ford ercihan otomotiv
Ana Sayfa Guncel Asayiş Siyaset Ekonomi Eğitim Kültür-Sanat Sağlık-Yaşam Spor Araştırma İnceleme Bölgeden Türkiye Teknoloji Seçime Doğru
Uğur Mumcu’ya vefa
Uğur Mumcu’ya vefa
Anadolu OSB’leri istişare etti
Anadolu OSB’leri istişare etti
Erzurum tarımında mera gündemi
Erzurum tarımında mera gündemi
Kanuni Bulvarında geri sayım
Kanuni Bulvarında geri sayım
Midyat şehitleri dualarla anıldı
Midyat şehitleri dualarla anıldı
HABERLER>GUNCEL
7 Aralık 2010 Salı - 03:34

Erzurum Demiryolu 71. yaşında

Bakanlar Kurulu’nun 12 Haziran 1933 yılında aldığı bir kararla hayata geçirilen Erzurum Demiryolu Projesi için dönemin parasıyla tam 80 milyon lira harcandı. Tarihi kaynaklardan edinilen bilgilere göre, Sivas’la Erzurum arasındaki demiryolu güzergahının tamamlanması tam 6 yıl sürdü

Erzurum  Demiryolu 71. yaşında

SAMET ÖZÜNAL(GHA) – Bakanlar Kurulu’nun 12 Haziran 1933 yılında aldığı bir kararla hayata geçirilen Erzurum Demiryolu Projesi için dönemin parasıyla tam 80 milyon lira harcandı. Tarihi kaynaklardan edinilen bilgilere göre, Sivas’la Erzurum arasındaki demiryolu güzergahının tamamlanması tam 6 yıl sürdü. 1933 yılının sonlarına doğru Mühürdarzade Nuri Bey ve Ortakları’na ait Simeryol isimli şirketine ihale edilen projenin tamamlanması ve demiryolunun Erzurum’a ulaştırılmasının kesin tarihi 20 Ekim 1939 olarak kaydedilirken, 26 ayrı proje halinde yürütülen çalışmalar için 80 milyon lira harcandı. Kaynaklarda, Sivas, Erzurum ve Malatya bağlantısının bütün altyapı tesisleri ve işletme için gerekli tüm yapılarıyla birlikte 80 milyon liraya mal olduğu dönemde, 1 TL’nin 1 Amerikan Doları’na karşılık geldiği bilgisine yer verilirken, söz konusu projenin günümüzdeki maliyetinin 80 milyon dolara eşdeğer olduğu anlaşılıyor.
//ERZURUM DEMİRYOLU’NUN ÖNEMİ
Erzurum Demiryolu Hattı’nın yapım sürecinin, tarihe, ilmin ve fennin tabiatla yaptığı savaş olarak geçtiği belirtilirken, hattın geçeceği bölgenin çok sarp, çetin boğaz ve geçitlerden oluşması nedeniyle projenin yürütülmesinde büyük zorluklarla karşılaşıldığı anlatılıyor. Bunun yanında çetin iklim şartlarıyla da mücadele etmeyi gerektiren demiryolu projesinin, güzergahın dar ve sarp boğazlar, vadiler, çok dönemeçli ve dik yamaçlar, geçitler ve çetin dağlardan oluşması, ayrıca Fırat ve Karasu’nun coşkun akan suları nedeniyle tam 26 parçaya bölünerek tamamlandığı aktarılırken, demiryolu hattının Erzurum’a ulaştırıldığı tarih ise, 20 Ekim 1939 olarak açıklanıyor.
//ATATÜRK’ÜN KONUŞMASI
Öte yandan Birinci Dünya Savaşı ve Kurtuluş Savaşı yıllarında, bölgede demiryoluna duyulan büyük ihtiyacın bir kez daha anlaşıldığının vurgulandığı tarihi kaynaklarda 1924 yılında Sonbahar Gezisi’ne çıkan M. Kemal Atatürk’ün, demiryolu ulaşımının Erzurum ve bölge için taşıdığı öneme, yaptığı bir konuşmayla değindiği belirtiliyor.
Gazi Mustafa Kemal Atatürk, Erzurum’da şunları konuşuyor: “Bugün Erzurum’a gelirken ayrı ayrı bölgelerden geçtim. Memleketin doğusu ile batısı ve merkezi arasındaki bağlantı, Cumhuriyet idaresinin kafi göremeyeceği derecededir. Bunun için Doğu’yu diğer vatan parçalarına bağlayacak olan demiryolunun buraya kadar uzatılmasını, Türkiye Cumhuriyeti ve geleceğimiz için hayati öneme sahip bir mesele sayıyorum.”
//DEMİRYOLU, ERZURUM’DA GÜZEL GELİŞMELERİN HABERCİSİ OLDU…
Bu arada Erzurum demiryolu hattının tamamlanması, şehirde önemli gelişmelerin de habercisi oldu. Kara trenin, Aşkale’den Erzurum’a giriş yaptığı 1939 yılında, Aşkale’nin ilçe statüsüne kavuşturulduğu öğrenilirken, Erzurum İstasyon Binası’nın açılışının yapıldığı günde, aynı zamanda Müfettişlik Binası, Vali Konağı, Halkevleri Binası, Hastane, Çocuk Doğum ve Bakımevi ile Hava Kurumu hizmet binalarının da açıldığı belirtiliyor.
 

