~~Kütüphan-e Türkiye Projesi kapsamında, hazırlanacak ülke raporu ile projenin tüm Türkiye'de uygulanmasına yönelik öneriler ortaya konacak.
Özellikle dezavantajlı bireylerin internete erişimleri için gerekli altyapının kurulması amacıyla hazırlanan "Kütüphane-e Türkiye Projesi", 26 ildeki 78 ilçe halk kütüphanesinde hayata geçirildi.
"Kütüphane-e Türkiye Projesi" ne Erzurum İl Halk Kütüphanesi ile Oltu, Şenkaya, ilçe Halk Kütüphaneleri de projedeki pilot il ve ilçeler arasına girdi.
Kütüphan -e Türkiye Projesi ile ilgili bilgiler veren Erzurum İl Halk Kütüphanesi Müdürü Mitat Kotan, 2013 tarihinde başlayan projede bu yıl Saha çalışmalarına başlanılacağını ve 2015’in Ekim ayında da ülke raporuna son biçiminin verileceğini dile getirdi.
Kotan, “Bilgi edinme hakkı ve buna paralel olarak hayatını zenginleştirme en temel yurttaşlık haklarından birisidir. Günümüzdeki sosyal devlet anlayışı da, diğer temel haklar gibi, vatandaşların bu haklarım garanti altına almak durumundadır. Güncel ve doğru bilgiyle donanmış yurttaşlar, bir ülkenin zenginlik kaynaklarının belki de en önemli unsurudur. Vatandaşların bilgi edinmeleri için en önemli kurum, çeşitli ülkelerdeki örneklerden de görüleceği gibi halk kütüphaneleridir. Bu kurumlar, özellikle Internet'le beraber ortaya çıkan "sayısal uçurum"un önlenmesi için en uygun araçlar olarak görülmektedir. Bu anlayıştan hareket eden Kütüphan-e Türkiye Pilot Projesi; Türkiye'deki halk kütüphanelerinin, bilgi ve iletişim teknolojisi imkanlarından faydalanılarak vatandaşlar için nasıl bir cazibe merkezi gelebileceğini ve Türk toplumunun genelinin özellikle toplumun dezavantajlı düşük gelirli, yaşlı, sakat, eğitim düzeyi düşük, ev hanımları gibi kesimlerinin yaşam kalitesinin iyileştirilmesine nasıl katkıda bulunabileceğini araştıracak, elde edilen sonuçlar bir ülke planı hazırlanmasında kullanılacaktır. Ülke planının gerçekleştirilmesi durumunda Türkiye'deki halk kütüphanelerinin, toplumsal gelişmenin önemli bir parçası olacakları, dezavantajlı vatandaşlarımızın bilgi edinmede modern teknolojinin imkanlarından daha iyi faydalanabilecekleri düşünülmektedir.”
Gelişen ve gelişmekte olan ülkelerde bilgi ve iletişim teknolojilerine önemli yatırımların yapıldığını ve sektörün hızlıca gelişmeye başladığını hatırlatan Kotan, konuşmasını şöyle sürdürdü: Ne var ki, The International Telecommunication (ITU)'ın 2012 tarihli raporuna göre, Internet hizmetleri hala oldukça pahalı ve alt gelir grupları için erişim caydırıcıdır. Bu nedenle 2011 yılı itibariyle, gelişmekte olan ülkelerdeki bireylerin sadece yüzde 24.4'ü internete erişirken, gelişmiş ülkelerdeki bu oran %/70.2'dir. Yani gelişmiş ülkelerle, gelişmekte olan ülkeler arasında bilgiye erişim açısından önemli bir ayrım ortaya çıkmıştır. Diğer önemli bir sorun da, bir ülkedeki farklı sosyo-ekonomik gruplardaki bireyler arasında ortaya çıkan uçurumdur. Özellikle dezavantajlı gruplar diyebileceğimiz yaşlı, düşük gelirli, engelli, ev hanımları, işsizler ve kırsal kesimde yaşayan kişilerin internetten faydalanmaları zorlaşmaktadır. Bu durum ise, yurttaşlar arasında eşitsizliğe neden olmaktadır. Vatandaşları arasında bilgiye erişimde eşitsizlik bulunan bir ülke bilgi toplumu hedefine nasıl erişebilir? Aynı sorun diğer ülkelerde de görüldüğü için ne yapılacağına ilişkin çözümler üretilmeye çalışılmaktadır. Çeşitli ülkelerdeki örnekler, halk kütüphanelerinin bu konuda devreye