Organik tarım yaygınlaşıyor. Organik ürün üretimi de talebi de hızlı artıyor. Tarım Bakanlığı verilerine göre 2009'da organik üretim yapan çiftçi sayısı 2, üretim alanı 3 katına çıktı. Üretim miktarı 2'ye katlandı. Ege İhracatçı Birlikleri, resmi kayıtlara göre 27 milyon dolar olarak gözüken organik ihracatının, firmaların beyan etmedikleri ürünler dikkate alındığında gerçekte 150 milyon dolara ulaştığını tahmin ediyor.
Bu sektörde büyük boşluğu gören girişimciler yatırımlarını artırıyor. Şişli ile başlayan 'organik pazar'lar 5'e çıktı. Ankara ve İzmir'de de kuruluyorlar.
Sektöre yatırım yapan Prunus'un organik ürün satan 'Tarladan Eve' dükkanları açılıyor. Kemerburgaz'da ilkini açtı, Nişantaşı, Ulus, Etiler gibi bölgelerde yenilerini açarak önümüzdeki günlerde 5'e ulaşacak. Hedefi 30 - 40 market.
Doğal ve organik ürünler satan Temarı'nın 6 marketi ve 20'ye yakın satış noktası var. Bu şirket de AVM'lerde kiosk ve corner'lar açmayı hedefliyor. Kanyon, Airport ve Profilo'da var.
Tarım Bakanlığı'nın organik tarıma destekleri girişimcileri harekete geçiriyor. Yatırımcılar aracıları kaldırarak fiyatları aşağı çekmeye çalışıyorlar. Büyük marketler organik reyonlarını genişletiyor. Migros, iyi tarım ürünleri yanı sıra, sadece sertifikalı organik ürünler için reyonlar açtı. Kipa gibi başka zincirler de yüzde 60'lara varan satış artışlarını dikkate alarak bu ürünlerin marketlerdeki reyonlarını genişletiyor. Türkiye'de organik tarım pazarının 130 milyon dolarlık büyüklüğe sahip olduğu, pazarın birkaç yılda 500 milyon dolara çıkabileceği tahmin ediliyor.
BÜTÜN RAKAMLAR KATLANARAK ARTTI
2002 yılında organik üretimi olan ürün sayısı 150'ydi. 2009'da 212 ürüne çıktı. Çiftçi sayısı 12 bin 428'den 35 bin 565'e çıktı. Yetiştiricilik yapılan alan 57 bin 365 hektardı, 2009'da 325 bin 831 hektara çıktı. Aynı dönemde doğal toplama alanı 32 bin 462 hektardan 175 bin 810 hektara, toplam alan 89 bin 827 hektardan 501 bin 641 hektara, üretim miktarı 310 bin 125 tondan 983 bin 715 tona çıktı. Asıl patlama 2009'da yaşandı. Geçen yıl, bir önceki yıla göre ürün çeşidi hariç bütün rakamlar ikiye üçe katlandı. 2009 bu anlamda organik patlamasının yandığı yıl oldu.
İHRACATI DA ARTIYOR
Ege İhracatçı Birlikleri yetkililerinin verdiği bilgiye göre hem ulusal, hem de uluslararası ticaret sınıflandırmalarında organik ürünler için ayrı bir saha veya pozisyon numarası yok. Bu nedenle Türkiye geneline ait kesin organik ürün ihracat verilerine ulaşmak mümkün olmamakla birlikte, sektör temsilcileri tarafından ülkemiz organik ürün ihracatının 2009'da 150 milyon doları aştığı tahmin ediliyor.
AVRUPA'DA, ABD'DE BÜYÜK PAZAR VAR
Organik ürün üretimi ve tüketiminde Avrupa, ABD, Kanada gibi bölge ve ülkeler öne çıkıyor. AB, organik tüketimini bütün kıtaya yaygınlaştırmak istiyor. Bu bölgenin Türkiye'nin en büyük pazarı olduğu dikkate alındığında, büyük bir ihracat potansiyelinin olgunlaştığı görülüyor. Türkiye'nin bir şansı da çevresindeki bazı zengin ve Rusya gibi geniş tüketici kitlesine sahip ülkeler. Yetkililer, organik ürün ihracatında büyük potansiyel olduğunu belirtiyor. İhracatın yüzde 80'inin birkaç ürüne sıkışması. 30 ülkeye ihracat var. 2009'da organik ürün ihracatının yüzde 35'i Almanya'ya, yüzde 12'si Fransa'ya yapıldı. Avrupa'ya organik ihracatı, toplamın yüzde 70'ine ulaşıyor.ABD'ye ihracatın toplamdaki payı yüzde 7. Dikkat çekici bir ülke El Salvador. Bu ülkeye ihracat toplamın yüzde 16'sı düzeyinde. Kuru incir, kuru üzüm, kuru kayısı, pamuk ve fındık toplamın yüzde 70'ini oluşturuyor. Dahası, bu ürünler ham ihraç ediliyor. İşlenerek daha yüksek katma değerle ihracat halinde gelirin de çok artacağı belirtiliyor. Resmi kayıtlara göre Türkiye'nin ihracatının 6.3 milyon doları kuru incirden, 3.1 milyar doları kuru üzümden, 4.4 milyon doları kuru kayısıdan, 3.8 milyon doları fındıktan geliyor. Organik gül kurusu, yağı, suyu, lavanta yağı ile tıbbi ve aromatik bitki ihracatı var.
//İTHALATININ YARISI REÇEL
Türkiye'nin organik ürün ithalatı yüksek miktarlarda değil. 2009 kayıtlarına göre toplam 32 üründe ithalat yapılıyor. En yüksek miktarlı ithalat 549.5 tonla ahududu ve yabanmersini reçeli, 210 tonla rokfor peyniri, 100 tonla soya unu. İthal organik ürünler arasında çeşitli çaylar, reçeller, dilimli hıyar turşusu, kahve, Hindistan cevizi, zencefilli kurabiye gibi ürünler var. Kilo bazında ithalatın toplamı bin tona bile ulaşmıyor.