TOBB 2019 Ekim ayı kurulan ve kapanan şirket verilerini paylaştı. Erzurum’da ekim ayında kurulan şirket sayısı, 2018 yılının aynı ayına göre yüzde 30,76 oranında artış kaydetti. Artış oranı KUDAKA İstatistik Bölgesinde yüzde 23,5, Kuzeydoğu Anadolu istatistik Bölgesinde yüzde 33,3, Doğu Anadolu Bölgesinde ise yüzde 14,76 oldu. Erzurum dönemsel artış bakımından ülke ortalamasını geçti.
ERZURUM EKİM 2019 VERİLERİ
Erzurum’da Ekim ayında 17 şirket, 1 kooperatif ve 6 gerçek kişi ticari işletmesi kurulumu gerçekleştirildi. Dönemde 3 şirket tasfiye edildi. 5 şirket, 2 kooperatif ve 3 de gerçek kişi ticari işletmesi ise ekonomik faaliyetini sonlandırdı. İlde 2018 yılı ağustos ayına göre kurulan şirket sayısı yüzde 30,7 oranında arttı.
ERZURUM EKİM 2018
Erzurum şirketleşme performansı bakımından 2018 yılı Ekim dönemini geride bıraktı. Erzurum’da 2018 yılı Ekim ayında 13 şirket, ve 5 da gerçek kişi ticari işletmesi kurulmuş, dönem içinde 3 şirket tasfiye işlemi görmüştü. Ekim 2018’de ilde 4 şirket, 1 kooperatif ve 5 de gerçek kişi ticari işletmesi kapanmıştı.
DOSİAD ANALİZİ
TOBB verileri üzerinden DOSİAD Araştırma Merkezince gerçekleştirilen analizlere göre, Ekim 2019 düzeyinde Erzurum’da 17, KUDAKA istatistik bölgesi illerinde 23, Kuzeydoğu Anadolu istatistik Bölgesi illerinde 44, Doğu Anadolu Bölgesi illerinde ise 171 şirket kuruldu. Erzurum’un kurulan şirket sayısı bölge toplamında yüzde 9,94’lük pay edindi.
KUDAKA İSTATİSTİK BÖLGESİ VERİLERİ
KUDAKA istatistik Bölgesinde 23 şirket, 1 kooperatif, 20 gerçek kişi ticari işletmesi kuruldu, 4 şirket tasfiye edilirken 7 şirket, 2 kooperatif ve 13 gerçek kişi ticari işletmesi kapandı. Bölgede 2018 yılı ekim ayında 17 şirket ve 13 gerçek kişi ticari işletmesi kurulmuş, 5 şirket kapanmıştı. Erzurum’un KUDAKA İstatistik bölgesi toplamında kurulan şirket payı yüzde 73,91 olarak hesaplandı.
KUZEYDOĞU ANADOLU EKİM 2019 VERİLERİ
Ekim ayında Kuzeydoğu Anadolu istatistik Bölgesinde 44 şirket, 1 kooperatif, 46 gerçek kişi ticari işletmesi faaliyete geçti. Ay içinde 6 şirket tasfiye edildi, 10 şirket, 2 kooperatif ve 20 gerçek kişi ticari işletmesi faaliyetini durdurdu. Bölgede 2018 yılı ekim ayında 33 şirket ve 30 gerçek kişi ticari işletmesi kurulmuş, 6 şirket de kapanmıştı. Erzurum’un Kuzeydoğu Anadolu İstatistik bölgesi toplamında kurulan şirket payı yüzde 38,63’e yükseldi.
DOĞU ANADOLU BÖLGESİ EKİM AYI VERİLERİ
Ekim döneminde Doğu Anadolu Bölgesinde 171 şirket, 3 kooperatif, 109 da gerçek kişi ticari işletmesi kurulumu gerçekleşti. Dönemde 21 şirket, 2 kooperatif tasfiye edildi, 26 şirket, 6 kooperatif ve 54 gerçek kişi ticari işletmesi faaliyetini durdurdu. Bölgede 2018 yılı Ekim ayında 149 şirket 3 kooperatif ve 77 gerçek kişi ticari işletmesi kurulmuş, 24 şirket ise kapanmıştı.
İLLER EKİM AYI DAĞILIMI
TOBB ekim ayı verilerine göre dönemde Van’da 23, Malatya’da 26, Elazığ’da 20, Erzurum’da 17, Bitlis’te 21, Kars’ta 4, Ağrı’da 16, Bingöl’de 18, Erzincan’da 6, Hakkari’de 6, Muş’ta 8, Tunceli’de 5, Ardahan’da 1 şirket kurulumu kaydedildi. Doğu Anadolu Bölgesinde ekim ayı bazında şirket kurulmayan tek il Iğdır oldu.
KURULAN VE KAPANAN ŞİRKET İSTATİSTİKLERİ AÇIKLANDI
Kurulan şirketlerin sayısı 2019 yılı Ekim ayında bir önceki aya göre yüzde 8,52 oranında arttı.
