Erzurum’dan bu yılın Eylül ayında 23, Ocak - Eylül ayları kapsamında ise 52 ülkeye ihracat gerçekleştirildi. İlden dönemsel kayıtta 18 ülkeyle yapılan ihracatta artış, 16 ülkeyle yapılan ihracatta düşüş görüldü.
ERZURUM’DAN 52 ÜLKEYE İHRACAT
Ocak – Eylül döneminde Erzurum’dan 52 ülkeye ihracat gerçekleştirildi. İhracat yapılan ülkeler; ABD, AHL Serbest Bölgesi, Almanya, Avusturya, Azerbaycan, BAE, Bahreyn, Belarus, Benin, Bosna-Hersek, Bulgaristan, Çin, Çorlu Avrupa Serbest Bölgesi, Fas, Fransa, Gana, Gine, Gürcistan, Hindistan, Irak, İspanya, İspanya, Karadağ, Katar, Kenya, Kırgızistan, Kongo, Kuveyt, Kuzey Kıbrıs Türk Cum., Liberya, Libya, Lübnan, Makedonya, Malta, Mauritius, Moldova, Özbekistan, Pakistan, Romanya, Rusya Federasyonu, Sırbistan, Sierra Leone, Somali, Suriye, Suudi Arabistan, Tanzanya, Tayland, Tunus, Türkmenistan, Ukrayna, Ürdün, Yunanistan olarak açıklandı
EN YÜKSEK DEĞERDE İHRACAT YAPILAN ÜLKELER
Erzurum’dan 2024 Eylül ayında en yüksek değerde ihracat yapılan ülkeler Libya, Romanya, Gürcistan, Bulgaristan ve Azerbaycan olarak kaydedildi. Bu yılın Ocak – Eylül ayları ölçeğinde ise en yüksek değerde ihracatın yapıldığı ülkeler Romanya, Gürcistan, Bulgaristan, Azerbaycan, Libya, ırak ve Moldova olarak bildirildi
İLK 7 ÜLKENİN PAYI
TİM verileri üzerinden DOSİAD tarafından yapılan değerlendirmede, 9 aylık kapsamda en fazla değerde ihracatın gerçekleştirildiği 5 ülkenin il toplam ihracat değerindeki payı Romanya yüzde 40,56, Gürcistan yüzde 21,02, Azerbaycan yüzde 7,20, Irak yüzde 4,54, Bulgaristan yüzde 8.94, Moldova yüzde 3,13, Libya yüzde 5,29 olarak hesaplandı.
18 ÜLKEYLE YAPILAN İHRACATTA ARTIŞ
Ocak – Eylül döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre, ile Bulgaristan, ABD, Katar, Mauritius, Liberya, Kırgızistan, Romanya, Belarus, KKTC, Avusturya, Gürcistan, Yunanistan, Sırbistan, Almanya, Suriye, Somali, Azerbaycan ve Moldova yapılan ihracat değeri artış kaydetti.
ARTIŞ ORANLARI
DOSİAD analizlerine göre İhracat değerindeki artış oranları yüzde olarak Bulgaristan 4 bin 406, ABD bin 417, Katar bin 253, Mauritus bin 54, Kırgızistan 686, Romanya 563, Liberya bin 26, Avusturya 187, Belarus 425, Gürcistan 129, Yunanistan 107, Sırbistan 41,7, Moldova 7,9, Almanya 41, Suriye 34, KKTC 415, Sırbistan 16,7, Somali 16 ve Azerbaycan 8,2 oldu.
İHRACAT DEĞERİ DÜŞEN ÜLKELER
Verilere göre 2024 Ocak – Eylül döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre Özbekistan, AHL Serbest Bölgesi, Irak, Gana, Rusya, Kuveyt, BAE, İspanya, Kongo, Fransa, Tanzanya, Hindistan, Suudi Arabistan, Türkmenistan, Sierra Leone ve Bahreyn ile yapılan ihracatta düşüş görüldü.
