AHMET AKBUĞA(İHA) - Erzurum Emniyet Müdürlüğü Rehberlik ve Psikolojik Danışma Büro Amirliği’nce okula yeni başlayan örencilere yönelik broşür bastırılarak uyarılarda bulunuldu.
Anaokulu ve 1. sınıfa başlayan küçük öğrencilerin ilk etapta adaptasyon sorunu yaşayabileceklerinin belirtildiği broşürde, çocukların okula karşı negatif bilgiler geliştirmemeleri için şu uyarılarda bulunuldu:
“Anne çocuğu okul öncesinde farklı arkadaşlık kurması için cesaretlendirebilir. Çocuğun güven duyduğu başka aile bireyleri kendi okul deneyimlerini çocuğa aktarabilir. Okulun çocuğa keyifli gelebilecek yönleri anlatılmalıdır.”
Anaokulunda çocukların ilk günlerin stresini büyüklerin yardımıyla atabilecekleri belirtilerek, “Her okula başlayan çocuk aynı tepkiyi göstermez. Anaokuluna başlayan çocukların zaman ve uzaklık kavramı tam oturmadığı için ilk kaygıları bu yönde olur. Evimize ne kadar uzaktayım ? Öğretmen bana kızar mı ? Bu çocukları tanımıyorum. Annem beni alacak mı ? Çocuk, bu soruların cevaplarını yaşayarak öğreneceği için kaygıları da yüksek olmalıdır. İlk gün okulda 1- 2 saat kalmak, annenin onu ne zaman alacağını saat üzerinden göstermesi, öğretmenle tanıştırılıp nasıl yardım isteyeceğini anlatması çıkacak sorunları azaltabilmektir. İlk birkaç gün çocuğun görebileceği bir yerde oturup oradan ayrılmamakta yararlı olabilmektedir.”
UYUM SÜRECİ
Adaptasyon sürecinde anne babalara sorumluluklar düştüğü belirtilerek, “Daha önce okula gitmemiş bir çocuk için 10 günü aşan uyum sorunları varsa anaokuluna gitme durdurulmalıdır. Çünkü çocuk okula gitmek için henüz hazır değildir. Daha önce anaokuluna gitmiş çocuklarda, uzun tatil sonrasında okula dönüş güç olabilir ama okul tanıdıkları bir yer olduğu için burada yaşanan kaygı daha kısa bir sürede atlatılabilir. Taviz vermeden düzen içinde çocuğun okuluna gidip gelmesi sağlanmalı ve çocuğun evde kalmasına izin verilmelidir.” denildi.
ÖDEV SORUMLULUĞU KAZANDIRILMALI !
Anne ve babalarının çocuklarının ödevleriyle ilgilenmelerinin doğru bir yöntem olarak belirtildiği bilgilerde, “Çocukların sorunlarına yardımcı olmak, beraber sorunların üstesinden gelmek küçüklerin hoşlarına gitmektedir. Ödevlerinde anlamadıkları yerlerde yardım isteyebilecekleri söylemeli, yol gösteren kişi olunmalıdır. Okula başlanılan birkaç hafta okuldan eve yapılması için herhangi bir ödev verilip verilmediği sorulmalıdır. Ancak ödevi yapması için ısrarlı olunmamalıdır.
ÇOCUĞUNUZLA OKUL KORKUSU HAKKINDA KONUSUN
Okula gitme vakti dışında bir zamanda çocuklarla okul korkusu hakkında konuşmanın faydalı olacağını kaydeden uzmanlar, “Okul korkusu hakkında çocuğunuzu suçlamayın ya da küçümsemeyin. Bu durumun birçok çocuk tarafından yaşanabildiğini ve zaman için kendisini mutlaka daha iyi hissedeceğini anlatın. Çocuğunuzu tam olarak neyin mutsuz ettiğini öğrenmeye çalışın. Çocuğunuza, olabilecek en kötü şeyin ne olabileceğini sorun. Eğer sizin bu konu hakkında yapabilecekleriniz varsa elinizden geleni yapacağınızı söyleyin. Eğer çocuğunuz okulda fiziksel belirtilerin çok artmasından korkuyorsa, öğretmene uygun bir yerde 10-15 dakika dinlenebileceğini söyleyin. Okul korkusu olan çocuklar, okul dışında daha çok aileleri ile zaman geçirmek, evde oynamak, odalarında yalnız olmak ya da televizyon seyretmek isterler. Birçoğu geceleri arkadaşlarının evinde kalamaz, hemen eve dönmek ister. Böyle durumlarda çocuğunuzu akranları ile vakit geçirmesi için teşvik edin. Çeşitli aktivitelere göndermek, arkadaşlarını evinizde geceleri kalmaları için davet etmek, çocuğunuza yardımcı olacaktır. Okula gitmek istemeyenin ya karnı ağrıyor ya da başı. Eğitim hayatıyla yeni tanışan veya okulda çeşitli sorunlar yasayan çocuklar, gerçekte var olmayan hastalıkları bahane ederek, okula gitmemenin yollarını arayabiliyor. Okul korkusunun oluşturdu sorunlar, zamanında çözümlenememesi durumunda, hayat boyu başarısızlığa davetiye çıkarır." uyarısında bulundular.