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB), 2019 Ekim dönemi kurulan ve kapanan şirket istatistiklerini açıkladı. Buna göre; 2019 Ekim döneminde bir önceki aya göre kurulan şirket sayısı yüzde 8,52 kurulan gerçek kişi ticari işletme sayısı yüzde 9,96 kurulan kooperatif sayısı yüzde 2,75 oranında arttı.
AYLIK DEĞİŞİM
Bir önceki aya göre kapanan şirket sayısında yüzde 2,92 kapanan kooperatif sayısında yüzde 7,35 kapanan gerçek kişi ticari işletme sayısında yüzde 10,05 arttı. Kurulan şirket sayısında geçen yılın aynı ayına göre yüzde 17,95 oranında arttı.
YILLIK DEĞİŞİM
2019 yılı Ekim ayında, 2018 yılı Ekim ayına göre kurulan şirket sayısı yüzde 17,95 kurulan kooperatif sayısı yüzde 41,77 oranında artarken, kurulan gerçek kişi ticari işletme sayısı yüzde 6,37 oranında azaldı. 2019 yılının ilk on ayında kapanan kooperatif sayısı, 2018 yılının aynı dönemine göre yüzde 15,94 oranında azaldı. 2019 yılının ilk on ayında 2018 yılının aynı dönemine göre kapanan şirket sayısı yüzde 5,52 oranında artarken, kapanan gerçek kişi ticari işletme sayısı yüzde 0,32 kapanan kooperatif sayısında yüzde 15,94 oranında azaldı.
2019 YILI EKİM AYINDA BAYBURT VE IĞDIR’DA ŞİRKET KURULUŞU GERÇEKLEŞMEDİ
2019 yılı Ekim ayında kurulan toplam 8 bin 464 şirket ve kooperatifin yüzde 85,23’ü limited şirket, yüzde 13,43’ü anonim şirket, yüzde 1,32’si ise kooperatif oldu. Şirket ve kooperatiflerin yüzde 40,67’si İstanbul, yüzde 10,53’ü Ankara, yüzde 6,32’si İzmir’de kuruldu. Bu ay Bayburt ve Iğdır’da şirket kuruluşu gerçekleşmedi.
SERMAYE
2019 Ekim ayında kurulan şirketlerin sermayelerinin toplamı, bir önceki aya göre yüzde 15,87 oranında arttı. 2019 yılında toplam 69 bin 478 şirket ve kooperatif kuruldu. Bu dönemde kurulan toplam 59 bin 321 limited şirket, toplam sermayenin yüzde 68,36’sını, 9 bin 187 anonim şirket ise yüzde 31,62’sini oluşturdu. Ekim ayında kurulan şirketlerin sermayelerinin toplamı, Eylül ayına göre yüzde 15,87 oranında arttı.
ŞİRKETLERİN TÜRLERİ
2019 Ekim ayında şirket ve kooperatiflerin 2 bin 894’ü ticaret, bin 312’si imalat ve 787’si inşaat sektöründe kuruldu. 2019 Ekim ayında kurulan gerçek kişi ticari işletmelerinin; 870’i toptan ve perakende ticaret motorlu taşıtların ve motosikletlerin onarımı, 363’ü inşaat, 346’sı imalat sektöründe oldu.
KAPANAN ŞİRKETLER
Bu ay kapanan şirket ve kooperatiflerin; 406’sı toptan ve perakende ticaret, motorlu taşıtların ve motosikletlerin onarımı, 207’si inşaat, 126’sı imalat sektöründedir. Bu ay kapanan gerçek kişi ticari işletmelerinin 597’si toptan ve perakende ticaret, motorlu taşıtların ve motosikletlerin onarımı, 244’ü inşaat, 123’ü imalat sektöründe oldu.
KOOPERATİFLER
2019 Ekim ayında kurulan 112 kooperatifin 43’ü konut yapı kooperatifi, 19’u tarımsal kalkınma kooperatifi ve 17’si ise işletme kooperatifi olarak kuruldu. 2019 yılında kurulan 956 kooperatifin 373’ü konut yapı kooperatifi, 159’u tarımsal kalkınma kooperatifi, 130’u işletme kooperatifi olarak kuruldu.
2019 YILI EKİM AYINDA BİN 183 ADET YABANCI ORTAK SERMAYELİ
2019 yılı Ekim ayında kurulan bin 183 yabancı ortak sermayeli şirketin 693’ü Türkiye, 87’si İran, 38’i Suriye, ortaklı olarak kuruldu. Kurulan bin 183 yabancı ortak sermayeli şirketin 116’sı anonim, bin 67’si limited şirket oldu. 2019 yılında kurulan şirketlerin bin 249’u belirli bir mala tahsis edilmemiş mağazalardaki toptan ticaret, 672’si gayrimenkul acenteleri, 556’sı lokantalar ve seyyar yemek hizmeti faaliyetleri sektöründe kuruldu.
Kurulan yabancı ortak sermayeli şirketlerin toplam sermayelerinin yüzde 83,90’nı yabancı sermayeli ortak payını oluşturdu.