DÜŞÜŞ ORANLARI
İhracat değeri düşüş oranı yüzde olarak, Özbekistan 0.3, AHL Serbest Bölgesi 9.4, Irak 14.8, Gana 22.1, Rusya 29.8, Kuveyt 31.0, BAE 34,4, İspanya 47.6, Konogo 47.6, Fransa 56.2, Tanzanya 57.6, Hindistan 64.7, Suudi Arabistan 65.7, Türkmenistan 70.2, Sierra Leone 84,7, Bahreyn 99.5 olarak bildirildi.
EYLÜL’DE 23 ÜLKEYLE İHRACAT
Erzurum’dan Eylül ayında 23 ülkeyle ihracat gerçekleştirildi. En yüksek değerde ihracat 2.2 milyon dolarla Libya, 1.5 milyon dolarla Romanya, 1.4 milyon dolarla Gürcistan’a yapıldı.
Dönemde ihracat değerleri, Azerbaycan 331,05, Irak 177,94, Benin 176,88, Kuzey Kıbrıs Türk Cum. 156,75, Liberya 84,01, Sierra Leone 77,57, Moldova 65,23, Özbekistan 64,51, Gana 62,91, Fransa 48,73, Ukrayna 33,54, Kongo 32,60, Almanya 25,71, Suriye 21,73, Belarus 19,12, Somali 13,47, Avusturya 12,66, Kırgızistan 11,91, Sırbistan 2,63 bin dolar olarak açıklandı
ERZURUMDAN 23 ÜLKEYE İHRACAT
Bu yılın 9 ayında Romanya ile 18,3, Gürcistan’la 10.2, Azerbaycan’la 3.5, Irak’la 2.2, Libya ile 2.5, Bulgaristan ile 4,3, Moldova ile 1.5 milyon dolarında ihracat yapıldı.
Diğer ülkelerle yapılan ihracatta değerler;
Özbekistan 759,34, Almanya 419,05, Gana 397,93, Somali 251,82, Ürdün 236,30, Benin 219,57, Kırgızistan 209,89, Kuzey Kıbrıs Türk Cum. 205,59, Bosna-Hersek 161,66, Abd 150,63, Fransa 149,89, Liberya 134,47, Tayland 133,00, Ahl Serbest Bölgesi 131,66, Gine 126,48, Bae 112,19, Suriye 90,69, Sierra Leone 77,57, Tunus 48,62, Katar 47,84, Belarus 45,64, Mauritius 40,91, Ukrayna 33,54, Kongo 32,60, Rusya Federasyonu 30,61, Makedonya 29,65, Karadağ 28,75, Lübnan 27,45, Suudi Arabistan 26,54, Tanzanya 24,68, Yunanistan 16,86, Kuveyt 16,35, Sırbistan 14,90, Çorlu Avrupa Serbest Bölgesi 14,56, İspanya 13,50, İspanya 13,50, Avusturya 12,66, Fas 10,50, Çin 9,94, Hindistan 8,91, Malta 8,40, Türkmenistan 6,65, Kenya 2,43, Pakistan 1,63, Bahreyn 0,22 bin dolar olarak aktarıldı.
TÜRKİYE'NİN EYLÜL AYI İHRACATI 22 MİLYAR DOLAR OLDU
En fazla ihracat yapan sektörler arasında otomotiv 3,4 milyar dolarla ilk sıradaki yerini korudu. Aynı zamanda en yüksek aylık ihracatına imza atan otomotivi 2,2 milyar dolarla kimya, 1,6 milyar dolarla hazır giyim ve konfeksiyon takip etti.
TİM Başkanı Mustafa Gültepe: Eylül ayı ihracatımız geçen yıla göre yüzde 1,8 düştü. AB'de talebin zayıf seyretmesi ve en büyük pazarımız Almanya'da resesyon endişesi ihracatımıza olumsuz yansıyor. Ancak temel sorun rekabetçiliğimizi kaybetmemizden kaynaklanıyor.
Türkiye'nin eylül ayı ihracatı 22 milyar dolar oldu. Ocak-Eylül dönemindeki dokuz aylık ihracat 192,8 milyar dolar, son 12 aylık ihracat ise 261,6 milyar dolar düzeyinde gerçekleşti.
