ERZURUM gazetesi
Kuzeydoğu Anadolu Kalkınma Ajansı (KUDAKA) tarafından yürütülen İnovasyona Dayalı Turizm Stratejisi Projesi Danışmanı Bob Hodgson, turisti anlayacak, kabul edecek, sahip çıkacak, gereğine inanarak turizm sürecine aktif olarak katılacak insana ihtiyaç bulunduğunu bunun için de insana yatırım yapmak gerektiğini söyledi.
Turizmde kurumlar arası iletişimde birlik sağlanmasının önemli olduğunu belirten İnovasyona Dayalı Turizm Stratejisi Projesi Danışmanı Bob Hodgson, üniversitelerin bilgilerini topluma ticari amaçla aktarması, bölgede yeni firmalar kurulması ve göç edenlerden yararlanma gibi temel arayışların gerektiğini kaydetti.
TURİZM’DE GELİŞME SÜRECİ VE İNSANA YATIRIM
Turizm sektörünün gelişimi için bölgedeki herkesin aynı vizyona sahip olması ve bu vizyonu tüm platformlarda aynı şekilde yansıtmasının şart olduğunu ifade eden Hodgson, “Bölgedeki farklı kurumlar, farklı vizyonlar ve hedeflere sahipse dışarıya verilen mesajlar da farklı olacaktır. Bu da turizmin gelişimine engel olacak en önemli sorundur. Ortak vizyon ve bunu yansıtan dil birliği, öncelikli olarak ele alınması gereken bir konudur. Altyapılardan önce insana yatırım yapmak gerekmektedir. Turisti anlayacak, kabul edecek, sahip çıkacak, sektörün ekonomik ve toplumsal kalkınma için gereğine inanarak turizm sürecine aktif olarak katılacak insana ihtiyaç bulunmaktadır. Aynı zamanda, insan kaynağında girişimcilik ve inovasyon becerileriyle donatmak şarttır. Bu da kültürel bir değişimle mümkündür. Bölge insanın bu özellikleri taşıyacak şekilde kültürel dönüşümü yaşaması sağlanmalıdır” diye konuştu.
BEYİN DOLAŞIMI
Bölgeden göç ederek başka bölgelere veya ülkelere yerleşenlerin bölge için çalışmalarını sağlayacak tedbirlerin de önemli olduğunu anımsatan Hodgson, “Bu durum, beyin göçünün tersine çevrilmesinden ziyade, ‘beyin dolaşımı’ olarak düşünülmelidir. Bölgeden diğer bölgelere giden beyinlerden uzakta da olsalar yararlanmanın yolları bulunmalıdır. Bu amaçla pek ülkede ve bölgede destek programları uygulanmaktadır.”
Dinamik bir sektör olan turizmde üretkenliği yüksek firmalara ihtiyaç bulunduğunu dile getiren Hodgson, “Bu tür firmaların oluşturduğu bir sistem için, mevcut firmaların geliştirilmesi, yeni firmaların kurulması, dışardan firmaların bölgeye çekilmesi ve bölgedeki firmaların bölge dışında bağlantılar kurmalarının sağlanması gerekmektedir. Bu süreçte de en önemli ihtiyaç alanı finansmana ilişkindir. Finansmanın yanı sıra firmalar, know-how, enformasyon ve altyapıya da ihtiyaç duyar. Bunların hepsi belli bir kalite ve erişilebilirlik seviyesinde sağlanmalıdır” diye konuştu.