REKABET EŞİTSİZLİĞİ
ETSO Yönetim Kurulu Başkanı Cindilli, Teşvik uygulamalarının beklenen faydayı üretememesinde temel nedenin, kapsam içindeki il sayısı fazlalığı ve iller arası rekabet şartlarının aynı olmaması olduğunu bildirdi. Cindilli, “illerin rekabet güç ve performansları göz önünde bulundurulmamıştır.”dedi.
İL SAYISI ARTIRILINCA..
İstihdama yönelik yatırımları desteklemek amacını güden Teşvik uygulamalarından önce 13, sonra 26, daha sonra ise 49 ilin yararlandığını, üretim maliyetlerinin düşük olduğu, iklim şartlarının yatırım için uygun şartlar gösterdiği illerle, Doğu Anadolu bölgesi illerinin bir tutulduğunu kaydeden Cindilli, bu durumun yatırımcıyı doğudan uzaklaştırdığını söyledi.
POPÜLİST YAKLAŞIM
Teşvik yasasının hazırlanış sürecinde popülist bir yaklaşım sergilendiğini anlatan Cindilli, “Düzce ile Ağrı’nın aynı kefeye konulduğu bir uygulamadan tasarlanan fayda elde edilemedi. Benim tespitlerime göre, bu yasadan sadece bir beton santrali ve Pasinler yolu üzerinde bir işletme faydalandı. Ayrıca istihdama katkı sağlayan firmalar ise işveren payından faydalandılar” diye konuştu.
SANAYİ ENVANTERİNİN ÇIKARILMASI ŞART
ETSO olarak öteden beri savundukları ‘sanayi envanterinin çıkarılması’ projesinin bir an önce hayatiyet kazanması gerektiğini vurgulayan Cindilli, söz konusu envanter olmadan çıkarılacak teşvik yasalarından kimsenin bir kazanım elde edemeyeceği görüşünü savundu.
RASYONELLİK
Teşvik politikalarının rasyonellikten uzak olduğunun önemli bir göstergesinin, bölgeler arasındaki gelişmişlik farkının giderek açılması olduğuna dikkati çeken Cindilli, bu farkı azaltmanın tek yolunun, illere, bölgelere ve sektörlere göre teşvik verilmesinden geçtiğini ifade etti.
GÖÇ VE TEŞVİK
Erzurum başta olmak üzere Doğu Anadolu Bölgesi’nde göç sorununun artık “kangrenleştiği”ne dikkat çeken Cindilli, yaşam ve refah düzeyi düşüklüğü, işsizlik, geçim endişesi, gibi nedenlerle bölge insanının ekmek ve geleceğini batı bölgelerindeki illerde arar hale geldiğini belirtti. Cindilli, “Göçü durdurmanın yolu, gerek özel ve gerekse kamu eliyle istihdam imkanları oluşturmaktır. Teşvikler bölgesel şartlara uygunluk göstermelidir.”diye konuştu.
ERZURUM BÖLGENİN UMUT KAPISI
Erzurum’un, gerek Doğu Anadolu ve gerekse de istatistiki alan olan Kuzeydoğu Anadolu Bölgesi için, beşeri ve diğer ekonomik kaynakları bakımından yönlendirici rolü bulunduğuna dikkat çeken Cindilli, “Erzurum her iki bölgenin de şablonudur. Burada göçü önlemezseniz, diğer illerde göçü tetiklersiniz. Erzurum bölgenin umut kapısıdır. Teşviklerde öncelik ve ağırlığın Erzurum’a verilmesi şarttır.” dedi.
POZİTİF AYIRIMCILIK
Diyarbakır’da özel yatırımlarla kendini ifade eden “pozitif ayırımcılık” yaklaşımının Doğu Anadolu Bölgesinde de Erzurum için sergilenmesinin mutlak şart olduğunu vurgulayan Cindilli, “Erzurum bölge için simge bir ildir. Burada başlatılacak yatırım yönlenme ve kalkınma hamlesi bölgenin diğer illerine örnek olur, referans teşkil eder..” yorumunu yaptı.