Eylül ayı dış ticaret verileri Ticaret Bakanı Ömer Bolat ve Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mustafa Gültepe tarafından Ankara'da açıklandı. TİM Başkanı Mustafa Gültepe, temmuz ve ağustosu artıda kapatan ihracatta ibrenin eylül ayında yeniden aşağı döndüğünü bildirdi. Gültepe, şöyle devam etti: “Genel Ticaret Sistemi (GTS) kayıtlarına göre, eylül ayı ihracatımız geçen yıla göre yüzde 1,8 düşüşle 22 milyar düzeyinde gerçekleşti. Ocak-Eylül dönemini kapsayan dokuz aylık ihracatımız 192,8 milyar dolara, 12 aylık ihracatımız ise 261,6 milyar dolara ulaştı. Dokuz aylık ihracatta yüzde 3,2, 12 aylık ihracatta yüzde 3,4 artıdayız. Eylülde hizmet ihracatımızın da 12,6 milyar dolar civarında gerçekleşeceğini tahmin ediyoruz.
15 SEKTÖR İHRACATINI ARTIRIRKEN, 11 SEKTÖRDE DÜŞÜŞ YAŞANDI
Sektörler özelinde baktığımızda ilk sırada 3,4 milyar dolarla yine otomotivi görüyoruz. En yüksek aylık ihracatına imza atan otomotivi, 2,2 milyar dolarla kimya, 1,6 milyar dolarla hazır giyim, 1 milyar 480 milyon dolarla elektrik-elektronik ve 1 milyar 470 milyon dolarla çelik takip etti. Geçen ay 15 sektörümüz ihracatını artırırken, 11 sektörümüzde düşüş yaşandı. Kuru meyve yüzde 47 ile oransal olarak ihracatını en fazla artıran sektörümüz oldu. Savunma ve havacılıkta yüzde 32, gemi, yat ve hizmetlerinde yüzde 31, fındıkta yüzde 30, otomotivde yüzde 21 ihracat artışı kaydettik.
Firmaların yasal merkezini baz alan TİM verilerine göre geçen ay 45 ilimiz ihracatını artırdı. En çok ihracat yapan 5 ilimiz, İstanbul, Kocaeli, Bursa, Ankara, İzmir şeklinde sıralandı. Eskişehir ve Niğde tarihlerinin en yüksek aylık ihracatını gerçekleştirdi. Geçen ay bin 189 firmamız ilk kez ihracat yaptı. Kilogram birim değerimiz yüzde 6 artışla 1,53 dolara ulaşırken, parite ihracatımıza 378 milyon dolarlık katkı sundu.”
EYLÜL İHRACATININ YÜZDE 58,1'İ AVRUPA'YA GERÇEKLEŞTİRİLDİ
Mustafa Gültepe, en çok ihracat yapılan ülkelerin Almanya, Birleşik Krallık, ABD, Irak ve İtalya şeklinde sıralandığını bildirdi. 42 ülkede yüzde 50'nin, 87 ülkede yüzde 10'un üzerinde ihracat artışı kaydettiklerini anlatan Gültepe, “Genel tabloda ise 113 ülkeye ihracatımızı artırdık. En çok ihracat yaptığımız ülke grupları arasında Avrupa Birliği (AB), 9,1 milyar dolarla yine ilk sırada yer aldı.
Avrupa kıtasının toplam ihracatımızdaki payı yüzde 58,2 düzeyinde gerçekleşti. Bazı sektörlerin ülke bazında ihracatlarında ekstrem artışlar olduğunu gözlemledik. Örneğin İspanya'ya çelikte yüzde 156, Slovenya'ya otomotivde yüzde 108 ve ABD'ye elektrik-elektronikte yüzde 78 ihracat artışı kaydettik.”dedi.
Eylül verileriyle birlikte ihracatta dokuz aylık tablonun netleştiğini belirten Gültepe, geçen yıla göre artıda olmakla birlikte, arzu ettikleri noktanın gerisinde kaldıklarını söyledi. İhracatın hız kesmesinde küresel konjonktürün etkisinin görmezden gelinemeyeceğini vurgulayan Gültepe, şöyle devam etti:
“Hem güneyimizde hem de kuzeyimizde savaş var. Avrupa Birliği'nde talebin zayıf seyretmesi, özellikle en büyük pazarımız Almanya'da resesyon endişesi ihracatımıza olumsuz yansıyor. Ancak temel sorun rekabetçiliğimizi kaybetmemizden kaynaklanıyor.”
