Nakliyecilerin sorunları yaz aylarında artıyor
Erzurum Kamyoncular ve Nakliyeciler Kooperatifi Başkanı Abidin Evliyaoğlu, nakliye işlerinin yaz aylarında arttığını belirterek, 2011 kış olimpiyatları sürecinde nakliye standartlarının artmasının önemli bir yer edindiğini ifade etti.
2011 Üniversitelerarası Kış Oyunları’nın alınmasının ardından şehirde güzel bir yapılaşma olacağını vurgulayan Evliyaoğlu, “Kamyonlara ait bir garaj bulunmuyor. Şehrin çeşitli yerlerinde kamyonları görmek mümkün. Bu şehrin güzelliğini de bozuyor. Bizler kamyoncu esnaf olarak mağdur durumdayız. Sayıları 350 bini bulan kamyoncu ve 40 bin TIR şoförü, kanun ile getirilen büyük belge bedelleri, teminatlar ve ek yükümlülükler altında kalarak işlerini kaybetme tehdidiyle karşı karşıya. Geçen yıl 25 Şubat’ta yürürlüğe giren yasa, yetki belgesi almayan kamyoncu esnafının çalışmasını imkânsız kılıyor. Kanunla şirketlere ve nakliye komisyoncularına ‘K’ türü yetki belgesi alma hakkı tanınırken, sınırlı sorumlu taşıyıcı kooperatiflere bu hakkı vermiyor. Sayıları 100 binleri bulan kamyon ve TIR şoförü ile nakliye firması çalışanları işsiz kalacak. Türkiye, kamyon ve TIR çöplüğüne dönecek. Milyarlarca dolarlık servet çürüyecek. Küçük sermayeli çok firma tasfiye edilirken büyük sermayeli az sayıda firma korunacak. Bu da tekelleşme tehlikesine yol açacak” dedi.
SERMAYE ŞİRKETİNE DÖNÜŞECEĞİZ
Taşıma maliyetlerinin yeni kanunla birlikte yüzde 50 arttığını kaydeden Evliyaoğlu, “Bunun en büyük etkisi ihracat üzerinde görülecek. Bin 950 dolar olan bir TIR nakliye maliyeti 3 bin dolara çıkacak. İthalat maliyetlerinde ise artma olmayacak. Bu da dış ticaret açığının büyümesine sebep olacak. Kanun hükümleri Türkiye’ye taşıma yapan yabancı nakliyecilere uygulanmayacak. Adeta kabotaj ile getirilen yabancılara yurtiçi taşıma yasağı sadece yerlilere uygulanır hale gelecek. Ticari amaç olmadan sadece kendi işi için nakliye aracı bulunduranlar da 10 milyar lira belge parası vermek ve ikinci bir kamyon almak zorunda kalacak. Kamyon kooperatifleri ortadan kalkarak birer sermaye şirketine dönüşecek. Anayasa’nın 171. maddesinde yer alan kooperatifçiliğin geliştirilmesine dair hüküm çiğnenecek. Yerli müteşebbislerin nakliye komisyonculuğu yapması yüksek mali engellere takılacak. Piyasa yabancı nakliye komisyoncularına kalacak. Yasal yollardan çalışmasına imkan kalmayan araçlar yasal olmayan yollara sapacak. Herkes kanuna uyabilirse TIR sayısı 60 bine, kamyon sayısı ise 500 bine çıkacak.” diye konuştu.