GENEL MÜDÜR KARAMAN AÇIKLADI
TCDD Genel Müdürü Karaman, Trabzon’da katıldığı bir toplantıda "KTÜ ile İTÜ çalışmalarının sonucunda DHL'ye bu yıl fizibilite ve yapım projelerini yapma görevi verildi ve programa alındı. Nerden, nasıl geçeceği belirlenecek ve projeler yapılacak. Bu yıl başlanacak ve bundan sonra parası belirlendikten sonra hangi yıl programa alınacağı tartışılacak. Biz TCDD olarak bu projeyi gerçekten istiyoruz. Projesinin Bakanımızın talimatıyla programa alınması bizi ümitlendiriyor.” yorumunu yaptı.
ERZURUM İKİNCİ PLANDA KALMAMALI
Marka Tarihi Kent Projesinde Kars, Hipodrom Projesi’nde Elazığ’ın gerisinde kalan Erzurum, tren taşımacılığında Karadeniz bağlantısı projesi kapsamında da tali duruma düşüyor. Trabzon’dan GAP’a ulaşacak demiryolunda kısa yol güzergahı Erzincan üzerinden oluşturulacak. TCDD Genel Müdürünün açıklaması gerçekleşirse, Erzurum Trabzon’a Erzincan üzerinden bağlanacak.
ERZURUM’UN ULAŞIM SORUNU
Erzurum ekonomisinin temel sorunlarının başında ulaşım, pazar yerine erişimde çekilen güçlükler geliyor. Ulaşımdaki sorun, hammadde temininde de ciddi problemlere neden oluyor, tarımda ve sanayide girdi fiyatlarının üstüne ulaşım giderleri de yükleniyor. Karayolu dışında Karadeniz’le bağlantısı olmayan Erzurum, deniz yoluyla yapılacak ihracat girişimlerinde tek tercihe yöneliyor.
ERZURUM İÇİN KARADENİZ PROJESİ’NİN ÖNEMİ
Erzurum’un Karadenizle demiryolu kanalıyla bağlantısı, il ekonomisine önemli katkı sağlayacak. Mal ve kargo taşımacılığında Karadeniz’e ulaşımın demiryoluyla gerçekleştirilmesi, ilin deniz yoluyla yapılacak ihracatta da önünü açacak. Karadeniz demiryolunun Erzincan üzerinden olması ise karayolunu yine daha avantajlı kılacak, ilin deniz yoluyla ihracat vizyonu olmayacak.
KISAYOL ERZURUM’A DA YAPILMALI
TCDD Genel Müdürünün Trabzon demiryolunun Erzincan üzerinden kısa yol olarak gerçekleştirileceği yolundaki açıklamasını değerlendiren ildeki STK’lar, aynı proje kapsamında Erzurum’a da kısa yolun yapılması gerektiğini belirterek, Doğu Anadolu bölgesinde ekonomik ritmin yükselmesinde Erzurum’un ön planda olduğunu, Karadeniz demiryolu projesinde tali konuma düşürülmemesi gerektiğini vurguluyorlar.
DEMİRYOLU YATIRIMI
TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, demiryollarındaki yatırımlar ve Trabzon'un demiryoluyla ilgili projeleriyle ilgili bilgi verdi. Karadeniz'i GAP ve Ortadoğu'ya bağlamanın en önemli hedefleri arasında bulunduğunu dile getiren Genel Müdür Karaman, Trabzon kamuoyunda da sürekli dillendirilen bu düşünceyle ilgili olarak şunları söyledi:
"Trabzon'un ve Trabzon Limanı'nın mevcut demiryolu ağına bağlanması, bizimle ilgili değil. Daha önce de burada bir demiryolu yapılması için çalışmalar olmuş. Türkiye'de planlanan hatlarla ilgili olarak İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) ve Ulaştırma Bakanlığı birlikte bir ulaşım mastır plan stratejisi yaptı. Bu planda bu yolun öncelikli projeler arasına girebilir mi diye çalışmalar başlatıldı. Bu Türkiye'ye lazım bir yol. Bununla ilgili iki ayrı çalışmamız var. Batum-Hopa-Trabzon-Rize-Trabzon ve Hopa-Sarp-Batum hattı. Biz 2004 yılında çalıştık, önce Gürcistan'ı razı etmek zorundaydık. Gürcistan o bölümde biraz geri durdu. Kars-Tiflis projesi vardı, onun temeli atıldı. O yolda çalışmalar devam ediyor. Gürcistan'la bir demiryolumuz olsun ki ikinci bir demiryolunda daha rahat hareket edebilelim diye. Trabzon-Rize-Hopa hattı için demiryolları olarak Karadeniz otoyolu ile paralel bir şey yapabilir miyiz diye çok uğraştık. Hem bu yolun virajları demiryoluna uygun değil hem de eğimler tutmadı. Onun içinzor oldu ve onu başaramadık. Ayrıca iki yol çalışması daha yaptık. Birisi İTÜ'nün üzerinde durduğu Tirebolu, diğeri de Of'tan bir tünelle geçen KTÜ'nün bir projesi. Bütün derdimiz Karadeniz'i Ortadoğu ve GAP'a bağlamak."
"SÖZ YOK UYGULAMA PROJESİ VAR"
"Asıl üzerinde durduğumuz konu, Trabzon-Erzincan arasındaki kısa yolu yapıp ulusal ağa bağlanabilmek" diyen Karaman, konuşmasını şöyle sürdürdü: "Karadeniz Teknik Üniversitesi (KTÜ) ile İTÜ çalışmalarının sonucunda DHL'ye bu yıl fizibilite ve yapım projelerini yapma görevi verildi ve programa alındı. Nerden, nasıl geçeceği belirlenecek ve projeler yapılacak. Bu yıl başlanacak ve bundan sonra parası belirlendikten sonra hangi yıl programa alınacağı tartışılacak. Biz TCDD olarak bu projeyi gerçekten istiyoruz. Ve uygulama projesinin Bakanımızın talimatıyla programa alınması bizi ümitlendiriyor. Her halükarda projesi yapılıp programa alınması
gerekir diyoruz ama parasal yatırım olması dolayısıyla bizim programımızda böyle bir para yok, bu para olduğu zaman zaman yapılmasını istiyoruz."
Karaman, bu yıl DLH Genel Müdürlüğü'nün programında Hopa-Batum ve Karadeniz'den gelen yolların fizibilitesi ve uygulama talimatı verildiğini belirterek "Uygulama projelerini bu yıl yapacağız. Bunun dışında biz başka söz veremiyoruz" dedi.
Demiryollarının özel sektöre açılması gerektiğine de işaret eden Karaman, TCDD olarak özel sektörle işbirliği içine girmeyi amaçladıklarını sözlerine ekledi