Atatürk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Er,
YABANCI DİLİ OYUNLA ÖĞRETİN
Atatürk Üniversitesi (AÜ) Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi (KKEF) Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Er, danışmanı olduğu yüksek lisans tezi için yapılan bilimsel çalışmada, ilköğretim çağında yabancı dil eğitiminde oyunun öneminin üzerinde durulduğunu söyledi.
Erzurum'da ana sınıf ile ilköğretimin ilk 4 sınıf öğrencileriyle yapılan araştırmada, çeşitli çocuk oyunları kullanılarak verilen yabancı dil eğitiminde daha başarılı sonuçlar elde edildiği bildirildi.
BİLİMSEL VERİLER VE YABANCI DİL EĞİTİMİ
Atatürk Üniversitesi (AÜ) Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi (KKEF) Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Abdullah Er, yaptığı açıklamada, danışmanı olduğu yüksek lisans tezi için yapılan bilimsel çalışmada, ilköğretim çağında yabancı dil eğitiminde oyunun öneminin üzerinde durulduğunu söyledi.
YABANCI DİLİ KOLAY ÖĞRENMENİN YOLU OYUN
Er, ilköğretim seviyesindeki öğrencilerin, oyun aracılığıyla yabancı dili en kolay yoldan nasıl öğrenebilecekleri, oyunun yabancı dil üzerindeki yararları, eğitim araç ve gereçlerinin yabancı dil öğrenimine katkısının incelendiği araştırmayı, Mustafa Fırat adlı öğrencisinin çeşitli okullarda çalışma yaparak gerçekleştirdiğini belirtti.
Ana sınıf ile ilköğretimin ilk 4 sınıf öğrencileriyle yapılan araştırmada, yabancı dil eğitiminde oyunların kullanımının büyük önemi olduğunun tespit edildiğini anlatan Er, ''Yabancı dil öğretiminde oyunun kullanılmasının, öğrencilerin yabancı dili öğrenmelerini kolaylaştırdığı, bilgilerin kalıcı olduğu, öğrencilerin bu yöntemden zevk aldıkları, derslere severek ve isteyerek katıldıkları tespit edildi'' dedi.
GÜNDELİK YAŞAMDA KULLANILAN SÖZCÜKLER ÜZERİNDE DURULDU
Bilimsel çalışmada günlük hayatta kullanılan sözcükler ve cümleler üzerinde durulduğunu ifade eden Er, dinleme, konuşma, okuma ve yazma becerilerinin geliştirilmesi hedeflenen çalışmada öğrencilerin seviyelerine uygun aktivitelerle, yabancı dilin daha kolay öğrenilebileceğinin gösterildiğini dile getirdi.
Oyun yoluyla öğrenci merkezli bir çalışma yapıldığını ve öğrencilerin derse katılımının en üst seviyeye çıkarıldığını kaydeden Er, ''İlköğretim okulunda sınıf öğretmenliği yapan Mustafa Fırat adlı öğrencimiz, yüksek lisans tezi için yaptığı bilimsel çalışmada, oyunun eğitim ve öğretimde boş bir uğraş olmadığını, tam aksine öğretimi kolaylaştırıp daha kalıcı kıldığını gözler önüne serdi'' diye konuştu.
ÖĞRENCİLER YABANCI DİLİ ZEVKLE ÖĞRENECEKLER
Türkiye'de yabancı dil eğitiminde çeşitli sorunların bulunduğuna dikkati çeken Er, bu sorunların iyi tespit edilerek çözümlenebileceğini söyledi.
Er, çocuk yaşta yabancı dil eğitiminin önemini vurgulayarak, oyun ile yabancı dil öğretimi metodunun yaygınlaştırılması gerektiğini kaydetti.
YABANCI DİL KÜÇÜKKKEN ÖĞRETİLMELİ
Er, sözlerine şöyle devam etti: ''İlköğretim okullarında, yabancı dil öğretiminde bazı problemlere rastlanıyor. Öğrencilerin, yabancı dildeki temel bilgileri kavramada ve bilgileri ifade etme noktasında zayıf oldukları görülüyor. Çoğu zaman derslerde klasik yöntemlere başvuruluyor. Öğrencilerin yabancı dile olan ilgileri çekilemiyor ve bilgiler kalıcı olamıyor. Dersler öğrencilere sıkıcı ve anlamsız geliyor. Bu nedenlerden dolayı, öğrenciler yabancı dil dersi almalarına rağmen, en kolay cümleleri bile ifade etmekte zorlanıyorlar, anlama ve anlatma yeteneklerini kullanamıyorlar. Ama ana sınıfından itibaren oyunlar oynatarak, bir takım eğlenceli aktiviteler uygulayarak yabancı dil dersini öğrencilere sevdirmek, öğrenmeyi kolaylaştırıyor. Öğrenciler oyunu her şeye tercih ediyorlar. Bunun için oyunu yabancı dil öğretiminde kullanarak öğrencileri hem eğlendirmek, hem de onların bilgi edinmelerini sağlanabilir.''
OYUN ÖĞRENCİLERİ SOSYALLEŞTİRİYOR
Oyunun çocukların sosyalleşmesini ve ekip çalışmasına katılımını sağladığına da dikkati çeken Er, ''Yapılan bilimsel çalışmada da yabancı dil eğitiminde oyunun önemi ortaya koyularak, temel dil eğitiminde çocuk oyunlarının kullanılması gerekliliği gözler önüne serilmiştir'' diye konuştu.
Yabancı dil eğitimi için derslerde gerçekleştirilen oyunlarda sürekli olarak öğrencilerin ön plana çıkarıldığını anlatan Er, şunları kaydetti: ''Bu şekilde onların aktif olmaları, yaparak, uygulayarak öğrenmeleri sağlandı. Bu yöntemimiz sayesinde her öğrencinin severek isteyerek derse katılması, pasif öğrencilerin bile aktif hale gelmesi sağlanmış oldu. Öğrencilere grup çalışmaları yaptırarak birbirleriyle iletişim kurmaları, birbirlerine bilgi aktarımı yapmaları da sağlanan bilimsel çalışmada, bu şekilde bilgi paylaşımı ve yardımlaşma yaptırarak bilgisi zayıf olan öğrencilerin de öğrenmelerini sağlamış oldu. Bu çalışmalar sırasında bolca sözlük kullandırarak sözlükten yararlanma ve sözcük bilgisini artırma yetenekleri de geliştirildi.
Yapılmış olan bilimsel çalışmada elde edilen en güzel sonuç ise basit cümlelerle de olsa öğrencilerin kendi aralarında günlük konuşmaları yapabilmeleri, söylenilenleri anlayabilmeleri, sorulara cevap verebilmeleri, gerektiğinde kendi görüş ve düşüncelerini rahatça ve hiç zorluk çekmeden ifade edebilmeleridir.''