 
 
Kur’an Eğitimi ve Yaz Kur’an Kursları
YORUMLAR
 Onay bekleyen 1 yorum var.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 

Bu haber henüz yorumlanmamış...

FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
KATEGORİDEKİ DİĞER HABERLER
Kar yağmadı, belediyeler kar etti
Son yılların en sıcak Aralık ayını geçiren Erzurum’da havaların mevsim ...
Muhtarlara İskan Kanunu anlatıldı
Bayındırlık ve İskan Bakanlığı Yapı İşleri Genel Müdürlüğü İskan Dairesi ...
GHA’ya Onur Ödülü
İzmir Balkan Ülkeleri Arası Ticari ve Kültürel Organizasyonlar Geliştirme ...
 
Müftülükten anlamlı destek
Erzurum Müftülüğü, Pazaryolu ilçesinde bir ayının saldırısına uğrayarak ...
Mahallebaşı hizmet bekliyor
Mahallebaşı, Gülahmet Esnaf ve Sanatkarlar Yardımlaşma Dayanışma Derneği ...
28 yılda 417 şehit verdik
Erzurum’un terörle mücadelede 417 şehit verdiği öğrenildi. 1 Ocak 1982 ...
 
Siyasette kadın sayısı yeterli değil
TBMM tarafından 5 Aralık 1934 tarihinde kadına seçme-seçilme hakkının ...
Hani biz dadaştık..!
Dün bir haber ajansının, “bir otoparkta beş kişi bir kişiyi dövdü; vatandaş ...
Kar’a hasret kaldık..
Kış mevsiminin sert ve uzun geçtiği Doğu Anadolu'nun en soğuk kentlerinden ...
 
ERZURUM GAZETESİ
YAZARLAR
Can Umut Avcıgil
Can Umut Avcıgil
Maskesiz gezenimiz var mı?
Ahmet Göksan
Ahmet Göksan
Çözümün Tek Ayaklısı
Ali Kemal Koçak
Ali Kemal Koçak
Aileyi Bitiriyorlar, Milleti Yok Ediyorlar
Mahmut Akdağ
Mahmut Akdağ
Erzurum, Vefa ve Kemanî Haydar Telhüner.. -1
İslamhan Bulutlar
İslamhan Bulutlar
1 milyon Mehmet’in ardından...
Baki Gezmiş
Baki Gezmiş
Amerika’nın Yangın İmtihanı ve Türkiye’nin Farkı
ERZURUM
ÇOK OKUNANLAR
ÇOK YORUMLANANLAR
ARŞİV
ANKET
Erzurumspor’un Yeni Sezon Önceliği:

a. Ligde kalmak
b. Playoffa kalmak
c. İlk iki için mücadele


Sonuçları göster Anket arşivi
FACEBOOK'TA ERZURUM GAZETESİ
TWITTER'DA ERZURUM GAZETESİ
Ana Sayfa Guncel Asayiş Siyaset Ekonomi Eğitim Kültür-Sanat Sağlık-Yaşam Spor Araştırma İnceleme Bölgeden
KünyeHakkımızda KünyeKünye İletişimİletişim FacebookFacebook TwitterTwitter Google+Google+ RSSRSS Sitene EkleSitene Ekle Günün HaberleriGünün Haberleri
Maxiva