Erzurum’daki sivil toplum kuruluşları, 13 Mayıs 2012 Pazar günü Başbakan Recep Tayyip Erdoğan tarafından temeli atılacak olan Ovit Tuneli’yle ilgili bir bildiri yayımladı.
STK temsilcileri, Ovit Tüneli Projesi’nin Erzurum’a yapacağı katkılar konusunda aynı görüşte birleşti. ETSO’nun yanı sıra, Ticaret Borsası Erzurum Kalkınma Vakfı (Ervak), Esnaf ve Sanatkarlar Odaları Birliği (ESOBB), 1.Organize Sanayi Bölgesi, Erzurum Gazetecileri Cemiyeti, Tüm Sanayici İşadamları Derneği (TÜMSİAD), Müstakil Sanayici İşadamları Derneği (MÜSİAD), Doğu Anadolu Sanayici İşadamları Dernekleri Federasyonu (DASİDEF) ve Erzurum Genç İşadamları Derneği’nin (ERGİAD) temsilcilerinin katıldığı toplantıda konuşan ETSO Yönetim Kurulu Başkanı Lütfü Yücelik, 130 yıllık büyük bir proje olan Ovit Tüneli’nin bölgelerin ekonomik anlamda kalkınmasına büyük fayda sağlayacağını söyledi. Başkan Yücelik şunları söyledi; “Bir zamanlar hayal olan bu yatırım, Karadeniz’i önce Doğu’ya, ardından Güneydoğu’ya yaklaştıracak ve bu bölgelerin kalkınıp gelişmesine, destek olacak tarihi bir projedir. 2640 rakımlı Ovit’te yapılacak tünel, 15 kilometre uzunluğu ile Türkiye'nin en uzun, dünyanın ise en uzun tünellerinden biri olacak. İkizdere’nin Sivrikaya köyünden başlayıp, İspir ilçesinden çıkacak ve çift tüp şeklinde inşa edilecek tünel projesinin, 600 milyon liraya mal olması planlanıyor. 2015 yılı sonunda bitirilmesi planlanan tünel, Erzurum açısından büyük bir önem taşıyor. Rize ile Erzurum arasındaki karayolu mesafesi 60 kilometre kısalacak. 4-5 saatlik ulaşım süresi ise; 2 - 2,5 saate inecek. Ayrıca, tünelin bitirilmesiyle artık Erzurum-Rize yolu özellikle kış aylarında çığ ve heyelan sebebiyle kapanmayacak.”
Başkan Yücelik’in konuşmasının ardından Ervak tarafından ildeki sivil toplum kuruluşları adına hazırlanan “Ovit Bildirisi” basın mensuplarına dağıtıldı. Bildiride şu ifadelere yer verildi;
KUZEY GÜNEYLE BULUŞUYOR, KARADENİZ DADAŞ’LA HARRAN’A KAVUŞUYOR
“Bölgemizin coğrafi yapısı ve ağır kış şartları, Karadeniz’in Kuzeydoğu Anadolu üzerinden Ortadoğu’ya ve Güney’e uzaması yönündeki alternatif yol arayışlarını beraberinde getirmiştir.
Bu konuyla ilgili olarak Rize – İspir, Erzurum arasındaki ulaşım yolunun iyileştirilerek on iki ay boyunca açık tutulması ve en kısa mesafeye indirilmesi fikri çok uzun yıllardan beri tartışılmıştır.
Ülkedeki yolların yenilenmesinde ve duble yol yapımlarında mevcut iktidarın gayretli çalışmaları Rize, İspir, Erzurum ve Harran bağlantılı ulaşım yolu için beklentileri artırmış yani umutları yeşertmişti.
“Ferhat gibi dağları deldik” cümleleriyle tanıdığımız başbakanımızın destekleriyle Ovit Dağı’nın kolayca aşılacağına böyle bir projenin gerçekleşmesiyle Karadeniz’in hırçın dalgalarının Palandöken’in karlı eteklerinde huzur ve sükûn bulacağına inancımız tamdı.
Bir zamanlar tarihi ipek yolunun önemli kavşaklarından olan Erzurum’un eski cazibesine kavuşması hususunda bahsi geçen yolun önemi oldukça fazladır.
Son yıllarda sağlık ve kış turizmi gibi önemli konularda büyük hamleler yapan Erzurum’un Avrasya’nın başkenti olma yolundaki hedefine ulaşmasında Rize – Erzurum yolunun ehemmiyeti inkâr edilemez bir gerçektir.Yıllar öncesinden bu yolun önemine işaret eden devrin Erzurum Valisi M. Emin Yurdakul’un bu konu ile ilgili oldukça çarpıcı önerilerini hatırlamak istiyoruz.
1912 yılında Erzurum’da valilik yapan, Emin bey layihasında “Erzurum – Trabzon yolundan ziyade Erzurum – Rize yolunun Erzurum için daha mühim olduğu” kanaatini taşımaktadır.
Emin beye göre Erzurum – Rize yolunun açılması sadece Erzurum’a değil Karadeniz, Erzurum, Van, Bitlis ve Harput vilayetlerinde dumanlı dağların karanlık gölgelerinde, kuytu vadilerin ıssız bucaklarında yaşayan birkaç milyon memleket evladının hayatları ve gelecek medeniyetleri açısından büyük önem arz etmektedir.
OVİT’İN AVANTAJLARI
Bu bağlamda Erzurum vilayeti, Karadeniz ile ayrılmaz bir bağla bağlı olduğundan ve iktisadi münasebetleri bulunduğundan, önemli faydalar elde edecektir diyerek, bu yolun getireceği avantajları o dönemin şartları içerisinde şöyle sıralamaktadır:
1-Ticaretimiz terakki (artacaktır) edecektir.
2-Selametimiz takarrür (gelişecektir) edecektir.
3-Diğer vilayetlerle ilişkiler gelişecektir.
4-İşçilerimiz çoğalacaktır.
5-Rize’nin iktisadi hayatında değişim olacaktır.
Yolun açılması ile Erzurum, Van, Bitlis ve Harput vilayetlerinin iç ve dış ticari ve iktisadi merkezlerle olan münasebetlerinde, Rize iskelesi önemli bir rol oynayacaktır demektedir.
Dünya üretiminin giderek Asya merkezine kayması nedeniyle, tarihi ipek yolunun canlandırılmasının gündeme geldiği bu zamanda, Rize – Erzurum – Güneydoğu bağlantılı yolun ehemmiyeti daha açıkça görülmektedir.
Ayrıca bir malın minimum sürede ve düşük maliyetle ulaştırılması kuşkusuz günümüz ticari hayatında en önemli bir rekabet unsurudur.
Rize – Erzurum karayolunun kısaltılması ve güvenli bir şekle getirilmesi konusunda, uzun yıllardan beri yapılan çalışmaların sonuna gelmiş bulunmaktayız.
Ovit’in tünellerle aşılması Karadeniz’in Erzurum’dan Mezopotamya’ya kavuşması artık hayal olmaktan çıkmıştır. 13 Mayıs’ta Ovit’te atılacak temelle çok uzun yıllardan beri hayal edilen rüya gerçekleşmiş oluyor.Bu uzun soluklu mücadelede emekleri geçen herkesi can-ı gönülden tebrik ediyor
Diyoruz ki; artık. Kuzeyle Güney buluşuyor, Karadeniz, dadaşla Harran’a kavuşuyor. Hayırlı olsun.”