KOBİ’LER CİROLARINI YÜZDE 150 ARTIRDI
Yılın en büyük alışveriş kampanyalarına sahne olan Kasım ayı '11.11 Bekarlar Günü' indirimleriyle hızlı başladı. E-ticaret üzerinden satış yapan KOBİ’ler, siparişlerini önceki yıla göre yüzde 176, cirolarını ise yüzde 150 artırdı. Yılın alışveriş çılgınlığı olarak anılan 29 Kasım Efsane Cuma ise şimdiden heyecan oluşturdu.
Kasım ayıyla birlikte e-ticaret sitelerinin düzenlediği indirim kampanyaları, tüketiciler tarafından büyük ilgiyle karşılandı. Özellikle internet üzerinden satış yapan KOBİ’ler ise bu ilgiyi fırsata çevirmiş durumda. E-ticaret altyapı sağlayıcısı IdeaSoft’un hizmet verdiği 7 bin 500 bin e-ticaret sitesi üzerinden yaptığı incelemeye göre, 11 Kasım Bekarlar Günü kampanyasıyla birlikte KOBİ’lerin sipariş sayılarında yüzde 176 artış görüldü. Ekim ayının aynı dönemine göre KOBİ’ler, cirolarında yüzde 150 büyüme elde ederken, satılan ürün sayısı adetsel olarak yüzde 70 arttı. E-ticaret sektörü şimdi de, 29 Kasım’daki Efsane Cuma indirimlerine yeni kampanyalarla hazırlanıyor.
"İNDİRİMLERE RAĞMEN SEPET ORTALAMASINDAKİ DÜŞÜŞ KISITLI KALDI"
Uygulanan kampanya ve indirimlerin etkisiyle sepet ortalamalarının yaklaşık yüzde 10 oranında düştüğünü belirten IdeaSoft CEO’su Seyhun Özkara, "KOBİ’ler yıl genelinde ortalama olarak her bir alışverişte 360 TL’lik bir sepet tutarına sahipken, rekorlarının kırıldığı 11.11 indirimlerinde bu tutar 320 TL seviyelerine düştü. İndirimlere rağmen sepet ortalamasındaki düşüş kısıtlı kaldı. Satıcılar için olumsuz bir durummuş gibi gözükse de, indirimlerin sağladığı hacimsel büyüme KOBİ’lere ticari bir canlılık kattı." ifadelerini kullandı.
İlk olarak 1990 yılında Sevgililer Günü’ne karşıt olarak kutlanan 11 Kasım Bekarlar Günü, 2009 yılından bu yana özellikle Çin ve Asya ülkelerinde alışveriş çılgınlığına dönüştü. Türkiye’de genellikle Bekarlar Günü olarak anılmasa da 11 Kasım günü, e-ticaret sitelerinin büyük indirimlerine sahne oluyor.
KOBİ’LER EFSANE CUMA'YA HAZIRLANIYOR
Özel günlerin e-ticaret sektöründe hem şirketlere hem de tüketicilere ciddi fırsatlar sunduğunu aktaran Seyhun Özkara, "Yıllardır düzenlenen indirim ve kampanyalar meyvesini vermeye başladı, 11.11 tarihi de diğer özel günler gibi tüketici tarafından benimsendi. Bu tarih, düzenlenen kampanyaların etkisiyle tüketicilerin yıl içerisinde beklediği ve ihtiyaçlarını karşıladığı bir gün halini aldı. Online satış yapan büyük ya da küçük birçok firma bu özel günden fayda sağladı." dedi.
Seyhun Özkara ayrıca, KOBİ’lerin 29 Kasım’daki Efsane Cuma için özel kampanya kurgularıyla iyi hazırlanması gerektiğinin altını çizerken tüketicilerin beklentilerini karşılamanın önemli olduğunun altını çizdi.
EFSANE CUMA İLE ALIŞVERİŞ ARAMALARI 24 KAT ARTIYOR
Tüketici zihninde Efsane Cuma ifadesinin artık alışveriş sözcüğüyle aynı anlama geldiğini ifade eden Seyhun Özkara, "Normal bir döneme göre Efsane Cuma haftası internetten yapılan alışveriş konulu aramalar 24 kat artıyor. Geçen yılın rakamlarını incelediğimizde bu dönemde özellikle giyim, ayakkabı, aksesuar, parfüm, ev dekorasyonu ve son yıllarda ivme kazanan tüketici elektroniğinin yüzde 30’dan fazla büyüyerek öne çıktığını görüyoruz. Tüketici elektroniği aramalarına ilgi bu dönemde yüzde 20 artış gösteriyor. Özellikle dikkat çeken alt kategoriler ise akıllı telefon, küçük ev aletleri, bilgisayar ve televizyonlar. Bir daha çarpıcı nokta ise tüketicilerin indirim ve kategori araştırmalarının yanında marka aratmaları da bu dönemde 8 kat yükseliyor." açıklamalarında bulundu.