TÜRKİYE İNOVASYON HAFTASI 10-12 EKİM TARİHLERİ ARASINDA DÜZENLENECEK
Mustafa Gültepe, üretim ve ihracatta katma değeri artırabilmek için yüksek teknolojiye yatırımın, çifte dönüşümün ve inovasyonun gücünü etkili şekilde kullanmak durumunda olduklarına da dikkat çekti. Bu bilinçle 10 yıldır Türkiye İnovasyon Haftası'nı düzenlediklerini hatırlatan Gültepe, “10-12 Ekim tarihleri arasındaki 11'inci İnovasyon haftamız için hazırlıklar tüm hızıyla sürüyor. Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan'ın teşrifleriyle onurlandıracağı haftamıza hepinizi davet ediyorum.” dedi.
BOLAT: “İHRACATIMIZ İLK 9 AYDA 193 MİLYAR DOLAR OLMUŞTUR"
Ticaret Bakanı Ömer Bolat, “Türkiye ilk 9 ayda 253 milyar dolar ithalat yaparken, ihracatımız da ilk 9 ayda 193 milyar dolar olmuştur. Böylece ilk 9 ayda 60 milyar dolar dış ticaret açığı vermiş bulunuyoruz. Dış ticaret açığımızda 9 ayda 31,5 azalma var” dedi.
Ticaret Bakanı Ömer Bolat, eylül ayına ilişkin dış ticaret rakamlarını açıkladı. Düzenlediği basın açıklamasında konuşan Bolat, 2024 yılının 9 aylık ticaret açığının geçen yılın aynı ayına göre yüzde 1,8 azalış ile 22 milyar dolara gerilediğini kaydetti. Bakan Bolat, dış ticarette dengelenmenin devam ettiğini ve bundan memnuniyet duyduklarını belirterek, “Bu anlamda ilk 9 ayın verilerinde de olumlu yönde ilerleme olduğunu görüyoruz ve bu durumdan büyük bir memnuniyet duyuyoruz. Bu durum ilk 9 ayın verileri de olumlu yönde ilerlediğimizi göstermektedir” açıklamasında bulundu.
"Türkiye'nin büyümesinin net ihracat katkısıyla olmasından büyük bir memnuniyet duyuyoruz"
Türkiye ekonomisinin 2023 yılında dünyanın oldukça zayıf bir performans gösterdiği dönemde yüzde 5,1 büyüdüğünü ve kişi başına düşen milli gelirin 13 bin dolara yükseldiğini hatırlatan Bolat, “Bu trend 2024 yılında da devam etmekte. Birinci çeyrekte yüzde 5,3 büyürken bu Büyümenin 2 buçuk puanlık katkısı net ihracattan gelmektedir. Bu anlamda 2 çeyrekte büyümemizde bir miktar iç talepteki yavaşlama nedeniyle yavaşlama söz konusudur. Yüzde 2 buçuk büyüdük. Onun da yarısı yaklaşık 1,3 üç puanı net ihracatının katkısından gelmektedir. Bu sağlıklı ve istikrarlı bir büyümenin formülüdür. Bu anlamda da Türkiye'nin büyümesini net ihracat katkısıyla olmasından büyük bir memnuniyet duyuyoruz” dedi.
“Eylül ayında 5 pazar günü olması negatif takvim etkisi oluşturdu”
Bakan Bolat, eylül ayındaki ihracat verilerine de değinerek, “Eylül ayında ihracatımız 22 milyar 7 milyon dolara ulaştı. İhracatçılarımızla birlikte çok büyük gayretler sarf ettik, bu rakam geçen yılın rakamına göre yüzde 1,8'lik küçük bir azalışı ifade etmekle beraber bunun en önemli sebebi takvim etkisi olmaktadır. Takvim etkisi bazen olumlu katkı da yapabiliyor bazen olumsuz katkı da yapabiliyor. Geçen yıl eylül ayında 5 cuma ihracatımız varken, perşembe, cuma günleri biz iki gün 2,4 milyar dolar ihracat yapabiliyoruz. İhracatımızın en az olduğu günler cumartesi ve pazar oluyor. Bu sene eylül ayı içinde 5 tane pazar günü gerçekleşti. Bunun negatif takvim etkisi 1 milyar dolara tekabül etti. Bir pazar eksik olsaydı biz 600 milyon dolar ihracat artışını sizlere müjdeliyor olacaktık” değerlendirmesinde bulundu.
