AHMET AKBUĞA
ERZURUM (İHA) - Atatürk Üniversitesi Makine Mühendisliği Bölümü öğrencileri, araçlarda kullanılabilecek otomatik kapı projesi geliştirdi. Makine Mühendisliği Bölümü 4’ncü sınıf öğrencileri Mehmet Furkan Baltacıoğlu, Özge Nur Yıldız, Muhammet Filiz, Cihan Ayyıldız, Ana tasarım dersi kapsamında bölüm hocaları Prof. Dr. Mehmet Gavgalı ve Prof. Dr. Kenan Yakut danışmanlığında araçlarda kullanılabilecek otomatik kapı projesi geliştirdiler.
GAVGALI PROJE HAKKINDA BİLGİ VERDİ
Proje hakkında bilgi veren Prof. Dr. Mehmet Gavgalı, “Sistem açılmak istenen kapının düğmesine dokunulmasıyla devreye giriyor. Otomobillerde çocukların kapıyı kapatmasında yaşadığı zorluktan dolayı otomatik kapanma mekanizması da mevcut. Aracın hidrolik sistemine müdahale edilmeden elektrik üzerinden çalışan sistem aracın kendi elektrik aksamına da zarar vermiyor. Otomobil sektörü oldukça hızlı bir şekilde gelişmekte ve milyonlarca dolarlık yatırımlar yapılmakta. Durum bu olunca bizde farklı bir şeyler yapma arayışına girdik. Elleri dolu bir kişinin bagajının açılması, küçük çocuğu olan ve sürgülü kapının da olmasından ötürü van tüpü araçları konu aldık. Öğrencilerimizin de büyük katkılarıyla bu projeyi hazırladık. Sistemimizle binek araçlar, arazi araçları gibi seçeneklere de uygulanması mümkün.” diye konuştu.
Öğrencilerde sistem hakkında şu bilgilere verdiler:
“Araç otomatik kapı projemizde van tipi araçları konu aldık. Yaptığımız ölçümlere göre sadece bagaj kapısı için bir rakam vermek gerekirse; yaklaşık sekiz kilogramlık bir kuvvet uygulanması gerekiyor ki bu da bu alana yönelmemiz ile doğru bir tercih yaptığımız fikrini doğruyor bizlerde. Sistemde öncelikli olarak aracın orjinal anahtarının yanında kapıların ayrı ayrı açılıp kapanması için uzaktan kumanda bulunmakta. Kullanıcının isteği doğrultusunda; hangi kapıyı açmak istiyorsa o kapının düğmesine dokunması ile o kapının ilk olarak kilidi açılıyor, ardından sistemin kapıyı açması ile işlem tamamlanıyor. Buna ek olarak yan sürgülü kapılarda özellikle çocukların kapıyı kapatmasında duyduğu zorluktan ötürü otomatik kapanma mekanizması da mevcut. Sistemde kullanılan parçalardan bazıları; Elektrik motorlu pistonlar, elektro mıknatıs ilkesiyle çalışan kilit tahrikleri, beyin, uzaktan kumanda ve elektrik motorları. Sistemde aracın hidrolik sistemine kesinlikle herhangi bir müdahalede bulunulmayıp yalnızca elektrik sistemi üzerinde çalışılmaktadır. Bunun dışında aracın orijinal beynine de müdahalede bulunulmadığından sistem aracın kendi elektrik aksamına zarar vermemektedir.”