ERZURUM (İHA) - Makina Mühendisleri Odası (MMO) Erzurum İl Temsilliği Yürütme Kurulu, eğitimde ulaşım sorununa el attı. Yürütme Kurulu Sekreteri Bahadır Yalçın, “Yeni bir eğitim döneminin başladığı bu günlerde öğrenci velilerinin gündemindeki en önemli konulardan birisi hiç şüphesiz ki; çocuklarının eğitim kurumlarına ulaşma sorunudur” dedi.
YALÇIN’IN DEĞERLENDİRMESİ
Ülkemizde ulaşım politikalarının yenilenmemesi nedeniyle toplu ve güvenli ulaşım sağlanamadığını anlatan Bahadır Yalçın, oluşan boşluğun ise servis araçları tarafından doldurulduğunu söyledi.
Yalçın, daha sonra şunları kaydetti; “Toplu taşımadaki olumsuzluklar, velileri büyük oranda servis araçlarını tercih etmeye zorlamaktadır. Eylül ayıyla birlikte çocuklu aileleri saran okul telaşı, 2011-2012 öğretim yılına yönelik servis ücretlerinin belirlenmesiyle birlikte doruk noktasına ulaştı. 6 milyon orta öğretim öğrencisinin 10 bin okulda eğitim gördüğü ülkemizde, her 100 öğrenciden 40‘ının servis kullanması, servis araçlarının sayısının ülke çapında 38 bine ulaşmasına yol açtı. Velilerin eğitim harcamalarındaki en önemli kalemlerden biri de servis ücretleridir. Okul servislerinin aile bütçelerine yüklediği bu yüke bazı özel ve resmi okullarımız, yasa ve yönetmeliklere aykırı biçimde yeni mali yükler eklemektedir. İç İşleri Bakanlığının 2003 yılında "Okul Servis Araçları Hizmet Yönetmeliği‘' yayınlanmıştır.
OKUL SERVİS ARAÇLARI YÖNETMENLİĞİ
Yönetmelik bu tür ulaşıma bir disiplin getirmekle birlikte denetimlerdeki yetersizlikler, ne yazık ki meydana gelen olumsuzlukların sebebi olmaktadır. Geleceğimizi, çocuklarımızı ulaşımdaki olumsuzluklara kurban vermemek için bizlere çok büyük sorumluluklar düşmektedir. Bu noktada yapılması gerekenler şu şekilde sıralanabilir: Erzurum Büyükşehir Belediyesince servis ücretleri açıklanırken, Erzurum'daki ücretlendirme ile Ülkemizin diğer Büyükşehir Belediyeleri sınırlarındaki servis ücretleri göz önünde bulundurularak eşdeğerlilik sağlanmalıdır. Yollar trafik sıkışıklığına neden olmakta, çocuklarımızın zamanı yollarda geçmektedir. Her türlü yol yapımı ve tamiratı yaz tatilinde yapılmalıdır. Velilerimiz, öğrencinin eğitim birimine ulaşmasında en güvenli ulaşım biçimini tercih etmelidir. Eğer servis araçları tercih edilirse, servis ücretleri ödenirken okul ile ev arasındaki ulaşım mesafesi ve Büyükşehir Belediyesi Toplu Ulaşım Müdürlüğünün açıkladığı servis ücretleri bilinerek ödeme yapılmalıdır. Dikkat edilmesi gereken nokta bazı servis firmaları servisin gittiği en uzak mesafenin ücretini istemektedirler. Yıllık ücretler hesaplanırken, aylık ücretlerin çarpanı 8.5 olmalıdır.
Servis hizmeti veren araçlar; kanun ve yönetmeliklere uygun işaretler taşımalıdır. Bunun yanında can ve mal güvenliğini sağlamak amacı ile gerekli önlemler alınmalıdır. Bu kapsamda; taşıtın cam ve pencereleri sabit olmalı, iç düzenlenmesinde yaralanmaya neden olabilecek demir aksam yumuşak bir madde ile kaplanmalıdır. Okul servis araçları 10 yaşından küçük olmalıdır. Ayrıca bu araçlar; temiz, bakımlı ve güvenli durumda bulundurulmalı ve altı ayda bir yetkili ve yeterli servislerde bakım ve onarımları yapılmalıdır. Servis araçlarının kapıları iniş ve binişlerde güvenli ve emniyetli olmalı ve kapıların hâkimiyeti sürücüde olmalıdır. Taşıtlarda her öğrenci için standarda uygun emniyet kemeri bulunmalı ve kullanımına dikkat edilmelidir. Servis için kullanılan taşıtlarda görüntü cihazları ve müzik sistemi kullanılmamalıdır. Bu araçların teknik özellikleri ile yerleşim şeması araç içinde görülür bir yere asılmalıdır.
Taşımacının Yükümlülüğü; Şoförler, öğrencilerin güvenli, rahat bir şekilde gideceği güzergâhta, kanun ve yönetmeliklere uygun olarak taşımakla yükümlüdürler. İlköğretim öğrencisi taşınırken rehber personel bulundurulmalı, bu personelin 22 yaşını doldurmuş en az lise mezunu, nitelikli sorumluluk bilincinde ve konu ile ilgili eğitimlerini tamamlamış eleman olması gerekmektedir. Şoför, E sınıfı sürücü belgesi için 3 yıllık, B sınıfı sürücü belgesi için 5 yıllık tecrübe şartını sağlamalıdır. Ayrıca şoförün hizmet sicillerinin temiz olmasına özen göstermeli ve kılık kıyafeti yönetmeliklere uygun olmalı, bunların yanında, Mali Sorumluluk Sigortası yapılmalı, servis aracı kaza, trafik sıkışıklı vb. gibi sorunlar yaşadığında veli, okul aile birliği ve diğer kişi ve kurumlarla mobil iletişimi sağlayacak şekilde donatılı olmalıdır.
Kontrol ve Denetim: Yol üstü denetimler resmi olarak emniyet müdürlüğünce yapılmaktadır. Standart dışı ve yönetmeliklere uygun olmayan servis araçları çocuklarımızın can güvenliği için büyük tehdittir. Servis araçlarının bağlı bulundukları örgütler; kuruluş amaçlarının en temel maddesi olan güvenli ulaşımın sağlanması için alınan servis ücretlerinin doğruluğu da dahil olmak üzere tüm kendi iç denetimlerine özen göstermelidirler. Başta okul yönetimi olmak üzere okul aile birliği, okul yönetimi ve veliler, öğrencilerin, can ve mal güvenliği için oto kontrolde kendilerini görevli görmeleri çözümün ana kaynağı olacaktır. Servis araçlarının teknik muayenelerinin yapıldığı resmi birimler; en önemli denetim noktası olmanın verdiği görev ve sorumluluk bilinci ile davranmalıdır. Medya kuruluşları; Kazaların haberini veren değil kazanın olmaması için en büyük çabayı gösteren taraf olmalıdırlar. Uyulması gereken kanun ve yönetmelikler: Okul Servis Araçları Yönetmeliği, Trafik Kanunu, Karayolları Trafik Yönetmeliği, Araç İmal, Tadil ve Montaj Yönetmeliği, Büyükşehir Belediyesi Kanunu. Okul servis araçlarını dikkatle gözleyiniz. Trafik kurallarına karşı sorumsuz davranan, teknik donanımından endişe duyduğunuz araçların durumlarını en yakın trafik yetkilisi ile birlikte oda birimlerimize iletiniz. Eğitim yollarındaki gençlerimizin ve özellikle minik canlarımızın güvenliği için hepimiz, bu sorumluluk ile her zamankinden daha duyarlı ve etkili olmalıyız.”