Yakutiye Kaymakamlığı Tüketici Hakem Heyeti Başkanı Fethi Yurttaş, 2015 yılında en çok şikâyetin Bankalara ve elektrik dağıtım şirketine yönelik olduğunu belirtti. Vatandaşın hakkını arama noktasında duyarlılığına değinen Yurttaş, 2015 yılında verilen kararlar neticesinde yaklaşık 4 Milyon TL’nin tüketicinin cebine geri döndüğünü bildirdi.
29 Mayıs 2014 tarihinde yürürlüğe giren 6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ve ilgili Yönetmelikleri ile bir çok yeni yasal düzenleme yapıldığını, buna rağmen şikâyetlerin yine büyük çoğunluğunun Bankalar üzerinden olduğuna dikkat çeken Yakutiye Kaymakamlığı Tüketici Hakem Heyeti Başkanı Yurttaş, öte yandan mesafeli alışveriş, iş yeri dışında satış ve ayıplı mal ve hizmetlerden oluşan şikâyetlerin de arttığını belirtti. Tüketicinin, bilinçlendikçe hakkını arama konusunda daha duyarlı olduğunu anlatan Yurttaş, Tüketici Sorunları Hakem Heyetinin, 2015 yılında 9 Bin 400 dosyayı karara bağladıklarını söyledi.
VATANDAŞI EN ÇOK BANKALAR MAĞDUR EDİYOR
Hakem heyetine yapılan başvuruları anlatan Yurttaş, “Tüketici Sorunları Hakem Heyetimiz, 2015 yılında 9 bin 400 dosyayı karara bağlamıştır. Görüldüğü üzere tüketicilerimiz, hak arama konusunda hızla bilinçlenmekte ve kendisine yapılan haksızlık durumunda hakkını aramaktadır. Aldığımız 9 Bin 400 başvurunun 8 bin 528' i Bankalar ile Elektrik Dağıtım Şirketlerinin tahsil etmiş olduğu kayıp Kaçak bedellerine yönelik şikâyetlerden oluşmaktadır. Geride kalanlar ise, mesafeli satış, kapıdan satış, ayıplı mal ve hizmetlerden oluşuyor. Türkiye genelinde olduğu gibi en çok bankaların tüketiciden kredi kullanımı esnasında tahsil ettiği dosya masrafı, kredi kartından tahsil edilen üyelik ücreti ve hesaplarından tahsil edilen hesap işletim ücreti ve elektrik faturalarına tahakkuk ettirilen farklı isimler altında tahsil edilen bedellerin iadesi konusunda başvuru şikâyeti aldık. Bu şikâyetler tüketicilerin en çok mağdur olduğu ve hak aradığı konulardır.” dedi.
4 MİLYON TL VATANDAŞIN CEBİNE GERİ DÖNDÜ
Tüketicilerin hak arama konusunda artık daha hassas ve bilinçli olduğunu, satın alınan ürün veya hizmetlerle alakalı yaşanılan mağduriyetlerde başvuruların da her geçen gün arttığını ifade eden Yurttaş, “ Tüketicilerin hak arama konusunda artık daha hassas ve bilinçliler. Satın alınan ürün veya hizmetlerle alakalı yaşanılan mağduriyetlerde başvurular da her geçen gün artıyor. Bu tür şikâyetlerin heyet üyeleri ve bilirkişiler tarafından detaylı incelenerek karara bağlanmaktadır. 2015 yılında verilen kararlar neticesinde yaklaşık 4 Milyon TL’nin tüketicinin cebine geri döndü. Diğer önemli bir başvuru olarak İş Yeri Dışında Satışlar ve internet, telefon üzerinden yapılan alışverişleri gösterebilmek mümkündür. İş Yeri Dışından satışlarda mutlaka satıcıya İş Yeri Dışında Satış belgesi olup olmadığının sorulmasının yanı sıra okumadan hiçbir belgeyi imzalamamasını, fatura veya sözleşmenin bir nüshasını muhakkak alması gerektiğini belirterek bu tür alışverişlerde 14 gün içerisinde tüketicinin cayma hakkı olduğunu ve cayma hakkını kullanabilmesi için satıcıya cayma ihtarnamesi göndermesinin yeterli olduğunu, kendilerine gönderilen kargo paketleri üzerinde fatura yoksa teslim almamalarını ayrıca kendilerini arayıp çeşitli ürün veya hizmet sunacaklarını belirten tanımadıkları kişi veya kişilere itimat etmemelerini, kredi kartı gibi bilgilerini herkesle paylaşmamalarını tavsiye ediyorum.” şeklinde konuştu.