2011 yılında Dünya Üniversite Kış oyunlarıyla, kış spor ve turizmi alanında evrensel bazda marka konumuna yükselen Erzurum, aynı yoğunlaşmayı diğer sektörlerde gösteremedi. Yıl içinde marka başvurusu sayısıyla ülke sıralamasında 47’inciliğe gerileyen Erzurum, tescil edilen marka sayısı bakımından ise 37’inci sırada kaldı.
Yeni Teşvik düzenlemesinin yapılacağı bu yıl, Erzurum ekonomi alanında ciddi bir sınav verecek. Sektörel bazlı yeni teşvik uygulamasında, yatırımların ile yoğunlaşmasının tek yolu markalaşmadan geçiyor. Organik tarım alanında markalaşma başarısı gösteren Erzurum, diğer sektörlerde markalaşma alanında durgunluk yaşıyor.
2011 SONUÇLARI
Erzurum 2011 yılını 151 marka başvurusu, 65 marka tesciliyle kapattı. Geçen yıl KUDAKA Bölgesinde 247, Kuzeydoğu Anadolu Bölgesinde 325, Doğu Anadolu Bölgesinde bin 190 marka başvurusu gerçekleştirildi. Erzurum’un ülke toplamında marka başvuru payı yüzde 0.17 olarak kaydedildi.
ERZURUM’UN PAYI
Erzurum’un marka başvuru payı Erzincan, Erzurum ve Bayburt’un bulunduğu KUDAKA Bölgesinde yüzde 61, Erzurum, Erzincan, Bayburt, Ağrı, Kars, Ardahan ve Iğdır’ın yer aldığı Kuzeydoğu Anadolu Bölgesinde yüzde 46.4, Doğu Anadolu Bölgesinde ise yüzde 12.6 olarak hesaplandı. Erzurum’da geçen yılın ocak ayında 17, şubat ve mart ayında 11, nisan ve kasım ayında 12, temmuz ve ağustos ayında 13, Haziran ayında 16, ekim ayında 18, mayıs ayında ise 23 marka başvurusu yapılmıştı.
KUZEYDOĞU’DA MARKALAŞMA
2011 yılında özellikle Kuzeydoğu Anadolu bölgesinde markalaşma alanında ciddi bir atılım gerçekleşti. Bölgede 2011 yılında 325 marka başvurusu yapıldı. Kuzeydoğu Anadolu Bölgesinin marka başvuru sayısı payı ülke toplamında yüzde 0.37’ye yükseldi. Dönemde KUDAKA’nın payı yüzde 0.28, Doğu Anadolu Bölgesinin payı ise yüzde 1.37 olarak ölçüldü.