FİYAT VE KALİTE İLİŞKİSİ
Kaliteli ürünlerin kesinlikle fiyatından anlaşılamayacağını söyleyen Kayacı, “Bazı tüketiciler, pahalı ürünler satın alarak ya da giyinerek, kaliteli tükettikleri sanıyorlar. Halbuki böyle bir durum söz konusu olamaz. Üçüncü sınıf ve tüketim malzemesinin birinci sınıf diye satılması, o malzemeyi kaliteli ve lüks hale getirmez” dedi.
Kaliteli ürünlerin ancak ürünlerin menşeinden anlaşılabileceğine dikkati çeken Kayacı, kimi ürünlerin birinci sınıf mamul diye satılmasına rağmen, üzerinde menşeinin ne olduğunu dair bant bulundurmadığını dile getirdi. Kayacı, “Şehir merkezinden bir çift ayakkabı alırsınız, ama aynı ayakkabının varoşlarda çok daha ucuza satıldığını da görebilirsiniz. Yani kaliteli tüketebilmek, tonlarca para saymak demek değildir. Erzurum’da maalesef böyle düşünülmüyor” diye konuştu.
ERZURUM’DA ARTAN NÜFUS TÜKETİM KÜLTÜRÜNÜ DEĞİŞTİRDİ
Erzurum’un bundan 20 yıl öncesine kadar giyim ve kuşamda Türkiye’nin sayılı şehirlerinden birisi olduğuna dikkati çeken Ayfer Kayacı, “Erzurum halkının giyim ve kuşamına azami derecede özen gösterdiği dönemler, bundan 20-30 yıl öncesinde kaldı. Erzurumlu tüketici çok şık giyinir, kaliteden asla taviz vermezdi. Ama zamanla nüfus artışı, ekonomik sıkıntılar insan hayatında önemli değişiklere neden oldu. Kırsaldan göç almaya başlayan şehirde, insanların alım gücü de azaldı. Bu durum, doğal olarak fason üretimi devreye soktu. Bir dönemler tek tipken, zamanla farklı tüketim kültürüne sahip insanların yoğun halde bulunduğu bir şehir haline gelen Erzurum’da, kaliteli tüketim yerini ‘idare eder’e bıraktı. Pahalı tüketen kaliteli tüketici olduğunu zannederken, ucuz tüketen de kendisini kalitesiz tüketici zannetmeye başladı. Halbuki fiyatların kaliteyle hiç ilgisi yok. Bu farkı görebilmek için iyi araştırma yapabilmek ve sorgulayabilmek lazım” şeklinde konuştu.