ERZURUM (İHA) - Son günlerde artan toplu taşıma kazalarını ve denetimleri değerlendiren Tüketici Hak Arama Derneği (THAD) Genel Başkanı ve Tüketiciler Birliği Federasyonu üyesi Nihat Altay, “Denetimlerin yapılması için birilerinin ölmesi veya yaralanması mı gerekiyor” dedi.
Son günlerde sık sık kazalara, ölümlere ve birçok yaralanmalara neden olan toplu taşıma araçlarına yönelik denetimin, trafik ekipleri tarafından artırıldığının kamuoyunda gözlemlendiğini Belirten Altay, “Vatandaşın çok muzdarip olduğu toplu taşıma araçlarına trafik ekipleri şu günlerde adeta göz açtırmıyor. Ancak bu durum nedense birilerinin ölmesi veya yaralanması sonucunda hatırlanıyor. Bu uygulamalar için illa birilerinin ölmesi ve yaralanması mı gerekirdi? Oysa sadece kaza olduğunda değil, bir yolcu fazla almak için adeta birbirleriyle yarışan, trafik kural ve ışıklarını hiçe sayan, toplu taşıma araçlarının her gün sıkı denetime tabi tutulması gerekir." dedi.
HALKA DÜŞEN GÖREV
Bu konuda trafik ekiplerinin yanında Erzurum halkına da büyük görevler düştüğünü kaydeden Altay, şöyle konuştu: "Halkımızın kural ihlali yapan toplu taşıma aracını en kısa zamanda trafik polislerine ihbar etmesi gerekir. Mesela Tüketici Hak Arama Derneğine gelen bir şikayette aralıksız 20 dakika boyunca telefon görüşmesi yapan toplu taşıma araç şoförünü bize şikayet etmeden önce trafik polisini arayarak ihbar etmesi gerekirdi. Eğer vatandaş bu ihbarı yapmaz ise kendisinin ve diğer yolcuların hayatını, sağlığını tehlikeye atacağı gibi trafik canavarlarının da önünü açmış olacaktır. Erzurum'da tehlikeli bir yol izleyen diğer bir konuda öğrenci servis araçlarıdır. Acaba servis araçları şoförleri araç muayene istasyonları haricinde fren, lastik kontrolü ve diğer bakımlarını rutin olarak yapıyorlar mı? Öğrenci servislerinin karıştığı kazalar ülkemizde her yıl birçok çocuğun ölmesine ve yaralanmasına neden oluyor. Bu ölümlü ve yaralanmalı kazaların önüne geçilmesi için öncelikle şoförlerin eğitimleri ve deneyimleri konusunda yeterli denetim yapılması gerekir. Öğrenci servislerinde hız ölçümünü sağlayan takograf bulundurma zorunluluğu olmadığı için Erzurum'da gördüğüm birçok öğrenci servis aracı çok hızlı gitmekte ve kazalara davetiye çıkarmaktadır. Şehir içinde öğrenci taşıyan servis araçlarının hız kontrolünün mutlaka yapılması gerekiyor ki acılar yaşanmasın. Bunun yanında öğrenci sağlığı ve güvenliği açısından araçların bakım ve temizliğinin denetlenmesi, güvenlik sisteminin bulunması, rehber personel bulundurulması, evrak eksikliğinde ağır cezalara tabi tutulması, aynı evrakın eksikliğinin tekrarında servislikten mene kadar ceza verilmesi, şoförün hız kontrolünün denetlenmesi, her koltukta emniyet kemerinin bulunması ve bir kişi bile emniyet kemerini takmadan aracın hareket ettirilmemesi, taşıma sınırının üzerinde öğrenci taşınmaması, ön koltukta hiç bir öğrencinin oturmaması, hepsinden önemlisi kaçak çalışan servislerin tespit edilmesi gibi birçok uygulama ile birkaç maddelik tedbir ve güvenlik kriterleri belirlenerek kazalar en az düzeye indirilebilir. Yetkililerin de kaza ve ölüm olmadan servis araçlarının güvenliği noktasında önlem almalarını, toplu taşıma araçlarında gördüğümüz gibi son pişmanlığın ölenleri geri getirmediğini belirtmek istiyorum. Halkımızın da gördüğü en küçük olumsuz bir durumu okul müdürlüğüne veya trafik polislerine bildirmeleriyle çocuklarına daha güvenilir ve sağlıklı bir yolculuk sunabilirler. Kaliteli bir yaşam hepimizin hakkıdır."