“Altın ihracatında yüzde 66'lık bir gerilememiz söz konusu”
Altın ihracatına dair verileri de paylaşan Bakan Bolat, “Altın ihracatında yüzde 66'lık bir gerilememiz söz konusu. Altın ve enerjiyi çıkardığımızda ihracatımızdaki artış eylül ayında yüzde 3,3 yani 20,8 milyar dolara ulaşmış oldu. Son 14 ayın içinde biz 9 ay, aylık ihracat rekorları kırdık. İthalatımızda eylül ayında azalma trendini görmekten memnuniyet duyuyoruz. İthalatımızda eylül ayında yüzde 1,4'lük bir azalış söz konusu oldu” şeklinde konuştu.
Çeyreklik trendin önemine de değinen Bolat, 2023 yılının üçüncü çeyreği ile 2024 yılının üçüncü çeyreğinin performanslarına bakıldığında 2024 yılı üçüncü çeyreğinde geçen yılın üçüncü çeyreğine göre yüzde 4,4'lük artış olduğunu ve bunun 3 milyar dolar ihracat artışına tekabül ettiğini sözlerine ekledi.
“Çeyreklik bazda dış ticaret açığımızda yüzde 34'lük bir azalış söz konusu”
Son 14 ayın performans değerlendirildiğinde dış ticaret açığının 14 ayın 11'inde azaldığını vurgulayan Bakan Bolat, “Çeyreklik bazda dış ticaret açığımız bu yıl üçüncü çeyrek olan temmuz, ağustos, eylül toplamında 17,4 milyar dolara düşmüştü, geçen yılın üçüncü çeyreğinde 26,3 milyar dolardı. Demek ki yüzde 34'lük bir azalış söz konusu. Üçüncü çeyrekte ihracatın ithalatı karşılama oranı geçen yıl yüzde 70.8 iken, bu yıl yüzde 79.2'ye yükselmiştir. Bu üçüncü çeyrekte ortalama yüzde 80'Lik bir ihracatın ithalatı karşılama oranını ihracatçılarımızın sayesinde başarmış durumdayız. Eylül ayında ihracatın ithalatı karşılama oranı yüzde 81,1 olarak gerçekleşti. Geçen yıl yüzde 81,5 idi" dedi.
“İhracatımız ilk 9 ayda 193 milyar dolar olmuştur”
Bakan Bolat, 9 aylık ihracatın 2023 yılının ilk 9 ayı ile mukayese edildiğinde mal ihracatında yüzde 3,2'lik artışın devam ettiğini vurguladı. İthalata bakıldığında ise yüzde 8'lik bir azalış söz konusu olduğunu kaydeden Bakan Bolat, “Bu yılın ilk 9 ayında 253 milyar dolara gerilemiş durumda. İthalatımızda net 21,6 milyar dolar azalış var. İhracatta net 5,9 milyar dolar artışımız var. Türkiye ilk 9 ayda 253 milyar dolar ithalat yaparken, ihracatımız da ilk 9 ayda 193 milyar dolar olmuştur. Bunun İlk 9 ayda 60 milyar dolar dış ticaret açığı vermiş bulunuyoruz. Dış ticaret açığımızdaki 9 ayda 31,5 azalma var, 87,7milyar dolardan 60,1 milyar dolara gerilemişiz. Bunun anlamı 27,6 milyar dolarlık dış ticaret açığını azalması işte ekonomi programımızın en önemli başarılarından biri bu olmuştur. İhracatın ithalatı karşılama oranı yılın 9 ayında yüzde 76,3'e yükselmiştir. 8,2 puanlık iyileşme söz konusu” ifadelerini kullandı.
