SAMET ÖZÜNAL(GHA) – Araçlarında 10 yıldır aynı LPG tankını kullanan sürücülerin, büyük bir tehlikeyle karşı karşıya oldukları bildirildi.
Makina Mühendisleri Odası (MMO) Erzurum İl Temsilciliği Yürütme Kurulu Sekreteri Bahadır Yalçın, LPG’li araç sahiplerini yakından ilgilendiren açıklamalarda bulundu. Kolay bulunabilir ve ekonomik olması dolayısıyla araçlarda LPG kullanımının giderek yaygınlaştığını vurgulayan Yalçın, “LPG’li araca sahip olan her bir sürücü, sırtında saatli bombayla gezdiğini aklından çıkarmamalıdır.” diyerek, LPG tanklarının devamlı gözetim altında tutulması gerektiğini kaydetti.
//LPG’Lİ ARAÇ SAHİPLERİNE UYARI
Araçlarında 10 yıldır aynı LPG tankını kullanan sürücülerin, büyük bir tehlikeyle karşı karşıya bulunduklarını dile getiren Yalçın, “LPG’li araçlardaki tankların kullanım ömrü 10 yıldır. LPG‘nin korozyon etkisi 10 yıl olarak belirlendiğinden, ömrü dolan tankın değiştirilmemesi durumunda patlama riski oluşturmaktadır.” diye konuştu.
Erzurum’daki motorlu taşıtların önemli bir bölümünün LPG ile çalıştığına dikkati çeken Bahadır Yalçın, kullanım ömrü dolan tankların ve diğer gerekli tüm tadilatların yetkilendirilmiş otogaz dönüşüm firmaları tarafından değiştirilmesinin şart olduğunu belirtti. Ömrü dolduğu halde değiştirilmeyen her tankın, pimi çekilmiş bir el bombası özelliği taşıdığını ifade eden Yalçın, “Ömrünü tamamlamış LPG tanklarının kullanımı halkımızın can ve mal güvenliğini tehlikeye sokmaktadır.” diyerek, sürücülerin bu önemli ayrıntıyı mutlaka göz önünde bulundurmalarını istedi.
//MMO’DAN HAYATİ İKAZ
Makina Mühendisleri Odası (MMO) Erzurum İl Temsilciliği Yürütme Kurulu Sekreteri Bahadır Yalçın, araçlarında LPG tankı bulunan sürücülere, can ve mal güvenliği için dikkat etmeleri gereken hususları da sıraladı. Makina Mühendisi Yalçın, “Tanktan sürekli LPG çekişi nedeniyle tank dış yüzeyinde terleme ve nemlenme meydana gelir. Tank boyası herhangi bir nedenden dolayı bozulmuş veya yıpranmış ise, tankın bu bölgelerinde korozyon oluşur. Bu korozyon zamanla tankın delinmesine neden olabilir. Bunun önlenmesi için tankın yıpranan boyaları temizlenerek bu bölgelerin yeniden epoksi boya ile boyanması sağlanmalıdır. Yine aracın hareketli olması nedeni ile LPG tankı her gün sayısız titreşime maruz kalır. Bunun sonucunda tankı sabitleyen kayışlarda gevşemeler meydana gelir. Bağlama kayışlarının gevşemesi sonucunda LPG tankı hareket ederek bağlantı ayarlarının bozulmasına neden olmaktadır. Bu durum ise LPG tankı üzerinde bulunan multivalfin çalışma açısının bozulmasına ve bakır boruların zorlanarak kırılmasına neden olur. Bu nedenle LPG tankı bağlama kayışları sık sık kontrol edilmeli, gevşeyen kayışlar gerdirilerek tank sabit duruma getirilmelidir. Eğer bağlantı kayışlarının gevşemesi sonucu LPG tankı yerinden hareket etmiş ise, mutlaka yetkili LPG servisine gidilerek tankın multivalf montaj açısına uygun olarak yerine sabitleme işleminin yaptırılması gerekmektedir.” şeklinde konuştu.
//LPG TANKLARI EN FAZLA YÜZDE 80 ORANINDA DOLDURULMALI!
Öte yandan yine sürücüler tarafından düşülen en büyük yanılgının ise, tanklara aktarılan yakıt miktarıyla ilgili olduğuna işaret eden Yalçın, şunları kaydetti: “Tankın yüzde 80‘i dolu olmalıdır. Yüzde 80‘inin üzerinde doldurulması halinde tehlike oluşturabilir. LPG kullanan araç sahiplerinin mutlaka 3 ile 4 günde bir karbüratörlü araçlarda benzinli bölümünü de 5 dakika süre ile devir daim yaptırması gerekmektedir. Bu çalışmayı yapmadığı sürece benzinli bölümün yakıt hortumunda kullanılmamaktan dolayı çatlama meydana gelebilmektedir. Dolayısıyla araçlarda patlama riski potansiyeli artmaktadır. LPG dönüşümlü araç kullanan araç sahipleri araçlarındaki LPG tankının imalat tarihini kontrol etmelidir. Eğer tankın kullanım süresi dolmuş ise; yetkili LPG dönüşüm firmalarına giderek LPG tankını değiştirmelidirler. Bu konuda vahim kazalar yaşanmaması için ömrü dolan LPG tankları değiştirilmelidir. Duyarlılığımızı hem kendi can ve mal güvenliğimiz için hem de kent trafiğinde seyir eden diğer araçlar ve vatandaşlarımız için göstermeliyiz.”