Makina Mühendisleri Odası (MMO) Erzurum İl Temsilciliği, Erzurum’da turizm ve 2011 Kış Oyunları’nı masaya yatırdı. 2011 Kış Oyunları kapsamında yürütülen hazırlık çalışmalarını övgüye değer bulduklarını MMO İl Temsilcisi Nejmi Furunci, meseleye sadece fiziki yatırımlar ve görsel bir şölen çerçevesinden bakılmaması gerektiğini kaydederek, “Biz meseleye bu yönüyle değil, turizm üzerinden bakıyoruz.” dedi.
MMO Temsilcisi Nejmi Furunci, “Dünyanın her yerinde yapılan bir çalışma veya yapılan her türlü organizasyon övülmeyi arzu eder. Yapılan çalışmadan dolayı takdir bekler. İlimizde yapılacak olan Universiade 2011 Erzurum Kış Oyunları marifetinin iltifata tabi olabilmesi için ülkemiz ve en önemlisi ilimiz halkının yararına kullanılabilecek bir organizasyon olması gerekir. Universiade 2011 Erzurum Kış Oyunları ilimizin ve ülkemizin dünyaya tanıtımının yapılacağı büyük bir spor sponsorluğudur. Oyunlara şu ana kadar 51 ülke başvuru yapmış, 3 bine yakın sporcunun katılması beklenmektedir. Oyunları yaklaşık bin medya mensubu izleyecek. Ayıca yapılan tesislerin hemen hemen hepsi bitirilmek üzere; bu perspektiften bakıldığında yapılan spor sporsonluğu marifeti iltifatı yani övgüyü beklemektedir. Bizler bu dev organizasyona turizm konusu üzerinden bakmaya çalışıyoruz.” diye konuştu.
//MMO TEMSİLCİSİ FURUNCİ: TANITIM ARACI DİYORUZ, AMA NASIL?
Hemen yer yetkilinin, Universiade 2011’in, Erzurum ve ülkenin dünyaya tanıtılacağı dev bir organizasyon olacağı şeklinde açıklamalarının bulunduğuna dikkati çeken Furunci, “Bu söyleme katılmamak mümkün değildir. Ancak tanıtımın ne için olacağı açıklanmamaktadır. Bu söylem açılarak, Erzurum’un turizm ili olacağı belirtilmeli ve çalışmaların geleceği için söylemler geliştirilmelidir. İlimizdeki turizmde yeni stratejiler geliştirerek, yöremizdeki kış turizminin önümüzdeki yıllarda olası olumsuz gelişmelerden en az şekilde etkilenmesi için bugünden gereken önlemleri almalıyız. Buradan yetkililere soruyoruz oyunlar sona erdikten sonra ilimiz kış turizmi için hangi stratejileri geliştirdiniz? Söz konusu stratejileri şu an itibariyle yapılan inşa çalışmaları ile birlikte açıklamanız geniş halk kitlelerine duyurmanız, yapılan marifetin iltifata layık olma sonucunu beraberinde getireceğinden şüpheniz olmasın. Bizim ve pek kimsenin ilgi göstermediği adı var kendi nerede belirsiz Turizm stratejisi 2023 adlı turistik bir anayasamız var Bu turistik anayasanın “Tanıtım” bölümünde şöyle bir ifade geçmektedir. “Turizm pazarında yarışabilmek ve pazar payını kaybetmemek için imajın sürekliliği sağlanacaktır.” denilmektedir. Buradan Makine Mühendisleri Odası olarak, yetkililere soruyoruz; turizm pazarında ilimizin yeri ve konumu nedir? Bu Pazar payını kaybetmemek için bu dev imajın sürekliliğini gönüllüler ordusu mu sağlayacak?” ifadelerini kullandı.
