KENT TRAFİĞİ AÇMAZDA
Son üç yılda yapılan yeni köprülü kavşak çalışmalarına rağmen, ana arterler kentteki araç yoğunlaşmasını karşılayamıyor. Otopark sorunun hala çözülmediği Erzurum’da ana arterlerde iki şer sıralı parklar yapılıyor. Bu durum hem yaya hem de araç trafiğini olumsuz etkiliyor.
TOPLU TAŞIMADA OLUMSUZLUK
Erzurum’da kent trafiğine olumsuz etki eden faktörlerin başında toplum ulaşım araçlarının disipline edilmemesi geliyor. Toplu taşıma araçları arasındaki yolcu kapma rekabeti, hız limitlerinin aşılmasına neden oluyor. Bu durum yolcu güvenliğini ve kent trafiğini tehdit ediyor.
KURAL VE KAİDELER KİMİN İÇİN?
Toplu taşıma araçlarının gerek seyir halindeki genel durumları ve gerekse taşıma kaliteleri, kent trafiğinin milenyum vizyonuyla örtüşmüyor. Minibüsler dolmuş gibi çalışıyor, 14 artı bir kuralı asla uygulanmıyor. Mal taşınır gibi yapılan yolcu taşımacılığı yeterli boyutta ne denetleniyor, ne de etkili biçimde ceza müessesi çalıştırılıyor.
ARAÇ SAYISI DURMADAN ARTIYOR
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) Motorlu Kara Taşıtları Nisan 2007 verilerine göre; Erzurum’da 30 bin 487’si otomobil, 2 bin 886’sı minibüs, 887’si otobüs, 10 bin 56’sı kamyonet, 5 bin 189’u kamyon, bin 633’ü motosiklet, 306’sı özel amaçlı taşıt ve 10 bin 371’i de traktör olmak üzere toplam 61 bin 815 motorlu kara taşıtı il trafiğine kayıtlı bulunuyor.
OTOPARK YOK, ARAÇ ÇOK
Ocak 2007 dönemine göre bu yılın ilk dört ayında Erzurum’da motorlu kara taşıtı sayısı yüzde 1.59 oranında arttı. Yıl başında 60 bin 845 olan motorlu kara taşıtı sayısı Nisan 2007 döneminde 61 bin 815’e ulaştı. Bir önceki döneme göre motorlu kara taşıt sayısı artışı oranı ise yüzde 0.49 oldu.
HERGÜN 55 BİN ARAÇ TRAFİĞE ÇIKIYOR
İlçelerdeki araç sayısı düşüldüğünde, Erzurum kent trafiğine, başka il plakasını taşıyan araçlarla birlikte her gün ortalama 55 bin araç çıkıyor. Karayolları haricindeki ana arterlerde saatte geçen araç yoğunluğuyla ilgili olarak bir araştırma yapılmamasına rağmen, kent trafik yükünü Cumhuriyet Caddesi, Şerifsoy Caddesi, Yenişehir ana güzergahı, Paşalar Caddesi, Kongre Caddesi yoğunluklu olarak çekiyor.
HER ÜÇ AİLEYE BİR ARAÇ
Erzurum trafiğinde en fazla oranı otomobil oluşturuyor. Bir önceki döneme göre Erzurum trafiğine 137 otomobil, 57 kamyonet, 51 traktör, 28 motosiklet, 16 kamyon, 10 minibüs, 5 otobüs eklendi. İlde motorlu kara taşıtı başına faal nüfus sayısı 11, otomobil başına faal nüfus sayısı da 22’ye düştü.
TRAKTÖR SAYISI İÇ KARARTICI
Tarım sektörünün öncelikli olduğu Erzurum’da kırsal kesimde yaşayan nüfus sayısına göre her 46 kişiye bir traktör düşüyor. Bu Erzurum’da köylerde yaşayan her altı aileden ancak birinin traktör sahibi olduğunu ortaya koyuyor. Verilere göre, Erzurum’da her köy başına düşen traktör sayısı ise 9’da kalıyor.
İL DIŞINDA KAYITLI ARAÇLARIN YOĞUNLUĞU
Erzurum’da başka il trafiğine kayıtlı araç sayısının ise, ildeki toplam araç sayısının yüzde 10’luk oranına ulaştığı tahmin ediliyor. Trafikteki İstanbul (34) ve Ankara (06) plakalı araçların, ilde bulunun ve başka il plakası taşıyan araçlara oranı yüzde 65’i buluyor. 34 plakalı araçların büyük çoğunluğunu kamyonet tipi ticari araçlar, 06 plakalı araçların büyük bir bölümünü ise otomobiller oluşturuyor.