Şahdeniz 2006’da tamamlanacak
Bakü-Tiflis-Ceyhan Petrol Boru Hattı'na ilk petrol, Azerbaycan'daki Sangaçal Terminali'nde düzenlenen törenle verildi. Törende konuşan Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer, Konuşmasında, 21. yüzyılın İpek Yolu olarak anılan Doğu-Batı Enerji Koridoru'nun en önemli bileşeni Bakü-Tiflis-Ceyhan Petrol Boru Hattı'nın bölgenin istikrar ve ekonomik kalkınması açısından yaşamsal önem taşıdığına dikkat çekti.
SIRA, ŞAHDENİZ DOĞAL GAZ BORU HATTI'NDA
Doğu-Batı Enerji Koridoru'nun ikinci ayağını oluşturan Bakü-Tiflis-Erzurum arasındaki Şahdeniz Doğal Gaz Boru Hattı'nın öngörüldüğü biçimde 2006 yılı sonunda hayata geçirilmesinin ortak hedef olduğunu belirten Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer, şunları söyledi: "Türkiye, Şahdeniz Doğalgaz Boru Hattı tasarısının, Hazar geçişli Türkmen doğalgazı tasarısının gerçekleşmesiyle daha da kapsamlı hale getirilmesine büyük önem vermektedir. Hazar doğalgaz kaynaklarının Avrupa Birliği pazarlarına ulaştırılması için, Türkiye-Yunanistan-İtalya Doğalgaz Boru Hattı ile Nabucco Doğalgaz Boru Hattı'nın yapımı yönünde çalışmalar sürdürülmektedir. 2030 yılı itibariyle yüzde 70-80 oranında artması beklenen Avrupa Birliği doğalgaz tüketiminin bir kısmının Şahdeniz doğalgazı ile Orta Doğu'daki diğer kaynaklardan sağlanmasının öngörülmesi, Avrupa Birliği'nin kaynak çeşitlendirilmesi çalışmaları kapsamında Türkiye'yi önemli bir konuma getirmiştir. Türkiye, doğalgaz sağlanmasında Rusya, Norveç ve Cazayir'le birlikte Avrupa Birliği için dört ana sunum yolundan biri olarak ortaya çıkmaktadır. Bunun yanı sıra Türkiye, Ceyhan Terminali'nde kurmayı planladığı sıvılaştırılmış doğalgaz terminaliyle, bölgenin doğalgaz kaynaklarını Amerika Birleşik Devletleri'nin doğu yakasına ulaştırmayı hedeflemektedir.
Diğer bir önemli tasarı ise, doğu ile batı arasında ulaşım ağının demiryolu aracılığıyla kesintisiz biçimde kurulmasına ilişkin Kars-Tiflis-Bakü demiryolu projesidir. Bugün yayınlanacak bildiriye konu edinilen bu demiryolu sadece Türkiye, Güney Kafkasya ile Orta Asya'yı birbirine bağlamakla kalmayarak, tarihi İpek Yolu'nu 21. yüzyılda yeniden yaşama döndürecektir. "