girebileceğini göstermektedir. ABD'de kamu kaynaklarını kullanan kütüphanelerin neredeyse tamamında İnternete erişim ücretsizdir. Yoksulluk sınırının altındaki nüfusun yarısından çoğu da e-posta ve internet erişimi için öncelikle kütüphaneyi kullanır. Avrupa ülkelerinde de, özellikle Avrupa Birliği'nin tavsiyeleriyle halk kütüphaneleri, toplumun dezavantajlı kesimlerinin bilgi ihtiyaçlarını karşılayan en önemli kurumlar haline gelmektedir. Öyle ki halk kütüphaneleri; vatandaşların eğitim, beceri kazanma, çeşitli ekonomik faaliyetlere katılma, sosyal hayata katılma gibi alanlarda ilk tercih durumuna gelmektedir. Bireylerin bilgi kaynaklarına hızlı erişiminin, bilgi toplumu olma iddiasında bulunan için ne kadar önemli olduğu artık tartışmasız kabul edilmekte, devlet ve özel sektör bu alana önemli destek sağlamaktadır. Melinda Gates tarafından kurulan Bili ve Melinda Gates Vakfı da diğer sosyal faaliyetlerinin yanı sıra, özellikle dezavantajlı bireylerin bilgi ve iletişim teknolojilerine erişimlerinin önündeki engellerin azaltılmasına bir ölçüde yardımcı olmak amacıyla Global Libraries Initiative (Küresel Kütüphaneler Girişimi)' i başlatmıştır. Bu Girişim, gelişmekte olan ülkelerdeki halk kütüphanelerinde, çağdaş bilgi ve iletişim teknolojileri kullanılması amacıyla hazırlanan projelere kaynak sağlamaktadır. Vakıf, daha fazla yardımı öngören ülke projesi desteği için, proje bitiminden sonra da sürdürülebilir bir model için kamunun desteğini şart koşmaktadır. Ülkemiz, Kütüphan-e Türkiye adı verilen bir projeyle bu fondan faydalanmaya başlamıştır.
Bir Ar-Ge projesi olan Kütüphan-e Türkiye Pilot Projesi İle, pilot seçilen bölgelerde araştırma, geliştirme uygulama ve değerlendirme çalışmalarının yürütülmesi; bu çalışmalardan elde edilecek bilgilerle, Türkiye'deki halk kütüphanelerinin nasıl bir toplum merkezi (community center) haline gelebilecekleri ortaya konmaya çalışılacaktır.
Kütüphan -e Türkiye Projesinin Proje çalışma ofisi, Hacettepe Teknopark bünyesindeki HT-TTM'de bünyesinde yer aldığını belirten Erzurum İl Halk Kütüphanesi Müdürü Mitat Kotan, projeye dahil olan iller ve kütüphaneler arasına Erzurum Oltu, Şenkaya’nın yer aldığını kaydetti.
Kotan, “ Proje çalışma ofisi, Hacettepe Teknopark bünyesindeki HT-TTM'de bünyesinde yer almış durumdadır. Pilot projeye dahil olan iller ve kütüphaneler şunlardır: Adana Ceyhan, Kozan , Ankara-Adnan Otüken Gölbaşı, Polatlı , Aydın Nazilli, Kuşadası , Balıkesir Edremit, Gönen , Diyarbakır Çermik, Ergani , Erzurum Oltu, Şenkaya , Eskişehir Mahmudiye, Seyitgazi , Gaziantep İslahiye, Nizip , Hatay-Cemil Meriç İskenderun, Kırıkhan , Isparta Şarkikaraağaç, Yalvaç , İstanbul Kadıköy, Gaziosmanpaşa, İzmir Kemalpaşa, Tire , Kars Sarıkamış, Susuz , Kastamonu ,Daday, Tosya, Kayseri Pınarbaşı, Yeşilhisar,Kırklareli Babaeski, Lüleburgaz , Kocaeli Gebze, Gölcük , Konya Beyşehir, Ereğli , Malatya Yeşilyurt, Darende, Manisa ,Akhisar, Salihli , Mardin, Midyat, Nusaybin , Muş, Malazgirt, Varto , Nevşehir , Hacıbektaş, Ürgüp , Samsun Bafra, Çarşamba , Trabzon Akçaabat, Sürmene ve Zonguldak Çaycuma, Alaplı yer alıyor. Pilot projenin başlangıç tarihi 1 Temmuz 2013'tür. ilgili kütüphanelerdeki alt yapı çalışmaları tamamlandıktan sonra, bu yılın ilk aylarında saha çalışmasına başlanması, 2015 yılının Ekim ayında da ülke raporuna son biçiminin verilip Bili ve Melinda Gates Vakfı'na sunulması planlanıyor.” diye konuştu