TÜRKİYE INNOVATİON WEEK 24'ÜN TANITIM TOPLANTISI GERÇEKLEŞTİRİLDİ
Bu yıl 10-12 Ekim'de Haliç Kongre Merkezi'nde gerçekleştirilecek Türkiye Innovation Week 2024 etkinliğinin tanıtım toplantısı, stratejik partnerlerin katılımlarıyla düzenlendi. Toplantıda konuşan TİM Başkanı Mustafa Gültepe, “İnovasyonun katma değerli üretime ve ihracata katkısını biliyoruz. İnovasyonu toplumun ilgili tüm kesimlerine yaymak durumundayız.” dedi.
Türkiye'nin inovasyon ekosistemini geliştirmek amacıyla TİM'in ev sahipliğinde bu yıl 11'incisi düzenlenecek Türkiye Innovation Week'in basın tanıtım programı, Kuruçeşme Divan'da gerçekleştirildi. TİM Başkanı Mustafa Gültepe'nin ev sahipliğinde düzenlenen tanıtım gecesine, Türkiye Innovation Week'e destek veren stratejik partnerler, ekosistem paydaşları, inovasyon elçileri ve basın mensupları katıldı.
#Birlikteİnovasyon'un gücüyle “büyük dönüşümün bir parçası olmak üzere” temasıyla düzenlenen TIW24 tanıtım programında konuşan TİM Başkanı Mustafa Gültepe, inovasyonun, katma değerli üretime ve ihracata katkısını bildiklerini söyledi.
“TÜRKİYE, KÜRESEL İNOVASYON ENDEKSİ'NDE 37.SIRADA”
Gültepe, “Türkiye Innovation Week etkinliklerinin başladığı 2012'de Türkiye, Küresel İnovasyon Endeksi'nde 74. sırada yer alıyordu. Geçen hafta açıklanan endekse göre Türkiye geçen yıla göre 2 basamak, 2012'ye göre ise 37 basamak yükselerek 37. sıraya yerleşti.” dedi.
İnovasyonun katma değerli üretim ve ihracata katkısını bildiklerini vurgulayan Gültepe, şöyle devam etti: “İşte biz bu bilinçle ülkemizde inovasyon ekosistemini geliştirmek istiyoruz. Şayet dünyadaki ilk 10 ihracatçı ülkeden biri olacaksak, bunda inovasyon önemli paya sahip olacak. İnovasyon ile Türkiye'nin ihracatını bir üst lige taşıyacağız. Küresel yarışta hedeflerimizi tutturmak için yüksek teknolojiye yatırımın, dijital ve yeşil dönüşümün yanı sıra inovasyonun gücünü de etkili şekilde kullanmalıyız. Ayrıca bireylerin ve organizasyonların yenilikçi düşünme konusunda motivasyonlarını artırmak istiyoruz.
Etkinliğin sloganlarından biri 'Birlikte inovasyon'. Motivasyonu sürdürülebilir kılmak büyük önem taşıyor. Bu nedenle sürdürülebilir motivasyon ana değerlerimizden birini oluşturuyor. 10 yıldır birlikte başarmanın gücünü her adımda hissettiğimiz için, birlikte inovasyonu da ana değerlerimizden biri haline getirdik. Gücümüzün her geçen yıl daha da büyüyen ekosistemden geldiğini biliyoruz. Dolayısıyla inovasyonu toplumun ilgili tüm kesimlerine yaymak durumundayız.”
“İNOVASYONDA ULUSLARARASI İŞ BİRLİĞİNİ ARTIRMAK İÇİN HER YIL PAYDAŞ ÜLKELER BELİRLİYORUZ”
İnovasyonda uluslararası iş birliğini artırmak için her yıl paydaş ülkeler belirlediklerini ifade eden Gültepe, “ABD, İsveç ve Çin bu yılın paydaş ülkeleri olacak. Ayrıca 8 farklı dalda ödül vereceğiz. Rekor sayıda başvurunun gerçekleştiği İnovaLİG yarışmamızın ödüllerini Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan'ın teşrifleriyle takdim edeceğiz.” diye konuştu.