerdir. Dijital teknolojiyi etkin bir şekilde kullanan yenilikçi, genç, sürdürülebilir ve yeşil büyümeye önem veren şirketlerdir. İşte iyi yönetilen, geleceği parlak olan bu şirketlerin, önünün daha fazla açılmasını, daha fazla büyümelerini istiyoruz” ifadelerini kullandı.
“BU ÇAĞDA ZENGİNLEŞMENİN, KALKINMANIN ANAHTARI TEK, BU DA; GİRİŞİMCİLİKTİR”
Türkiye 100 şirketlerinin yatırımcıya ve müşteriye daha kolay ulaşmasını, sadece yurt içinde değil, yurt dışında da aktif olmaları, daha çok ihracat yapmalarını istediklerini vurgulayarak, “Çünkü biliyorsunuz bizim kültürümüzde güzel bir söz var: Marifet iltifata tabidir. İltifatı en çok hak eden, bu ülkenin zenginleşmesinde öncü rol üstlenen, vergi ödeyen, üreten, ihracat yapan ve istihdam sağlayan, girişimcilerimizi takdir etmek istiyoruz. Bu çağda zenginleşmenin, kalkınmanın anahtarı tek. Bu da; girişimciliktir. Nüfusumuzdaki girişimcilerin oranı yüzde 2, bunu yüzde 5 seviyesine çıkartabilirsek zenginiz diyeceğiz. Her girişimci ortalama 10 kişiye istihdam sağlıyor. İşte bu yüzden ülke olarak bizim de daha fazla girişimciye ihtiyacımız var” açıklamasında bulundu.
“TÜRKİYE’NİN EN HIZLI BÜYÜYEN ŞİRKETLERİNİN SAYISI KAT BE KAT ARTSIN İSTİYORUZ”
Girişimciliğin heves işi olduğuna dikkati çeken Hisarcıklıoğlu, “İşte Türkiye 100 programıyla, girişimci rol modellerimizin sayısı artsın istiyoruz. Buradaki her şirket, yeni girişimcilere örnek olsun istiyoruz. Bütün gençlerimizin, kadınlarımızın, bu başarı hikâyelerini duymalarını istiyoruz. Duysunlar ki, onlar da girişimci olmaya daha fazla heves etsinler. Türkiye’nin en hızlı büyüyen şirketlerinin sayısı kat be kat artsın istiyoruz. TOBB olarak düzenlenmesine öncülük ettiğimiz Türkiye 100 programında Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı (TEPAV) ve TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi (TOBB ETÜ) ile çalışıyoruz. 2021 yılında 7. Dönemini düzenleyeceğimiz Türkiye 100 programında bu şirket ile hareket ediyoruz. Yani Türkiye 100 programını bu şirket sponsorluğunda gerçekleştiriyoruz. Türk iş dünyasının başkanı olarak bu şirket, şirketlerimize ve KOBİ’lerimize sunacağı dijitalleşme ve e-ticaret desteklerini çok önemsiyorum” dedi.