//TURİZM STRATEJİSİ 2023 EYLEM PLANI’NA DİKKATLERİ ÇEKTİ…
KUDAKA’nın hazırlamış olduğu Çalıştay raporunda “ Daha önce benzer organizasyonlara ev sahipliği yapmış olan ülkelerle, sahip oldukları tesislerin atıl kalmaması, sürdürülebilirliğinin sağlanması için neler yapıldığının imcelenmesi faydalı olacaktır.” Denilmektedir. Yine soruyoruz; bu tür organizasyonları yapmış olan rakiplerimizin neler yaptığını incelemek yerine, yeni stratejileri kendi ülkemiz turizm politikaları çerçevesinde bizlerin belirlemesi rekabet açısından daha faydalı olmaz mı? Ayrıca Türkiye Turizm Stratejisi 2023, Eylem Planı 2007 2013 içerisinde 2011 Erzurum Kış Oyunları yer alıyor mu? Yer alıyor ise belirlenen strateji nedir? Bunu kamuoyu adına bilmek istiyoruz. İlimizde yaşayan memur, esnaf, işçi, market sahibi gibi insanlar ne kadar eğitildi? İlimize gelecek olan binlerce farklı kültürdeki insanların davranışlarını yaşam tarzlarını yapısı belli olan ilimiz insanları bu kültüre hazır mı? Tesislerin yapımlarında teknik anlamda İlimizde çalışan makine mühendisleri ve çeşitli branşlardaki mühendislerden ne kadar sayıda istihdam edildi? Bilindiği gibi 2014 olimpiyatları SOÇİ de yapılacaktır. Soçi, gerek kara, gerek hava, gerek deniz ulaşımı, gerek iklim açısından, gerek ön kamp, gerek son turlar için tüm kış olimpiyat dünyasının Türkiye’yle kah öyle kah böyle bağlantısını gerektirecek, bizim bölgemizdedir. 2014 Olimpiyatları için şimdilik 12 milyar dolar öngörülüyor. 2014 Soçi, Türk turizmi için de bir dönüm noktasıdır. Olumlu olduğu kadar olumsuz yönleri de olacaktır. Olumlu yönlerini öngörmek için önce yatırımlarda mutlaka bir şeyler kapacağımızı sonra da, Atina olimpiyatlarının Türkiye’ye etkisini düşünmek yetecektir. Olimpik etkisi, Atina’dan daha fazla olacaktır çünkü Atina zaten bir merkezdi… Ama Soçi merkez olmak için ya Moskova’ya, ya İstanbul’a, ya Trabzon’a bağımlı olacaktır… 2011 Üniversite Olimpiyatları ile Palandöken de, Soçi’nin ön kamplarına iyi bir hazırlık yaparak pastadan payını rahatlıkla almalıdır.” dedi.
//TEKNOLOJİK BİR TAKIM GELİŞMELER, PALANDÖKENİ DE, ULUDAĞ’I DA VURACAK…
MMO Temsilcisi Furun ci, şunları kaydetti: “Ama esas olan, 2014 sonrası olumsuz yönlerini de öngörebilmektir. Bir kere, aynen Kemer gibi bir kıyı bandının üzerinde yükselen 5000 metrelik Alpleri kıskandıran Kafkaslar ile hem kış hem yaz turizm altyapısının, burnumuzun dibinde doğmasına neden olacaktır. 2014 sonrasında kıyı bandındaki tesisler, pekala Antalya yazına rakip olacakken, 21. yüzyılda ilk kez yaratılacak en son teknoloji kayak altyapısı ve sonsuz kar da bizim Palandöken ve Uludağ’ı maalesef olumsuz etkileyebilecektir. Rusya’nın kendine has zengin kültür ve eğlence alt yapısı ile birleşen böyle organize bir turizm bölgesi, olimpiyatlar sonrasında en başta kendi vatandaşlarını, sonra da hızla tüm Avrupa’yı buraya çekecektir. Kasım-Mayıs arası kar ve kayak altyapısı ile zaten uyuyan bir dev olarak uyanarak, Alpleri dahi ezecek bir talep yaratacaktır. 2014 galiba ilimizin, AB’li, Soçili dönüm noktası olacaktır. 2011 de, gereken her şeyi yaparken, sonrasını da iyi öngörerek planlayarak strateji geliştirmesi gerekecektir. Makine Mühendisleri odası Erzurum İl Temsilciliği olarak sorduğumuz sorulara cevap beklerken; kısaca tavsiyelerimiz şunlar olacaktır: 2011 kış oyunlarına kişisel ticari anlam yüklemeden bunun ilimiz ve ülkemiz için bir turizm yatırımı olduğunu aklımızdan çıkarmamamız olgusudur. Sürekliliği için muhteşem açılış ve kapanış törenleri yapılacak, Erzurum yatırıma doydu siyasi söylemleri ile günü kurtarma değil , turizm pazarında soçi örneğinde olduğu gibi rakiplerimizle nasıl mücadele edeceğimizi ön görecek stratejiler nelerdir bunlar araştırılmalıdır. Marka olabilmek için oyunlara 170 gün kalmışken daha İstanbul un merkezinde olimpiyatları duymamış insanların olması düşündürücüdür. Reklam sadece Erzurum içinde kalmamalı, reklama uluslararası önem verilmelidir.” (GHA)