ÖZEL İDARE'DEN KÖYDES YOLLARI AÇIKLAMASI
Çat Yedisu yolunun kesin kabulü yapılmadı
Erzurum İl Özel İdaresi Genel Sekreterliği'nce Çat-Yedisu arasında geçen yıl KÖYDES kapsamında yapılan yol ile ilgili açıklama yapıldı.
Açıklamada şu ifadelere yer verildi: "Çat-Yedisu yolu 2006 yılı KÖYDES programına alınarak ihale ile stabilizesi, sanat yapıları, onarım ve asfalt alt yapısı yükleniciye yaptırılmıştır. Yedisu yolu uzun yıllardır yapılması istenen stabilizesi düşük standartta dar bir köy yoluydu. Bu yol 2006 yılı KÖYDES programına alınarak, 2milyon 562 bin ytl ödenek ayrılmış, Çat Kaymakamlığı Köylere Hizmet Götürme Birliği'nce 04.05.2006 tarihinde yüzde 21,75 tenzilatla EMBAŞ İnşaat Limited Şirketine ihale edilmiştir. Bu yola ödenen miktar kalemler: Toprak işleri (onarım): 563 bin 500 ytl, sanat yapıları (Büz-Menfez-Köprü): 214 bin 500 ytl, alt temel malzeme temini(Nakliyesi, serilmesi, sıkıştırılması, yolun reglajı): 591 bin 500 ytl, temel yapılması(mıcır+filler temini, nakli,serilip sıkıştırılması): 634 bin 500 ytl olmak üzere Toplam hak ediş: 2 milyon 5 bin ytl'dir. “ denildi.
ÇAT - YEDİSU YOLU HENÜZ TESLİM ALINMADI
Yolun kesin geçici kabulünün yapıldığı, henüz kesin kabulü ve kesin hesabının yapılmadığı belirtilen açıklamada, daha sonra şu bilgiler verildi : “Bahsi geçen Mülkiye Müfettişlerin raporunda Çat yolu işi için Mardo Dağı mevkiinde heyelanlı kısımda 11 ve 16'ıncı kilometreler arasında bozulmalar olduğu, yer yer tamir cihetine gidildiği ibaresinden başka açıklama yer almamışken, raporda eksiklikler tek tek belirtildiği halde yol teslim alınmıştır ifadesi doğru değildir. Ayrıca Müfettiş raporunun sonunda "Erzurum İlinde planlanan hedeflere ulaşıldığı gibi özellikle stabilize yol yapımında planlananın bir katı daha fazla iş yapıldığı neticeden de Erzurum İlinde KÖYDES işlerinin iyi projelendirildiği, iyi uygulandığı ve iyi izlendiği kanaat ve sonucuna varıldığı" ifade edilmiştir. “
YOLDAKİ BOZULMANIN BÜYÜK KISMI HEYELANDAN KAYNAKLANDI
“Yolun Mardo mevkii kısmında heyelandan bozulmalar olduğu doğrudur. Bu 6 - 7 kilometrelik kısımda teknik elemanlarca da tespit edildiği üzere bölgede yağan aşırı karların ani erimesi ve heyelan nedeniyle asfaltta çökme ve bozulmalar olmuştur. Bu durum da tabii afetten ileri gelmiştir. Bu bozulmalar sathi asfalt kaplama da olabilecek bozulmalardır. Müteahhit kusurundan kaynaklanan bozulmalar, suyun iyi drene edilmediği yerlerde ayrıca tespit edilmiş, yükleniciye bildirilerek onarması için süre verilmiş, bu husus ta kaymakamlığa yazı ile bildirilmiştir.”
ASFALT SATHİ KAPLAMA İL ÖZEL İDARESİ'NCE YAPILDI
“Söz konusu yolun asfaltı İl Özel İdaresi'nce yapılmış, yüklenici sadece alt yapısını yapmıştır. Bozulma da tabii afetten yani heyelandan dolayı meydana gelmiştir. Onarımını da elbette İl Özel İdaresi yapacaktır. Zaten yapılan sathi kaplamadır. Üzerine ikinci kat asfaltın atılması gerekir. Bozulan yerler bu yıl onarılarak ikinci kat asfalt atılacaktır. Yolun her tarafı aynı sert bazalt mıcırdan yapılmıştır. Karayollarının Bingöl yolunda da kullandığı mıcırla aynı mıcırdır. Yolun metrekare maliyeti 2 Milyar 142 Milyon ytl değil, 6 Milyon 100 ytl'dir. Yapılan 42 kilometrelik yol için ödenen 2 Milyon ytl asgari bir bedeldir. Bu yol 40 yıldır beklenen bir yoldu. Sadece basit bir köy yolu olmayıp iki ilçeyi Yedisu ile Çat'ı ve dolayısıyla Erzurum'u birbirine bağlamaktadır. Yedisu ilçesi ve grup köyleri sakinleri bu yoldan çok memnundur. “
MERHUM ÇAT ESKİ KAYMAKAMI YOL İÇİN SORUŞTURMA GEÇİRMEDİ
“Eski Çat Kaymakamı Mehmet Aydın hakkında herhangi bir soruşturma yapılmamıştır. Tayin olarak gittiği Muş İli Bulanık İlçesinde kalp krizi geçirerek vefat etmiştir. Bu yolun yapımında, takibinde büyük emeği geçmiş ve yola da onun ismi İl Genel Meclis Kararı ile verilmiştir. “
2003-2006 İSTATİSTİKLERİ
“Çevre İllerin hiç birinde böyle birinci kat asfalt atılmamıştır. Bir yıl içinde yapılan en yüksek asfalt yol yapımına bu dönemde ulaşılmıştır. Daha önceki yıllarda asfalt yıllık yapım ortalaması 30 - 35 kilometre arasında iken 2006 yılında bu rakam bu proje sayesinde 230 kilometre olmuştur. Stabilizede de daha önceki yıllarda ortalama 200 kilometreyi bulmazken 2006 yılında bin 430 kilometre stabilize yol yapılmıştır. Yapılan hizmetler halkımızca ve köylümüzce de memnuniyetle karşılanmaktadır. İl Köy Yolu ağımız 5 bin 490 kilometredir. Bu yol ağımızın 2005 yılına kadar yüzde 6'sı asfalt iken, bu oran şimdi Büyükşehir Belediyesi'ne devredilen köylere rağmen yüzde 10'a çıkmıştır. Toplam köy yolumuzun 2003 yılı başı itibariyle stabilize oranı yüzde 51 iken, 2006 yılı sonu itibariyle yüzde 70'e çıkmıştır. Yine 2005 yılı başı itibariyle yüzde 43 olan ham yol, yapılan çalışmalar neticesinde yüzde 20'ye düşürülmüştür. Diğer bir şekilde 2003 yılına kadar stabilize yol miktarı 2 bin 967 kilometre iken 2003 - 2006 yılı arası yapılan stabilize miktarı 2 bin 499 kilometredir.
İl Özel İdaresince yapılan sathi kaplama asfalt, Karayolları Bölge Müdürlüğü'nün yaptığı sıcak asfalt değildir. Dolayısıyla ekonomik olduğu için tercih edilmekte, ömrü de 2 ve 3 yıldır. Aynı yer sıcak asfalt yapılacak olsa (yani 42 kilometre yol sıcak asfalt yapılsa) maliyeti 14 milyon ytldir. KÖYDES ihaleleri ilçelerde Kaymakamlıklarca açıklık, rekabet ilkelerine uygun olarak yapılmıştır. İhalelere her partiden olan, olmayan yükleniciler iştirak etmiş, en düşük tenzilatı verene ihale edilmiştir."